Annons

Färger i PowerPoint ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Håller på med en OH-presentation med resebilder. Bilderna ser bra ut i Photoshop på min kalibrerade bildskärm, både i Adobe RGB och efter konvertering till sRGB. Men - när jag importerar sRGB-bilderna till en PowerPoint-presentation ser de ut som sk-t, våldsamt övermättade.. På samma skärm, så det är inte en kalibreringsfråga.

Hur kommer jag runt detta? Det enda alternativ jag ser är att göra presentationen i Lightroom och exportera den till PDF (Lightroom ligger på min stationära dator som jag inte bär med mig..)..

Några idéer?
 

stefohl

Aktiv medlem
Håller på med en OH-presentation med resebilder. Bilderna ser bra ut i Photoshop på min kalibrerade bildskärm, både i Adobe RGB och efter konvertering till sRGB. Men - när jag importerar sRGB-bilderna till en PowerPoint-presentation ser de ut som sk-t, våldsamt övermättade.. På samma skärm, så det är inte en kalibreringsfråga.

Hur kommer jag runt detta? Det enda alternativ jag ser är att göra presentationen i Lightroom och exportera den till PDF (Lightroom ligger på min stationära dator som jag inte bär med mig..)..

Några idéer?
Visst är det en kalibreringsfråga. PowerPoint har ingen färghantering, vad jag känner till. Undviker det programmet så gott det går av många anledningar, detta är en av dem. Ska du visa dina bilder på din dator eller via en projektor eller på en annan dator. Ska du visa dem på din dator är en lösning att konvertera blderna till din skämprofil.
 

bildsten

Aktiv medlem
Du kan visa bilderna i ett gratisprogram som heter Faststone Image Viewer, www.faststone.org (ladda ner från site 2). Programmet läser färgprofiler (Adobe rgb och s-rgb) i jpg och tif-bilder. Däremot kan man inte konvertera mellan olika färgprofiler eller tilldela färgprofil. Det är ett utmärkt visningsprogram som visar bilderna i helskärm utan irriterande lister och ramar. Det finns en utmärkt textfunktion i programmet, bara att skapa en enfärgad bakgrund och skriva dit det man vill och blanda in i en bildvisning eller lägga text direkt på bilderna eller under bilderna i ett textfält. Du lägger lätt till textfält under eller vid sidan av en bild med funktionen Arbetsyta. Det finns även batchkonvertering och namnbyte om du har många bilder som ska anpassas i storlek. I samband med det kan man också lägga på en liten skärpning.
Enklare bildbehandling klaras lätt av, det finns kurvor och histogram mm, liksom beskärning, rotering och ett sätt att göra snygga ramar. Det går även att göra enkla bildspel med övertoning och repetition. Fungerar dock endast i Windows men i alla versioner från 98 till 8.1. Behöver ställas in under Inställningar för bästa funktion och det finns mycket att ställa in och inte bara där, men när det är gjort har du en mycket smidig bildvisare.
 
ANNONS