Annons

14-24mm trög/hackande zoomring

Produkter
(logga in för att koppla)

A.A.

Aktiv medlem
Har en 14-24mm 2.8 nikkor som hackar i zoomringen, dvs vissa brännvidder går den trögt att skruva för att "lossna" och gå lättare en bit.
Dessutom "kluckar" objektivet om man skakar det lätt, precis som paketet inuti inte sitter åtskruvat.
Någon som har ett 14-24mm och kan testa ifall det "kluckar" om du skakar lätt??
Någon som har erfarenhet av samma sak?

Mvh
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ja...jag har samma erfarenhet av ett Nikon 18-70.
Det visade sig vara ett känt fel där en skruv gängade upp sig under zoomringens gummiskydd.
Tankade hem instruktioner och fixade felet , men lyckades tyvärr orsaka ett värre fel som jag inte kan åtgärda själv. Maximal otur för min del. Jag gissar att det är samma fel som jag hade och det skall på ett enkelt sätt gå att åtgärda på egen hand.

Med vänlig hälsning Kent
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte kvar mitt 14-24, men känner inte igen det beteendet. Jag skulle gissa att en service är att rekommendera.

@Kent: 18-70 och 14-24 är inte jämförbara på något som helst sätt, så det går tyvärr inte att dra några slutsatser av hur man kan göra med det objektivet.
 

snap01

Aktiv medlem
Mitt 14-24 låter om du skakar på det men en kompakt ljud helt naturligt tror jag det är ett tungt objektiv. Sedan är det tungt att vrida kanske inte direkt hackigt men inte lila smoth som andra gluggar. Har du kollat om skärpan är bra över hela bildytan om den inte är det så kolla upp den annars är det nog inget att svettas för.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har inte kvar mitt 14-24, men känner inte igen det beteendet. Jag skulle gissa att en service är att rekommendera.

@Kent: 18-70 och 14-24 är inte jämförbara på något som helst sätt, så det går tyvärr inte att dra några slutsatser av hur man kan göra med det objektivet.
Så du menar att 14-24 är helt annorlunda byggt jämfört med 18-70?
Jag vet ju inte , men tanken fanns att det kunde vara ett liknande problem.
 

A.A.

Aktiv medlem
Mitt 14-24 låter om du skakar på det men en kompakt ljud helt naturligt tror jag det är ett tungt objektiv. Sedan är det tungt att vrida kanske inte direkt hackigt men inte lila smoth som andra gluggar. Har du kollat om skärpan är bra över hela bildytan om den inte är det så kolla upp den annars är det nog inget att svettas för.
Så det känns lite löst inuti?. Fick objektivet idag, det är begagnat och har inte hunnit med något test. Tyckte den mjuknade lite i zoomen efter ha kört fram och tillbaks 50ggr. Men låter det lite när du skakar på ditt så blir jag genast lite lugnare. Har sökt på problemet och det är tydligen väldigt vanligt med att det just hackar men ändå något man oftast skickar in på service.

Blir att testa det nu, fantastiskt objektiv f.ö.
Tack för era svar.

Mvh Artur
 

snap01

Aktiv medlem
Man känner att det är en större massa som rör sig inget löst skrammel när man rör optiken fram o tillbaka. Bra optik på det mesta utom i motljus då är den rätt.kass ;) kör den väldigt mycket till interiör.
 
ANNONS