Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruva isär Nikon optik

Produkter
(logga in för att koppla)

unit

Aktiv medlem
Hej,

Någon här som har erfarenhet av att själv reparera äldre autofokus-objektiv till Nikon.
Mitt AF 85mm f1.8 har antagligen fått sig en stött vid något tillfälle och nu kärvar fokusen så pass att autofokusen inte fungerar på kameran. Man kan vrida för hand om man tar i lite, men känns som det är något som sitter lite snett.

Skulle kunna lämna det på service, men tror det kommer kosta mer än att köpa ett begagnat.
Så tänkte därför själv skruva isär och testa, men behöver lite input först.

Är det någon i Malmö/Skåne regionen som pysslar med sånt här så möter jag gärna upp för ett utlåtande.

Tacksam för svar/hjälp/tips.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Viktigt med rätt verktyg

Helt rätt att man kan sabba skruvar med fel skruvmejslar.
Optiken använder inte phillips standard utan någon som jag tror heter JIS.
Det "kan" gå med vanliga också men dom kan också förstöra spåren ifall man tar i för mycket.
Stressa inte, ta det lugnt.
Sitter en skruv fast kan man testa med lite, betoning på lite, WD-40 eller liknande.
Jag brukar droppa en örontops i lite olja och försiktigt dutta på skruven. Sedan kan man knacka lite försiktigt och även ge oljan tid att verka. Nagellacksförtunning är ett annat medel ifall man haft någon typ av låsning på skruven.
 
ANNONS