Annons

Hjälp, D700 fokuserar inte ordentligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Jaha, så har jag köpt mig en Nikon D700 och tänkte att det här blir hur fint som helst.

Tyvärr lyckas jag inte få till det bra. De allra flesta bilderna när jag fotograferar tex min springande hund blir oskarpa eftersom fokus hamnar helt fel. Att fotografera porträtt är inga problem, fokus hamnar rätt och bilderna blir precis så skarpa som förväntat.

Skickar med en bild som visar ett exempel på hur dagens bilder kunde bli. Jag tror att fokuspunkten låg på hunden. Objektivet som satt på är ett 50/1,4 men bilden är beskuren.

Jag har säkert någon inställning fel i kameran, men frågan är vilken/vilka? Jag har lite dålig koll på sådant märker jag. Har kollat runt i kamerans menyer men vet inte riktigt hur jag ska ha allt. Att jämföra med min gamla D300 är inget alternativ då autofokusen bråkade mest hela tiden senaste månaderna som den användes...
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu kan inte jag din kamera , men har själv en D7100 och har brottats med just fokusproblem.
Vilken typ av fokus använder du till rörliga objekt? Jag skulle nog rekommendera AF-C och single spot. AF-C fortsätter att fokusera så länge du håller in knappen halvvägs. Vilken slutartid hade du på denna bild?
 

frwe

Aktiv medlem
Det här handlar inte om fel utan helt enkelt för stora förväntningar på kamera/objektiv. Motiv som rör sig snabbt mot eller från kameran är det svåraste att få till. Ett exempel är en skidfotograf som skall ha absolut skärpa när skidåkaren passerar en viss punkt. Då sätter han helt enkelt skärpan på punkten och väntar till skidåkaren är där, just på grund av att risken är stor att utrustningen inte hänger med och han har kanske bara en enda chans att sätta bilden.

Foto är en materialsport tyvärr, ju bättre (dyrare) utrustning ju bättre klarar grejerna sånt här. Mitt råd är att försöka fånga hunden när den inte springer direkt mot dig så att rörelsen i djupled inte blir lika snabb. Träning och lära sig utrustningens begränsning är viktigt.

Bra ljus är till stor hjälp när det gäller snabba skeenden, just för fokuseringen hjälper det alltså inte att gå upp i ISO för att få snabbare slutartider. Autofokusen fungerar helt enkelt bättre ju bättre ljus det är. Objektiv har också väldigt olika snabba autofokusmotorer.

D700 är en strålande bra kamera som du kommer att ha mycket glädje av men som sagt måste du lära dig kamerans och objektivets begränsning.

/Frode
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det här handlar inte om fel utan helt enkelt för stora förväntningar på kamera/objektiv. Motiv som rör sig snabbt mot eller från kameran är det svåraste att få till. Ett exempel är en skidfotograf som skall ha absolut skärpa när skidåkaren passerar en viss punkt. Då sätter han helt enkelt skärpan på punkten och väntar till skidåkaren är där, just på grund av att risken är stor att utrustningen inte hänger med och han har kanske bara en enda chans att sätta bilden.

Foto är en materialsport tyvärr, ju bättre (dyrare) utrustning ju bättre klarar grejerna sånt här. Mitt råd är att försöka fånga hunden när den inte springer direkt mot dig så att rörelsen i djupled inte blir lika snabb. Träning och lära sig utrustningens begränsning är viktigt.

Bra ljus är till stor hjälp när det gäller snabba skeenden, just för fokuseringen hjälper det alltså inte att gå upp i ISO för att få snabbare slutartider. Autofokusen fungerar helt enkelt bättre ju bättre ljus det är. Objektiv har också väldigt olika snabba autofokusmotorer.

D700 är en strålande bra kamera som du kommer att ha mycket glädje av men som sagt måste du lära dig kamerans och objektivets begränsning.

/Frode
Det kan ju faktiskt vara så att TS använder sig av felaktig fokus när hon tar bilden. Hon skriver ju själv att hon inte har full koll på dessa bitar. Den bild hon visar skall ju inte vara alltför svår att sätta...eller hur? Låt TS testa med olika fokusinställningar innan vi drar några slutsatser.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
D700 är en avancerad kamera som kräver att du lär dig den ordentligt för att kunna hantera den smidigt. :)

Men som de flesta andra så gissar jag att du helt enkelt glömt att ställa autofokusen till följande fokus (AF-C). Jag kan förklara för dig hur du gör detta, men tipsar ändå om att läsa i manualen. :)
Om du redan använder följade fokus så ska det även nämnas att AF-S 50 1.4 som du (enligt din profil) har tyvärr har väldigt långsam fokus, så även med rätt inställningar så är de inte säkert att den klarar av att hänga med din fina snabba hund!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man tittar på bilden lite nogrannare så ser man att fokusen finns ingenstans.
Man misstänker då att kameran är inställd på 100 % Autofokus vilket innebär total katastrof!
Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig använda 100 % autofokus. Fokuserar gör man bäst själv eller med AF-C samt single spot. I detta läge kan man även använda sig av 3-D Fokus.
När det funkar kan man få enastående resultat. (Se manualen).
 

reboot81

Aktiv medlem
Instämmer med föregående.
Snabba hundar är dessutom en svår uppgift för kameran.
Slutartiden får du prova dig fram på - hur suddiga tassar är ok för dig?

Sätt så snabb slutartid du kan, detta innebär att du får välja ett högre ISO än 100. Hur högt får du prova dig fram där oxå, tänk på att brus går att reducera samt att det syns mindre i en fotobok eller upphängd på väggen.

Sen har du bländaren, större bländare ger mer ljus men samtidigt ett mindre omfång (range) som har skärpa.
Prova dig fram i den här.
Välj din kamera, brännvid och avstånd till motivet. Säg att du matar in D700, 50mm,ƒ/1.4 och ett avstånd på 5m. Då har du ett omfång på 85cm där du har skärpa. Ökar du avståndet till 8,5m har du helt plötsligt tre gånger så stort omfång med skärpa.

Du kan även ladda upp en bild (original, eller med EXIF-datan intakt) till http://regex.info/exif.cgi. Kika i fältet "Focus:" och där kan det stå:
"At 11m, with a depth of field of about 2.6m, (from about 1.1m before the focus point to about 1.4m after)"
Så med givna förutsättning får du ett skärpedjup på 2,6m.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jaha, så har jag köpt mig en Nikon D700 och tänkte att det här blir hur fint som helst.

Tyvärr lyckas jag inte få till det bra. De allra flesta bilderna när jag fotograferar tex min springande hund blir oskarpa eftersom fokus hamnar helt fel. Att fotografera porträtt är inga problem, fokus hamnar rätt och bilderna blir precis så skarpa som förväntat.

Skickar med en bild som visar ett exempel på hur dagens bilder kunde bli. Jag tror att fokuspunkten låg på hunden. Objektivet som satt på är ett 50/1,4 men bilden är beskuren.

Jag har säkert någon inställning fel i kameran, men frågan är vilken/vilka? Jag har lite dålig koll på sådant märker jag. Har kollat runt i kamerans menyer men vet inte riktigt hur jag ska ha allt. Att jämföra med min gamla D300 är inget alternativ då autofokusen bråkade mest hela tiden senaste månaderna som den användes...
Ser ut som det är taget i en ganska mörk skog, autofokusen hinner inte med då. Ställ in fokus manuellt och låt hunden springa in i skärpan.

/
 

Mechanical

Aktiv medlem
Ok, innan ni tar för givet att jag inte kan något alls och bara chansar när jag fotograferar ;)

Kameran är absolut inställd på AF-C och jag har tillräckligt kort slutartid, det vet jag. 3D-fokus har jag dock inte provat på min D700 än. Jag har fotograferat MÅNGA springande vinthundar och tidigare inte haft några som helst problem med det.

Bevisbild? Här har ni ett exempel på samma hund, dock fotad med D300 och 80-200/2,8 (AF-S versionen) Visserligen var det ljusare vid det här fototillfället, men då anpassade jag såklart inställningarna efter det. Jag tycker att min D700 bör ha klarat fotograferingen i skogen betydligt bättre än den gjorde.
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ok...kan det möjligen vara så att ditt Nikon 80-200 inte är kalibrerat med kameran?
Dvs du får bakfokus eller någe? Det problemet hade jag med min D7100 och Nikon 80-200 AF 2,8. Det går att fixa i såfall med finjustering i kameran.
 

peranders

Aktiv medlem
För Canons del skiljer det rejält hur snabb autofokusmotorn är mellan olika objektiv. Antar att stegmotorobjektiv är de snabbaste (STM). Ni som har Nikon, har Nikon också olika snabba motorer?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag tycker att min D700 bör ha klarat fotograferingen i skogen betydligt bättre än den gjorde.
D700 klarar absolut sportfoto, det har jag gjort en hel del med min!

Men som sagt, särskilt AF-S 50 1.4 är tyvärr ökänd för att ha långsam fokusmotor. Så trots rätt inställningar på kameran så är det inte säkert att den skulle hinna med att följa en springande hund i alla fall. Din AF-S 80-200 är tvärt om, det är ett objektiv med särskilt snabb fokus, perfekt för sport och hundar! :)

För Canons del skiljer det rejält hur snabb autofokusmotorn är mellan olika objektiv. Antar att stegmotorobjektiv är de snabbaste (STM). Ni som har Nikon, har Nikon också olika snabba motorer?
Precis, fokushastigheten skiljer mellan alla objektiv eftersom motorn sitter i objektivet på de moderna. Generellt sätt har ljusstarka objektiv (typ 1.4) ganska långsam fokus, medan 2.8-zoomarna med AF-S är anpassade för sportfoto och därmed ruskigt snabba.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För Canons del skiljer det rejält hur snabb autofokusmotorn är mellan olika objektiv. Antar att stegmotorobjektiv är de snabbaste (STM). Ni som har Nikon, har Nikon också olika snabba motorer?
Nikons egna objektiv har huvudsakligen antingen en inbyggd SWM-motor eller så använder de motorn i kamerahuset (om det har en sådan, annars blir det MF). Några enstaka undantag med mikromotor i objektivet finns. Sedan är det dock så att det är stor skillnad mellan olika objektiv med SWM-motor, såväl som på utväxlingen på de som drivs av motorn i kamerahuset. Dessutom har olika kamerahus olika kraftiga motorer.

AF-S 50/1,4G är känt för att vara ganska långsamt. Det billigare och något ljussvagare AF-S 50/1,8G är faktiskt snabbare.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ber om ursäkt då jag missade att du tog bilden med ett 50 mm 1,4 och inte 80-200.
Men....testa att fokusera i Live view och ta bilden där.
Även detta objektiv kan ju behöva kalibreras med din D700.
I så fall är det lätt då fasta objektiv blir mer eller mindre 100 % rätt då de kalibreras.

Återkoppla gärna när du har testat.

Med vänlig hälsning Kent
 

EJM68

Aktiv medlem
Det finns endel parametrar som kan ändras under AF. Focus tracking och dynamic AF area är bland de mer intressanta.
Du kan skräddarsy program i kameran. Jag har 2 för action, 1 för macro och 1 för knivig exponering. Bl.a ger jag knapparna olika funktion, men sätter också olika AF alternativ.
Det finns en del skrivet om hur D3 och D700 skall konfas för att fungera bra till action här på forumet och andra forum.
 

Mechanical

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Ska ta med kameran ut senast till helgen och prova den med mitt 80-200/2,8 också och se om det blir någon skillnad. Lyckas jag inte så blir det till att leta bland fler forumtrådar här och skriva mer här i tråden om jag inte får någon ordning på det hela.
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Ska ta med kameran ut senast till helgen och prova den med mitt 80-200/2,8 också och se om det blir någon skillnad. Lyckas jag inte så blir det till att leta bland fler forumtrådar här och skriva mer här i tråden om jag inte får någon ordning på det hela.
Har läst igenom hela tråden och ser att du fått många råd. Några bra, från Frode t ex, och några som du nog ska glömma så fort som möjligt:)
Tittar man på dina bilder under din profil kan man se att tekniken sitter och bildseendet har du så att det skulle vara du som fibblar med kameran tror jag inte alls på. D700 är en av de bästa kamerorna för sportfotografering så där hittar du nog inte heller problemet. Återstår då objektivet och jag håller med de som varit inne på tesen att din 50 1,4 helt enkelt inte hinner med att fokusera. Du kan ju testa Frodes tips att köra manuellt och förfokusera på en punkt där du vet att hunden passerar. (Du har ju inte precis valt det enklaste motivet. Det går undan när de där jyckarna drar iväg:)

PS Antar att du printat "Hatthunden" och hängt bilden på lämplig vägg. Den är vansinnigt bra!
Anders W
 
ANNONS