Annons

Räffärdiga köp av Noct?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så jag går i tankar om mitt nästa objektiv och som jag skrev i en annan tråd jag har uppe blir det ett bättre vidvinkel troligtvis, men har också detta gamla samlar objekt i tankarna då jag skulle kunna köpa det för runt 20. Frågan är om jag verkligen kan rättfärdiga det för mig själv att köpa ettt begagnat special objektiv framör att införskaffa ett superbra objektiv i vidvinkel brännvidd istället.
Hur skulle ni tänka:) Nyfiken!
 

Swappo

Aktiv medlem
Att om du inte gillar objektivet så kan du ju sälja det för ungefär detsamma som du köpte det för...
Priset lär ju inte sjunka så länge du inte skadar det.

Köper du ett nytt objektiv som du sen vill sälja efter en tids användning så har ju värdet sjunkit åtminstone några tusenlappar.

Go for it!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Att om du inte gillar objektivet så kan du ju sälja det för ungefär detsamma som du köpte det för...
Priset lär ju inte sjunka så länge du inte skadar det.

Köper du ett nytt objektiv som du sen vill sälja efter en tids användning så har ju värdet sjunkit åtminstone några tusenlappar.

Go for it!
Det har du rätt i förstås:) Och det är nog lite dom tankarna jag går i också. Mycket pengar dock så måste fundera lite mer över saken ;)
 

Swappo

Aktiv medlem
Det har du rätt i förstås:) Och det är nog lite dom tankarna jag går i också. Mycket pengar dock så måste fundera lite mer över saken ;)
Mjo, just Noct var allt för dyr för att jag själv skulle känna mig riktigt lockad att köpa den, men så är jag ingen Nikonfantast heller.

Risken är att det tar en stund att få så dyra objektiv sålda. Jag har själv haft några dyra men inte så populära objektiv och man får se till att dom inte står där dom samlar damm under tiden bara.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Mjo, just Noct var allt för dyr för att jag själv skulle känna mig riktigt lockad att köpa den, men så är jag ingen Nikonfantast heller.

Risken är att det tar en stund att få så dyra objektiv sålda. Jag har själv haft några dyra men inte så populära objektiv och man får se till att dom inte står där dom samlar damm under tiden bara.
Har aldrig haft problem att sälja några objektiv tidigare, men misstänker att ett Noct skulle kunna bli lite problematiskt för runt det priset. Det verkar vara i bra skick i och för sig. Så av den anledningen kanske det bra. Men man vet ju aldrig. Hade tänkt att använda det också såklart dock, men samtidit blirman nästan rädd att ta med det för mycket med det priset hehe, och det är ju så det inte får bli^^
 

Swappo

Aktiv medlem
Sunt förnuft brukar räcka långt...
Noct är kanske inget objektiv man fotar en sandstorm eller alltför nära vattnet med direkt. :)

Nog finns det köpare, men det kan vara bra att ha lite is i magen. Någon tusenlapp kanske du "förlorar" på det, men då får du slå ut den "kostnaden" på hur mycket du använt det osv. Det kanske är värt att "betala" tex 1000kr för att få använda ett Noct under ett år? Vill det sig väl så kan du ju gå plus på affären också.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Sunt förnuft brukar räcka långt...
Noct är kanske inget objektiv man fotar en sandstorm eller alltför nära vattnet med direkt. :)

Nog finns det köpare, men det kan vara bra att ha lite is i magen. Någon tusenlapp kanske du "förlorar" på det, men då får du slå ut den "kostnaden" på hur mycket du använt det osv. Det kanske är värt att "betala" tex 1000kr för att få använda ett Noct under ett år? Vill det sig väl så kan du ju gå plus på affären också.

haha nä precis. Jo så kan man ju se på saken. Blir som att hyra det av sig självt!
 

eskil23

Aktiv medlem
Varför vill du köpa en nocht?
Är det för att du behöver ett objektiv utan coma för att fota på natten? I så fall kanske ersättaren 58 mm f/1,4 är att föredra. Är det för att du vill ha ett objektiv med så stor bländare som möjligt? I så fall finns ju både 50 mm och 55 mm f/1,2 AI-s för en rejält billigare penning. Även de går bra som samlarobjekt.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Varför vill du köpa en nocht?
Är det för att du behöver ett objektiv utan coma för att fota på natten? I så fall kanske ersättaren 58 mm f/1,4 är att föredra. Är det för att du vill ha ett objektiv med så stor bländare som möjligt? I så fall finns ju både 50 mm och 55 mm f/1,2 AI-s för en rejält billigare penning. Även de går bra som samlarobjekt.
gillar bilderna jag sett ifrån den, och också verkar den gå väldigt fint med DF. Men nu verkar det inte bli någon affär, utan snarare ett vidvinkel frpn Zeiss eller Nikon istället imorgon:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag skaffade till slut denna Noct. Och efter att ha fotat en del med den måste jag säga att den är väldigt speciel och väldigt väldigt kul att fotografera med:) Ska lägga upp en del bilder efter ett tag och lägga en rescension på den så småningom. Men om det är värt pengarna får jag vänta med att svara på hehe. Hursomhelst en völdigt rolig bekantskap.
/Martin.
 

Swappo

Aktiv medlem
Kul!

Ta väl hand om den så att du kan sälja den utan ekonomisk förlust när du tröttnat. :)
 

Swappo

Aktiv medlem
Verkligen!
Ja det ska jag verkligen försöka, men tänker samtidigt försöka använda den och på riktigt kunna utvärdera den:)
Absolut!
Objektiv ska användas, hur dyra och ovanliga dom än är.

Att låta den stå i hyllan och samla damm, eller än värre, ligga i källaren och låta svamp gro är ju inte direkt något som gynnar någon heller.
 
ANNONS