Annons

Betala för att få fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tantonia

Medlem
Ett hästevent i sommar har satt fotoförbud under dessa dagar, och vill man fotografera så måste man betala för ett fotopass.
Kan dom verkligen göra så? Anledningen är att dom inte gillar de bilder som fotograferats och lagts ut på sociala medier tidigare år, så nu har dom bara en officiell fotograf och ingen annan får fotografera i närheten av visningsringen utan fotopass. (Man får fotografera från läktaren en bit bort, men hur kul är det?)

Visst måste dom skylta med fotoförbudet vid ingångarna för att det ska gälla? Att det ska vara tydligt så ingen kan missa det menar jag. Just nu står det bara i propositionen till tävlingarna.

Det är ju inte direkt gratis att åka långt och fotografera på tävlingar (och ev få ett par bilder sålda), och ska man dessutom behöva betala för att få en chans att få lite fina bilder till sin portfolio så försvinner ju entusiasmen till att fotografera.
 

Tantonia

Medlem
Okej vad tråkigt. Även om det är på allmän plats?
Det är ändå den sortens evenemang där det alltid uppskattas att man fotograferar annars..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är nog inte allmän plats om det är ett "hästevent". Du skrev ju att det finns "ingångar"?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fråga markägaren men säg samtidigt vad arrangören säger.
Annars hamnar du som småbarn när de först frågar pappa o sedan mamma.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ett hästevent i sommar har satt fotoförbud under dessa dagar, och vill man fotografera så måste man betala för ett fotopass. Kan dom verkligen göra så?
Enkelt svar, ja. Det är inte alls ovanligt att man måste ha tillstånd för att få fotografera under ett event (en tävling, en uppvisning, en show eller vad det nu är). Däremot är det lite ovanligt att de tar betalt för tillståndet.

Med mycket få undantag är det så att under ett event så är det upp till arrangören vem som får fotografera där och hur. Vem som äger marken spelar i det sammanhanget ingen direkt roll.

När man fotograferar sport och idrott (vilket jag ganska ofta gör) varierar reaktionen hejvilt om man frågar om att fotografera: På mindre ställen är det ofta ok att fråga på plats, ibland får man vissa restriktioner ("minst en meter utanför sidlinjen"). På en del ställen och i synnerhet större tävlingar/högre serier är de mer formella och man måste söka ackreditering i förväg. Där det krävs ackreditering är det inte sällsynt att man får betala en avgift om man sökt en ackreditering och sedan inte dyker upp (de vill ju inte lägga ned arbete på folk som inte dyker upp). Men att direkt betala för en ackreditering vid ett sportevent har jag inte stött på - däremot vid spelningar/konserter.
 

iSolen.se

Guest
Ett hästevent i sommar har satt fotoförbud under dessa dagar, och vill man fotografera så måste man betala för ett fotopass.
Kan dom verkligen göra så? Anledningen är att dom inte gillar de bilder som fotograferats och lagts ut på sociala medier tidigare år, så nu har dom bara en officiell fotograf och ingen annan får fotografera i närheten av visningsringen utan fotopass. (Man får fotografera från läktaren en bit bort, men hur kul är det?)

Visst måste dom skylta med fotoförbudet vid ingångarna för att det ska gälla? Att det ska vara tydligt så ingen kan missa det menar jag. Just nu står det bara i propositionen till tävlingarna.

Det är ju inte direkt gratis att åka långt och fotografera på tävlingar (och ev få ett par bilder sålda), och ska man dessutom behöva betala för att få en chans att få lite fina bilder till sin portfolio så försvinner ju entusiasmen till att fotografera.
Låtsas in om det där utan ring ledningen och erbjud dina tjänster som fotograf. Att du för en relativt låg summa pengar kan fotografera professionellt för dem och du kan leverera x-antal bilder inom viss tidsram för användning i media.

Sen ser du förstås till att inte skriva bort dina möjligheter att använda bilderna i ett avtal som helt enkelt kan vara ett mail där ni kommer överens om detaljerna.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Vad är det för avgift vi pratar om här - en mindre administrativ avgift eller är detta något de tänker sig att de ska tjäna pengar på?
 

ixxy

Aktiv medlem
då Jag fotograferar väldigt mycket hästsport blir jag nu nyfiken på vilket event det är du tittar på.

I Sverige är det väldigt ovanligt med att ha avgifter för ackrediteringen men i europa på häst event är det väldigt vanligt på de större arenorna/tävlingarna.

Så det skulle inte förvånad mig om det är så att de kommer köra med en avgift här också snart för att sålla ut lite i den mängd bilder som publiceras från evenemanget.

Jag har redan ackreditering till några av de stora i Sverige men väntar på svar på andra då det är olika hur långt i förväg man skall ansöka.

skriv gärna PM eller här vilket event det är så kan jag kontrollera närmare med arangören om det är något av de event jag har samarbete med.
 
Ett hästevent i sommar har satt fotoförbud under dessa dagar, och vill man fotografera så måste man betala för ett fotopass.
Kan dom verkligen göra så? Anledningen är att dom inte gillar de bilder som fotograferats och lagts ut på sociala medier tidigare år, så nu har dom bara en officiell fotograf och ingen annan får fotografera i närheten av visningsringen utan fotopass. (Man får fotografera från läktaren en bit bort, men hur kul är det?)

Visst måste dom skylta med fotoförbudet vid ingångarna för att det ska gälla? Att det ska vara tydligt så ingen kan missa det menar jag. Just nu står det bara i propositionen till tävlingarna.

Det är ju inte direkt gratis att åka långt och fotografera på tävlingar (och ev få ett par bilder sålda), och ska man dessutom behöva betala för att få en chans att få lite fina bilder till sin portfolio så försvinner ju entusiasmen till att fotografera.
Berätta gärna vilket evenemang det gäller.

Att en arrangör bestämmer vem som får fotografera i närheten av en scen eller motsvarande är fullt normalt.
 

b1967

Aktiv medlem
Som andra sagt så ser jag inget konstigt i att arrangören tar betalt för ett fotopass.

När det t.ex. gäller musikfestivalet är det väldigt många som söker foropass. Då kan det vara så att vissa får gratispass, t.ex. representanter för stora tidningar eller liknande, och sen tar man en avgift för resten för att på så sätt hålla nere antalet fotografer till en hanterlig mängd.

Det kan antagligen vara likadant på en hästtävling att man använder denna metod för att inte få för många fotografer på plats och man får också då de som är riktigt seriösa då de är beredda att betala för att få vara där.
 

kiwi

Aktiv medlem
Anledningen är att dom inte gillar de bilder som fotograferats och lagts ut på sociala medier tidigare år, så nu har dom bara en officiell fotograf och ingen annan får fotografera i närheten av visningsringen utan fotopass.
Att en arrangör tar betalt för att man ska fotografera är jag inte alls förvånad över. Det ligger i deras rätt.

Men motiveringen är jag däremot förvånad över. Är det väldigt jobbigt att folk tar »dåliga« bilder och lägger ut på Facebook? Skadar det deras rykte? Märkligt.


/ Kiwi
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Äh det är bara trams o undanflykter.

Folk plöjer ner mängder med pengar i sina hästar och kommer för att tävla. O som toppen på isberget vill arrangören ha betalt för att ngn vill fotografera, troligtvis sin egen häst o ryttare.
De är GIRIGA, inget annat.
Jaaa det skulle kunna vara att de inte vill ha en massa fotografer på vissa platser också men då är det ju bättre att trevligt informera om det.
 

b1967

Aktiv medlem
Äh det är bara trams o undanflykter.

Folk plöjer ner mängder med pengar i sina hästar och kommer för att tävla. O som toppen på isberget vill arrangören ha betalt för att ngn vill fotografera, troligtvis sin egen häst o ryttare.
De är GIRIGA, inget annat.
Jaaa det skulle kunna vara att de inte vill ha en massa fotografer på vissa platser också men då är det ju bättre att trevligt informera om det.
Jag tycker inte det är girigt.
Om en fotograf vill komma och fotografera ett evenemang för att utöka sin egen portfolio, varför skulle hen får göra det gratis? Evemang är inte en träningsplats för fotografer.
Kommer man från t.ex. en tidning för att rapportera om evenemanget är det mycket större chans att man får gratis ackreditering.
Ganska logiskt tycker jag.
Sen är det också så att är det för många fotografer kan det störa de som faktiskt betalat en massa pengar för att se evenemanget och de kanske inte tycker det är så skoj om det är för många fotografer som surrar runt och stör upplevelsen.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är girigt.
Om en fotograf vill komma och fotografera ett evenemang för att utöka sin egen portfolio, varför skulle hen får göra det gratis? Evemang är inte en träningsplats för fotografer.
Du menar, varför skulle någon någonsin få fotografera någonting gratis om syftet är att »utöka sin egen portfolio«?

Det spelar väl ingen roll vad syftet är; så länge man inte stör någon/något i det man gör, så förstår jag inte varför det ska kosta pengar enbart för att man gör det för »egen vinning«.


Sen är det också så att är det för många fotografer kan det störa de som faktiskt betalat en massa pengar för att se evenemanget och de kanske inte tycker det är så skoj om det är för många fotografer som surrar runt och stör upplevelsen.
Det är en helt annan sak – och något som jag förstår att man vill begränsa, om nu intresset för att fotografera hästar/ryttare är så stort.


/ Kiwi
 

b1967

Aktiv medlem
Du menar, varför skulle någon någonsin få fotografera någonting gratis om syftet är att »utöka sin egen portfolio«?

Det spelar väl ingen roll vad syftet är; så länge man inte stör någon/något i det man gör, så förstår jag inte varför det ska kosta pengar enbart för att man gör det för »egen vinning«.

/ Kiwi
Så bara för att man säger att man skall fotografera så skall man få komma in gratis på ett evenemang som annars kostar pengar?

En annan sak är det om evenemanget i sig är gratis, då kan det vara lite fel att ta betalt för ackrediteringen.
 

kiwi

Aktiv medlem
Så bara för att man säger att man skall fotografera så skall man få komma in gratis på ett evenemang som annars kostar pengar?
Inget har sagts om evenemanget kostar några pengar från början. Ej heller har någon sagt att en fotograf ska få någon gräddfil (dvs slippa betala inträde).

Det vi diskuterar är om det är rätt av arrangören att ta betalt för att folk fotograferar, särskilt med den motivering som har getts.


/ Kiwi
 
ANNONS