Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med att rita i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, håller på att lära mig att rita vektorbaserad grafik i PS.
Det är tämligen svårt för jag hittar ingen bra samlad info om detta.
Finns det en bok eller sida på nätet som behandlar detta samlat?? Tacksam för tips i så fall.
Skall i första hand göra dekaler för modellflygplan (man måste ju ha lite flera intressen).
Detta skall föreställe ett infällt landningsställ.
Hur fyller jag det nedre ½-runda fältet?
Hittar ingen bra info på nätet.
Tacksam för hjälp,

// Mats W
 

Bilagor

mombasa

Aktiv medlem
Jag skulle nog hellre göra vektorbilder ( objektgrafik) i ett program som helt och hållet är avsett för det. exempelvis Adobe Illustrator. som är ganska svårt att bli kompis med, åtminstone till en början.
Det finns ett opensourceprogram som heter Inkscape att tanka ner fritt. Prova det.

Du kommer att skapa vektorgrafik som du sannolikt sparar som EPS-filer, eller PDFer med banorna bevarade. Poängen med objektgrafik är skaloberoendet. Stor eller liten spelar ingen roll, här finns inga pixlar och upplösning att ta hänsyn till.
Du kan också exportera dina bilder till andra format som JPG, Tiff med mera.

Om du jobbar i svartvitt så kan du kopiera ditt landningställ till en ny bild. Lägg sedan en vit rektangel ovanpå så att du får den halvcirkel du vill ha. Markera denna halvcirkel, kopiera och gå till baka till ursprungsbilden och klistra in på ett nytt lager.
Hoppas detta kan vara till nån hjälp.
 

wangblad

Aktiv medlem
Eftersom du vill fylla en yta som har slutna konturlinjer är det bara att fylla genom att använda "bucket" - färgpytsen.
 

Mwd

Aktiv medlem
Gunnar! Blir övermäktigt att köpa nytt program och lära sig bara för detta.
Därför fördrar jag att jobba i PS som jag redan har viss koll på.
Skall ändå kolla på gratisalternativet som du länkar till.

Det är just den vektorbaserade grafiken som är grejen. Jag vill kunna skala upp och ned för olika projekt.

Björn! Har försökte med färgpytsen men det blir "error".
När jag lägger ihop de 2 lager som bildar denna figur blir hela figuren fylld med sv färg.
Försöker jag fylla utan att lägga ihop säger programmet att formlagret måste rastreras innan jag går vidare...och det vill jag ju inte.
Jag har nog inte lyckats sluta konturlinjen även om det ser ut så?
Hur kommer jag vidare ?

// Mats W
 

iSolen.se

Guest
Gunnar! Blir övermäktigt att köpa nytt program och lära sig bara för detta.
Därför fördrar jag att jobba i PS som jag redan har viss koll på.
Skall ändå kolla på gratisalternativet som du länkar till.

Det är just den vektorbaserade grafiken som är grejen. Jag vill kunna skala upp och ned för olika projekt.

Björn! Har försökte med färgpytsen men det blir "error".
När jag lägger ihop de 2 lager som bildar denna figur blir hela figuren fylld med sv färg.
Försöker jag fylla utan att lägga ihop säger programmet att formlagret måste rastreras innan jag går vidare...och det vill jag ju inte.
Jag har nog inte lyckats sluta konturlinjen även om det ser ut så?
Hur kommer jag vidare ?

// Mats W
Håller med ovan rekommendation, rekommenderar Illustrator eller något annat renodlat vektorprogram.

Det du kan om photoshop och du jobbat med pixelgrafik är väldigt lite värt i vektorvärlden så det är bättre du lär dig med rätt grejer.
 
Gunnar! Blir övermäktigt att köpa nytt program och lära sig bara för detta.
Därför fördrar jag att jobba i PS som jag redan har viss koll på.
Skall ändå kolla på gratisalternativet som du länkar till.

Det är just den vektorbaserade grafiken som är grejen. Jag vill kunna skala upp och ned för olika projekt.

Björn! Har försökte med färgpytsen men det blir "error".
När jag lägger ihop de 2 lager som bildar denna figur blir hela figuren fylld med sv färg.
Försöker jag fylla utan att lägga ihop säger programmet att formlagret måste rastreras innan jag går vidare...och det vill jag ju inte.
Jag har nog inte lyckats sluta konturlinjen även om det ser ut så?
Hur kommer jag vidare ?

// Mats W
Men kommer inte dina uppdragsgivare att vilja ha skalbara original från dig? Photoshop kan inte skapa sådana filer.

Photoshop kommer att fortsätta rastrera eftersom det inte är ett vektorbaserat program.
 

Mwd

Aktiv medlem
Det är ju precis det som det är.
Se ovan.
Man kan rita både vektorbaserat och rastrerat i PS.
Frågan handlar specifikt om denna funktion i PS som jag frågar efter.
Det går att göra massor i PS men jag hittar ingen samlad info.

// Mats W
 
Det är ju precis det som det är.
Se ovan.
Man kan rita både vektorbaserat och rastrerat i PS.
Frågan handlar specifikt om denna funktion i PS som jag frågar efter.
Det går att göra massor i PS men jag hittar ingen samlad info.

// Mats W
Jo, men Photoshop kan inte hantera de saker du vill åstadkomma. Du kommer bara halvvägs.

Photoshop kan inte spara vektorfiler.
 

mombasa

Aktiv medlem
Du kan jobba med smarta objekt för att bevara vektorinformation i filerna.

Ett annat sätt, från tidig medeltid är att från gjorda markeringar skapa arbetsbanor vilka man sedan sparar. Banan sparas i bilden ( som kan vara ett "tomt papper") och kan sedan förstoras förminskas efter önskemål och lust ( redigera- omforma bana.) Banor kan kopieras och klistras in i nya eller gamla bilder precis som markeringar.
En bana kan också göras om till en ny markering. ( banfönstret- läs in bana som markering. Rund streckad symbol i underkant av fönstret.

Ibland får man hoppa runt lite mellan att ha "bilden" som en markering eller bana, beroende på vad man för tillfället gör.
 

Mwd

Aktiv medlem
Behövs inte.
Räcker att spara PS-filen samt en Jpeg av den.
Har redan gjort flera olika dekaler.
Det är denna som jäklas för mig.

Hur kommer jag vidare med att fylla ½-cirkeln? Det är dagens fråga.

Edit: Gunnar: Såg inte ditt inlägg. Skall kika vidare på det och se om jag hittar en lösning.


// Mats W
 

iSolen.se

Guest
Behövs inte.
Räcker att spara PS-filen samt en Jpeg av den.
Har redan gjort flera olika dekaler.
Det är denna som jäklas för mig.

Hur kommer jag vidare med att fylla ½-cirkeln? Det är dagens fråga.

Edit: Gunnar: Såg inte ditt inlägg. Skall kika vidare på det och se om jag hittar en lösning.


// Mats W
Eftersom du ska spara som jpeg är det ju bara att rastrera allt innehåll och använda paint bucket.
 

Mwd

Aktiv medlem
Nej, då är ju fyllningen rastrerad.
Hela bilden skall vara skalbar är tanken (om det går).

// Mats W
 

JensEkberg

Aktiv medlem

Mwd

Aktiv medlem
Full skalbar när du sparat den också? I så fall, i vilket format?
Inte efter att den är sparad. Bara i själva PS-filen så den får man spara för framtida behov.
Blir riktigt bra på alla vis för mina behov.
Finns ju många andra program som bara kan detta men de finns ju fördelar at behärska detta i PS om man normalt jobbar i PS annars.
Nu skall jag öva vidare.
Penn-verktyget är förbannat lurigt?? Verkar ha lite "egen vilja" i bland?

// Mats W
 

iSolen.se

Guest
Inte efter att den är sparad. Bara i själva PS-filen så den får man spara för framtida behov.
Blir riktigt bra på alla vis för mina behov.
Finns ju många andra program som bara kan detta men de finns ju fördelar at behärska detta i PS om man normalt jobbar i PS annars.
Nu skall jag öva vidare.
Penn-verktyget är förbannat lurigt?? Verkar ha lite "egen vilja" i bland?

// Mats W
Du lär dig något som funkar bättre i andra program och är inlåst. Du riskerar lära dig något som du inte sen kan använda. Tro mig, jag har gått i samma fälla som kostat mig oerhört med tid. I all välmening, jag ser ingen fördel med att jobba med vektorgrafik i PS, det du redan kan hjälper dig inte och det du lär dig kan du inte överföra till andra program.

En detalj, du skrev CS6 som senaste. CS6 är tre releaser gammalt (från 2012), det finns två nyare versioner.
 
ANNONS