Annons

efterfrågan av (och användning) av fiberpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Har kommit över säkert över 2000 stora ark av fiberpapper och undrar vad det egentligen är för användningsområde av papper av detta slag? Efter att ha googlat lite så har det mesta pekat mot det analoga mörkrummet och typ underlag vid bränning(?) så är det korrekt att fiberpapper tillverkas/tillverkades för analog framkallning eller finns det ett större ja, användningsområde? Akvarellmålning eller dylikt? Har iallafall läst till mig att det finns en viss efterfrågan och att det är ganska/relativt/mycket dyrt att köpa butiksnytt.
Själv är jag bara lite bakåtsträvargeekig och älskar kvaliteten så kommer förmodligen använda dem lite då och då i skrivaren för en perfekt old touch och när inte blankt fotopapper passar känslan jag är ute efter.

Fred/ Z
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Om det är ett kemiskt fotopapper som lagrats korrekt är det just i mörkrum tillsammans med adekvat utrustning de ska användas. De funkar inte i skrivare. /
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Minns inte märket för tillfället och vet inte om det är sk kemiskt, men tillhört en fotointresserad person, har säkert 20 år nacken. Ska dock testa dem i skivaren ikväll ;) Kör med allt från tyg till hårt akvarellpapper så tvivlar på att detta papper skulle vara något prob.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Fråga:

Har du tittat på papprena?

Dvs, har du tagit fram papprena och exponerat dem för vanligt ljus så har du tyvärr sabbat papprena skulle jag tro.

Sen får du vara beredd på att dessa papper är beklädda med kemikalier som reagerar på till exempel ljus och vätskor.

Med detta sagt så är fiberpapper väldigt trevliga. En variant är att blöta papprena och låta dem torka fasthäftat på en ram/spånskiva, så får du en riktigt fin fotoyta. De brukar vara ganska stryktåliga, så det är ju trevligt. :)
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Ska dock testa dem i skivaren ikväll ;)
Jag skulle nog vara lite försiktig innan jag stoppade in ett sådant papper i en skrivare då traditionella fotopapper har ett skyddslager av gelatin och jag skulle nog vara lite orolig över att skrivarhuvudena riskerar att sätta igen.... Men jag vet för lite om hur skrivare fungerar så jag kan ha fel.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Jag kom på att fotopapper har för vana att gulna med tiden om det blir utsatta för dagsljus om de inte är tillräckligt bra fixerade. Så det kan vara en bra idé att låta papprena ligga i ett fixerbad för att göra de aktiva kemikalierna neutraliserade, annars så kommer nog papprena bli väldigt gula efter några månader.

Finns att köpa på t ex Photax:
http://www.photax.se/?kemi/fix.htm
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag kom på att fotopapper har för vana att gulna med tiden om det blir utsatta för dagsljus om de inte är tillräckligt bra fixerade. Så det kan vara en bra idé att låta papprena ligga i ett fixerbad för att göra de aktiva kemikalierna neutraliserade, annars så kommer nog papprena bli väldigt gula efter några månader.

Finns att köpa på t ex Photax:
http://www.photax.se/?kemi/fix.htm
Och har de inte blivit framkallade så kommer pappret svartna. Jag har ett oframkallat papper jag använder till att ställa in fokus med i mörkrummet och det pappret är blåsvart.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Fråga:

Har du tittat på papprena?

Dvs, har du tagit fram papprena och exponerat dem för vanligt ljus så har du tyvärr sabbat papprena skulle jag tro.

Sen får du vara beredd på att dessa papper är beklädda med kemikalier som reagerar på till exempel ljus och vätskor.

Med detta sagt så är fiberpapper väldigt trevliga. En variant är att blöta papprena och låta dem torka fasthäftat på en ram/spånskiva, så får du en riktigt fin fotoyta. De brukar vara ganska stryktåliga, så det är ju trevligt. :)
Ah fuck, den informationen borde jag haft innan jag slet upp säcken och bara lassade på mig ett hundratal ark i famnen :p Ha! Känns ju lite pinsamt nu att jag dessutom lagt ut största delen av papperen på en loppishylla, exponerade för gott om ljus.
Slet dock bara åt mig de översta papperna i den svarta säcken, det är möjligt alla ark som ligger under inte blivit exponerade för ljus.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Jag kom på att fotopapper har för vana att gulna med tiden om det blir utsatta för dagsljus om de inte är tillräckligt bra fixerade. Så det kan vara en bra idé att låta papprena ligga i ett fixerbad för att göra de aktiva kemikalierna neutraliserade, annars så kommer nog papprena bli väldigt gula efter några månader.

Finns att köpa på t ex Photax:
http://www.photax.se/?kemi/fix.htm
Pysslar inte själv med egen framkallning så förstår inte så mycket av tugget här, har inget större intresse av papperna själv egentligen utan bara som eventuellt säljstuff :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Analogt kopierbara Fiberpapper är ljuskänsliga, mycket ljuskänsliga.
Tar du fram ett papper så kommer det att bli svart av den exponering du utsätter det för.
Att köra ett sådant papper i skrivaren kan man ju göra men det är ganska meningslöst. Bilden du har printat räknar med att papperet är vitt och det kommer bli helt fel. Spara du den tonern till ngt annat.
Såpass gamla papper brukar bli slöjade. Slöjan skall gå att minska kraftigt genom att tillsätta Benzotriazole till framkallningsbadet. Jag har aldrig lyckats få tag på det.
Har det förvarats i rumstemperatur så kan du nog räkna med att de är oanvändbara i mörkrummet om du vill ha snyggt kopierade bilder med djup svärta.
Har det förvarats i frys är papperet i princip i nyskick.

Vad är det för papper?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ah fuck, den informationen borde jag haft innan jag slet upp säcken och bara lassade på mig ett hundratal ark i famnen :p Ha! Känns ju lite pinsamt nu att jag dessutom lagt ut största delen av papperen på en loppishylla, exponerade för gott om ljus.
Slet dock bara åt mig de översta papperna i den svarta säcken, det är möjligt alla ark som ligger under inte blivit exponerade för ljus.
De borde legat i kartonger om 10 till 500 st beroende på storlek. I kartongen är det en svart plastförpackning som du inte kan öppna i dagsljus. Då är de redan exponerade(ja mitten kan ju ha klarat sig men kanterna är körda)
 

peranders

Aktiv medlem
Vilken tur att tiderna flörändras. Öppna en kartong med stora fotopapper i dags hade varit "ohh neeeej" on det hade vairit på 90-talet och tidigare. Nu är det väl bara hoppsan. BTW: Har komplett mörkrumsutrustning, Durst M305 i källaren inklusive en samling med fotopapper, både plast och papperspapper. .... säljes.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tolkning

Jag tolkade kanske 2000 stora ark annorlunda än du. Typ som 2000 st emaks kartongtjocka fiberpapper a la 30x40 eller något i den stilen.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tack för era svar, information och tankar :)

Men det kanske inte ens är fiberpapper som är tänkt för mörkrumsutrustning? Låter på era beskrivningar inte som det papper jag har hemma. Postar några snabba haftsverk till foton.

Kan iallafall säga att det är ett ödekåksfynd från barndomsbyn och om jag minns helt korrekt så är märket Munktell (har tidigare hittat samlingar av runda Munktell filterpapper där men ingen har riktigt vetat om dem är till för att rulla röka eller är sjukhusutrustning), och dessa var inte i kartonger utan märkta påsar/ eller bara en enorm genomskinlig...säck, stoppat i en svart sopsäck större än typ normala mått.
Jepp, här krånglar man till det =P
Av vad jag lärt mig att gå på historiajakt i huset är att den senaste ägaren stack och lämnade kvar allt på åttiotalet så antar att papperna är från däromkring, att han gillade att fota men tror inte att han framkallade själv & hade vissa hoardingtendenser. Papperna jag tog med mig var bara toppen på isberget och det enda jag orkade bära, och som det antagligen syns så har jag inte varit noga med att behålla dem i toppskick.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där är inget fotopapper. Munktells tillverkar eller tillverkade filterpapper.
Existerar fortfarande och ägs av Finska Ahlström.
http://www.dt.se/dalarna/falun/faluns-aldsta-privatagda-foretag-blir-finskagt

Så om nu ägaren av huset höll på med foto använde han nog detta som papper i glanspressen för att ta upp fukten vid torkningen av pappersbilderna.
Att försöka skriva ut på det papperet med en inkjet lär heller inte bli någon succé. Lär suga bläck som läskpapper.
Sedan är det frågan om vilken typ av filterpapper det är. Det skulle kunna vara baserat på lumphaltig pappersmassa eller vara ren slipmassa.

Detta är inte konstnärspapper eller något annat värdefullt högvärdigt papper.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Munktell Filter AB (numera uppköpt av finska Ahlstrom) tillverkar bland annat olika typer av filterpapper för industi, sjukvård, forskning m.m. Om de även kan ha legat bakom de större arken vet jag inte, men jag tvivlar starkt på att det är fotopapper.

Däremot verkar Munktell tillverka papper för arkivbeständig förvaring av bland annat fotografier, se: http://www.museiservice.se/emballera/munktells-arkivserie

[edit]Två på bollen ser jag ;–) [/edit]
 
ANNONS