Annons

Blivit med förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Ett tillfälle dök upp och jag nästan fick en Durst M305 med tillbehör plus en kartong med fotopapper.
Nu är jag ju helt novis på detta område, har framkallat negativ nu i några år men detta är en ny hobby att kasta sig in i.
Försöker läsa mig till på nätet men får lite olika svar på vad det är jag har införskaffat.
Durst M305 är det bara S/V eller även för färg.
Den har ju färgreglage men det kan ju vara att färgfilter för S/V redan sitter i, istället för att använda extra gelatinfilter?
Sen alla fotopapper som jag fick med. Några vintage Agfa som jag inte hittar några specar på eller användningsområde.
Ni hör ju, helt novis.
Om ni har koll på grejorna, kanske ni har lust och skriva en rad vad det är.
Nån här som ger Mörkrums-lektioner i stockholmsområde eller bara titta på hur man gör?

Prylarna
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den har färghuvud som det heter.
Färghuvudet använder du gult o Magenta för att styra kontrasten med variabelt svartvitt papper.
Brovira är bra papper men de har troligtvis slöjats o har en lägre kontrast pga ålder. Men pappret kan du nog räkna med att använda i övningssyfte, till seriösa kopior njae.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ilfordpapperna är av fast grad o det spelar ingen roll hur du använder färghuvudet så OM du har en omkopplare som kopplar förbi färghuvudet så gör det.
 

trax

Aktiv medlem
Den har färghuvud som det heter.
Färghuvudet använder du gult o Magenta för att styra kontrasten med variabelt svartvitt papper.
Brovira är bra papper men de har troligtvis slöjats o har en lägre kontrast pga ålder. Men pappret kan du nog räkna med att använda i övningssyfte, till seriösa kopior njae.
Jaha...
Eller fortfarande lite förvirrad. Färghuvud som i att man kan göra färg kopior?:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jaha...
Eller fortfarande lite förvirrad. Färghuvud som i att man kan göra färg kopior?:)
Ja
OCH med hjälp av gult och magenta så kan du kontrastbestämma ljuset för svartvitt papper med variabel kontrast. Blått har då ingen funktion mer än att det påverkar belysningstiden. Du behöver alltså inga separata filter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
du behöver oxå:
maskram
timer
Akriskop
mörkt rum med utlopp, inlopp klarar man sig hyffsat utan...

Papper, rekommenderar Ilfords Multigrade
tråg i rätt storlek(30x40 är bra), minst 3st, själv använder jag 6st men det var ett tag sedan man var igång.
skölj
pincetter, inte jättebra att använda fingrarna
klocka
framkallare stopp fix
 

trax

Aktiv medlem
du behöver oxå:
maskram
timer
Akriskop
mörkt rum med utlopp, inlopp klarar man sig hyffsat utan...

Papper, rekommenderar Ilfords Multigrade
tråg i rätt storlek(30x40 är bra), minst 3st, själv använder jag 6st men det var ett tag sedan man var igång.
skölj
pincetter, inte jättebra att använda fingrarna
klocka
framkallare stopp fix
Jo, det mesta har jag fast inga tängor och Akriskop.
Precis nu när jag kom hem så ville jag funktionstesta Dursten som är 110v så jag jag tog hem en omvandlare från jobbet idag och den brann upp och det var något som brann i Dursten också.
Typiskt! :(
Hoppas det bara var lampan. Ska öppna nu!
 

trax

Aktiv medlem
Bra att det stod 110V på kontakten men inser nu när jag öppnat att den går på 12V!
Grrrr!

Det är ju mer grejor än en lampa i apparaten, ser inte riktigt var sladdarna tar vägen där inne men det blir nog inte lätt att laga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
aj aj aj
fast det finns nog inget annat i apparaten som är elektriskt så det kan vara reparerbart.
En annan sak, det är inte att ta vilken lampa som helst. Durst 6x7 har ngn special som tillverkas i USA. Går, i alla fall gick det, att få tag via Scandinavian Photo. Fast SP är knappast billiga för sådant här.
 

trax

Aktiv medlem
Jag gjorde på ungefär samma sätt som dig, dvs jag körde med 110V på en 12V lampa.

Jag köpte en lampa av liknande storlek och körde den på 12V istället:

http://www.clasohlson.com/se/Halogenlampa/32-1502

Kanske inte det bästa, men bilder blev det iaf.
Ok, då får du nog längre exponeringstider, eftersom det ska vara en 100W lampa i original.
Den ligger också lite fel i temperatur. Originalet 3400K och COs 2800K men går kanske att kompensera med filter. Kan ju vara ett alternativ för att komma igång.
 

trax

Aktiv medlem
Yes, nu är man igång men min första framkallade bild blev negativ, haha. Vad gjorde jag för fel?
Hann bara med ett test och nu iväg på sonens fotbollsmatch.
Sugen som bara den att komma hem igen. :)
 

trax

Aktiv medlem
Det va ju för att det var ett färgnegativ som jag försökte framkalla med S/V vätska. :)
Trodde att det skulle bara slopa färginformationen men inser nu att det inte funkar så.
 

trax

Aktiv medlem
Så, nu är man igång för andra gången!
Lite funderingar som dykt upp.

1.
Med fast kontrast papper är det bara tiden man kan mixtra med, inga andra trix?
Har provat med dodge and burn, det är det enda.

2.
Kan man framkalla färgnegativ på S/V papper, isf hur?

och
3.
Undrar lite om min fotopapper. Försöker googla om min Brovira papper men hittar ingen riktig info om dom, det finns om andra Brovira sorter men inte mina.
Hur vet jag om de är multigrade eller fasta? Agfa BW1, BS1, BW 2a, och CU312?
Bilder

mvh
Hasse
 

Urr

Aktiv medlem
Fråga tre är lättast att ge ett rakt svar på.
Det står PE på lådan om det är plastpapper. Multigrade om det ät plastpapper.
BS är special (ngt mjukare än N, i praktiken ofta lämpligt för Agfas papper är förhållandevis hårt)
BN Normalt
BH Hårt
BW mjukt

Jag kan inte se bilden som du länkar till.
 

trax

Aktiv medlem
Fråga tre är lättast att ge ett rakt svar på.
Det står PE på lådan om det är plastpapper. Multigrade om det ät plastpapper.
BS är special (ngt mjukare än N, i praktiken ofta lämpligt för Agfas papper är förhållandevis hårt)
BN Normalt
BH Hårt
BW mjukt

Jag kan inte se bilden som du länkar till.
Länksidan var visst låst, prova igen Bilder
Det står PE bara på en låda, inget på dom andra.
<iframe width="480" height="360" src="http://s218.photobucket.com/user/Shoe001/embed/slideshow/Durst"></iframe>
 

Urr

Aktiv medlem
Det står Agftachrome pe CU312 på en av förpackningarna. Chrome tyder på att det är ett färgpapper, Pe att det är plastpapper medan resten du har är baryt, dvs "papperspapper".
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1.
Med fast kontrast papper är det bara tiden man kan mixtra med, inga andra trix?
Har provat med dodge and burn, det är det enda
Jodå
du kan använda dubbla framkallningsbad. Kommer jag ihåg rätt så börjar man med en mjukare framkallare och avslutar med en hård.
Selectol soft var en klassiker men du får googla fram passande sorter och tider.
Det kräver bra och fräscha papper. Du kan i princip vinna/förlora en halv gradation, kanske ngt mer.
Om det är värt det? Jag påstår nej. Det jag skriver om är den sista pricken över i för en erfaren mörkrumsarbetare som verkligen vet varför man håller på med det.
 
ANNONS