Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gömma vissa bilder i biblioteket i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag undrar hur man gör för att gömma vissa bilder i biblioteket. Jag har precis utfört ett jobb åt ett företag och har ca 1000 bilder därifrån som jag ska mata in i lightroom. Jag vill dock inte ha dom bland alla mina andra bilder utan enbart i en egen mapp där inne som jag skapar. Eller samlingar heter det väl. Jag vill alltså endast ha dom i en samling.

Hur gör jag det? är det ens möjligt?

/andreas
 

andreassofus

Aktiv medlem
jo kanske . Om det är lättare än att göra så som jag vill ha det.

Hur gör jag en ny katalog? Känns som det blir mer att hålla reda på då när jag ska säkerhetskopiera och så.
 

horvendile

Aktiv medlem
Hur gör jag en ny katalog? Känns som det blir mer att hålla reda på då när jag ska säkerhetskopiera och så.
Jag har aldrig haft behov av att göra det faktiskt, men jag antar att man väljer Arkiv -> Ny Katalog, ger den ett namn, och sedan importerar bilderna.
Om du redan har dem importerade kan du exportera mappen med dem som katalog.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok. tack för tipset.
Jag väntar lite och ser om någon annan som har svar på min fråga först. Annars får jag göra så kanske.
 

mac60

Aktiv medlem
Hej. Jag undrar hur man gör för att gömma vissa bilder i biblioteket. Jag har precis utfört ett jobb åt ett företag och har ca 1000 bilder därifrån som jag ska mata in i lightroom. Jag vill dock inte ha dom bland alla mina andra bilder utan enbart i en egen mapp där inne som jag skapar. Eller samlingar heter det väl. Jag vill alltså endast ha dom i en samling.

Hur gör jag det? är det ens möjligt?

/andreas
Om jag förstått dig rätt så borde det väl bara att ( om du inte vill göra detta i LR) skapa en mapp någonstans på din hårddisk med namnet du vill ha på det via utforskaren
Sedan importera via LR och välja den mappen att importera till
Glöm bara inte att nästa gång du importerar så ändra platsen annars hamnar dom bilderna på samma ställe :)

Eller när du importerar via LR så välj ett nytt ställe och skapa mapp enligt ditt önskemål och importera men samma sak här glöm inte att ändra innan nästa import
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med på hur du menar Mats.

Så här är det alltså.
Jag har precis tagit ca 1200 bilder som jag ska gå igenom och sortera och redigera. Detta gör jag i lightroom.
Jag måste alltså importera alla bilder till lightroom. Då skapar jag en "samling" och lägger alla dessa bilder där. På så sätt kan jag ju gå in i den samlingen och bläddra bland bilderna där.

Problemet är nu att går jag tillbaka till "alla bilder" där jag alltid är annars och bläddrar bland mina andra bilder så ligger ju alla dessa nya bilder där också, vilket jag inte vill. Jag vill enbart ha dom i "samlingen" alltså.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt, att du vill ha en samling utan en mapp i LR, så tror jag inte det går. Om du väljer att ta bort mappen från LR, så försvinner samlingen. Nu vet jag inte hur du har organiserat dina bilder. Men om du har en mapp Bilder eller vad du nu kallar mappen där du har alla dina bilder i LR, och en mapp med de aktuella bilderna och skapar en samling utifrån de, stör den mappen så mycket då?

Edit: Om du inte har en tydlig mappstruktur i LR, vilket jag får intryck att du inte har då en enskild mapp inte stör nämnvärt. Så kanske det kan vara att ett alternativ att skapa samlingar för alla bilder du importerar och skippa mappstrukturen.

Här kan du läsa lite mer om det arbetssättet: http://lightroomkillertips.com/10-things-tell-new-lightroom-users-1/
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt, att du vill ha en samling utan en mapp i LR, så tror jag inte det går. Om du väljer att ta bort mappen från LR, så försvinner samlingen. Nu vet jag inte hur du har organiserat dina bilder. Men om du har en mapp Bilder eller vad du nu kallar mappen där du har alla dina bilder i LR, och en mapp med de aktuella bilderna och skapar en samling utifrån de, stör den mappen så mycket då?
stör och stör. när jag öppnar lightroom och bläddrar bland mina bilder som jag ofta gör så är det drygt att ha ca 1200 bilder som jag alltid måste bläddra förbi. Det blir ett väldigt scrollande. Jag vill ju inte alltid ha framme dessa 1200 bilder, utan bara när jag ska jobba med dom. Då tänkte jag det kunde vara smidigt att bara gå in i samlingen istället och jobba med dom där.

När man öppnar lightroom så öppnas ju automatiskt "alla bilder" jag vill alltså gömma dessa nya bilder från "alla bilder"
 

mac60

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt med på hur du menar Mats.

Så här är det alltså.
Jag har precis tagit ca 1200 bilder som jag ska gå igenom och sortera och redigera. Detta gör jag i lightroom.
Jag måste alltså importera alla bilder till lightroom. Då skapar jag en "samling" och lägger alla dessa bilder där. På så sätt kan jag ju gå in i den samlingen och bläddra bland bilderna där.

Problemet är nu att går jag tillbaka till "alla bilder" där jag alltid är annars och bläddrar bland mina andra bilder så ligger ju alla dessa nya bilder där också, vilket jag inte vill. Jag vill enbart ha dom i "samlingen" alltså.
Snabba svaret
Gå inte till alla bilder :) Alla bilder visar alla bilder på datorn
Gå till arkivet ( hoppas jag att du lagt dom i något sorts arkiv

längre svar

Jag har året som mapp och dagens namn som importera i undermappar
Vid import har jag på höger sida i LR mina hårddiskar
Har markerat " datumfoto 2015" valt " organisera" efter datum och sedan välja datumformat
Då hamnar mina bilder i en mapp som heter datumfoto och i en undermapp med fotodatumet
Du kan själv välja plats och mapp var du vill bara kom ihåg att LR använder samma nästa gång om du inte ändrar detta

Sedan när du skall titta eller redigera bilderna så markerar du den (under)mappen du vill arbeta med eller som i mitt fall ( vänster sida i LR )
Vill jag kolla alla bilderna under detta året så markerar jag bara " datumfoto2015" i vänstersidan så får jag fram alla bilderna eller så markerar jag en mapp typ " 20150410" då kommer bara dom bilderna fram som ligger där
Du kan döpa dom till (nästan ) vad du vill och ha dom liggande var du vill för LR kommer ihåg detta men har du en extern hd så måste den vara inkopplad om du skall komma åt dom (gäller fram till LR 4 som jag använder LR 5 har en funktion så att du kan arbeta med bilderna som ligger någon annan stans)

Hoppas att detta hjälpte dig
Mats
 

AWid

Aktiv medlem
Enklast är att skapa en egen LR-katalog för de tusen företagsbilderna (Arkiv > Skapa katalog....) Sen kan du hoppa mellan dina kataloger med (Arkiv > Öppna senaste).
Default öppnar LR den senast använda katalogen vid start. Vill man då jobba med bilderna i den andra LR-katalogen är det bara att "Arkiv > Öppna senaste".
 

gunnargren

Aktiv medlem
Enklast är att skapa en egen LR-katalog för de tusen företagsbilderna (Arkiv > Skapa katalog....) Sen kan du hoppa mellan dina kataloger med (Arkiv > Öppna senaste).
Default öppnar LR den senast använda katalogen vid start. Vill man då jobba med bilderna i den andra LR-katalogen är det bara att "Arkiv > Öppna senaste".
Finner ingen som helst anledning till ha flera kataloger, blir bara bökigt att hålla reda på.

Här kan du läsa om varför, sen får man tycka vad man vill om Scott Kelby, men här måste jag säga att jag håller med honom: http://lightroomkillertips.com/10-things-tell-new-lightroom-users-2/
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är inte riktigt med på hur du menar Mats.

Så här är det alltså.
Jag har precis tagit ca 1200 bilder som jag ska gå igenom och sortera och redigera. Detta gör jag i lightroom.
Jag måste alltså importera alla bilder till lightroom. Då skapar jag en "samling" och lägger alla dessa bilder där. På så sätt kan jag ju gå in i den samlingen och bläddra bland bilderna där.

Problemet är nu att går jag tillbaka till "alla bilder" där jag alltid är annars och bläddrar bland mina andra bilder så ligger ju alla dessa nya bilder där också, vilket jag inte vill. Jag vill enbart ha dom i "samlingen" alltså.
Mats bara pekade på att du inte behöver acceptera den indelning i mappar som Lightroom föreslår, utan kan välja att organisera en egen mappstruktur.

Om du säger åt Lightroom att visa alla bilder så kommer det att visa just alla bilder, oavsett vilken samling de också är medlem i.

Vill du bläddra bland övriga bilder utan att se de här 1200 bilderna så får du väl skapa en samling för alla övriga bilder och gå till den samlingen när du vill slippa se de 1200. Ett annat sätt är det som Mats föreslog, att ha en separat mappstruktur för de 1200 bilderna, då kan du sedan i panelen Mappar välja om du vill se de 1200 bilderna, de övriga bilderna, eller bägge kategorierna.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fördelen med det, mot att ha en samling för jobb och en för privata bilder är?
Frågeställaren verkar vilja hålla isär de två typerna av bilder och att ha två kataloger ett (av flera möjliga) sätt att uppnå det.

Varför han vill ha det så får du fråga honom om, det har nog Anders svårt att svara på :)
 

AWid

Aktiv medlem
Fördelen med det, mot att ha en samling för jobb och en för privata bilder är?
Tänker inte ta den diskussionen med dig eftersom tråden inte handlar om för- och nackdelar med kataloger. Men till TS vill jag ändå säga att fundera på lösningen med två kataloger även om just "gunnargren" inte förstår finessen med detta upplägg.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Tänker inte ta den diskussionen med dig eftersom tråden inte handlar om för- och nackdelar med kataloger. Men till TS vill jag ändå säga att fundera på lösningen med två kataloger även om just "gunnargren" inte förstår finessen med detta upplägg.
Jag vet hur LR fungerar, och förstår precis hur du tänker, men jag finner ingen fördel med att ha två separata kataloger mot att dela upp bilderna i mappar eller mot samlingar. TS själv var lite skeptisk till en sån lösning med tanke på backup osv. Men det finns ingen anledning att tjafsa om det, om jag lät sur eller som en besserwisser så ber jag om ursäkt för det. Nu vet TS att det finns lite olika lösningar på problemet alla fall :)
 
Hej. Jag undrar hur man gör för att gömma vissa bilder i biblioteket. Jag har precis utfört ett jobb åt ett företag och har ca 1000 bilder därifrån som jag ska mata in i lightroom. Jag vill dock inte ha dom bland alla mina andra bilder utan enbart i en egen mapp där inne som jag skapar. Eller samlingar heter det väl. Jag vill alltså endast ha dom i en samling.

Hur gör jag det? är det ens möjligt?

/andreas
Nej, det är inte möjligt.

Vill du inte ha de 1.200 bilderna bland dina övriga bilder så är den enda - och självklara - lösningen att du arbetar med dem i en egen katalog.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Fanns några olika lösningar trots allt.

Anledningen till att jag iINTE vill gå in och bara välja den mappen som jag vill arbeta med just då är flera orsaker.
Dels vet jag inte exakt vilken mapp den bilden finns i som jag vill jobba med.
Dessutom brukar jag bara bläddra tanklöst bland alla mina bilder, rätt som det är får jag syn på någon som jag känner har potential och börjar arbeta med den.

Men att ha en katalog för företag och uppdragsbilder och en för privata bilder var kanske inte en så dum ide.
Har ju fått lite uppdrag på olika saker och då blir det ju oftast väldigt många bilder och många liknande bilder. Dessa vore som sagt skönt att slippa bläddra igenom varje gång jag vill bläddra bland mina egna privata bilder.
 
ANNONS