Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

villkor och bild licens text

Produkter
(logga in för att koppla)

olssonida

Medlem
Hallo!
Jag ska sälja lite bilder över en tjänst på nätet och måste skriva en text för villkor och en text för bild licens användning. Vad ska va med och vad får jag inte glömma att skriva? Känns som det är en del som måste vara med för att det ska bli rätt.
Det är bilder från hästtävlingar, för privat bruk som jag ska sälja.
Tacksam för hjälp!
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Först bör du kanske tänka igenom vilka villkor du vill sätta, och det finns en hake i det hela, som du kanske inte är helt medveten om - vad som allmänt avses med "privat bruk", och vad du anser vara privat bruk.

Om du tittar igenom de olika licensvarianterna i Creative Commons, kan du kanske få en idé om hur man kan presentera en licens. Vilka villkor du vill sätta bestämmer du ju själv, men du kommer aldrig att kunna begränsa det som rättsligt avses med "privat bruk". I korthet kan man alltså plocka en bild från din webbsida och använda privat utan att fråga dig, och det är inte olagligt, så länge det inte handlar om spridning.

Därför kan det vara av värde att inte visa bilderna i en form som möjliggör deras spridning i full upplösning, eller utan ett tydligt förfulande märke, vilket en del sätter på sina bilder.

Beträffande texten och dess placering, är det ganska viktigt att i bilder som du visar på webben, alltså inte bara på själva webbsidan, utan inne i själva bildfilen, lägga texten, så att den går att hämta fram med lämpliga verktyg, som EXIFTool eller EXIF Viewer. Det finns en särskild paragraf i Upphovsrättslagen om att man inte får ändra sådan information, och det kan vara av värde att ha den i alla bildfiler man levererar, för att kunna påtala brott mot upphovsrättlagen eller brott mot det avtal man har gjort med den som köper bilden.
 

olssonida

Medlem
Tack för ditt svar!

Bilderna kommer sälja vi pixieset, där man lägger in en text som sen kommer komma upp när dom genomför köpet, de är den texten jag behöver hjälp med. Bilderna kommer att visas med en vattenstämpel, men när dom köper bilden får dom den så klart nedladdad utan, detta göra man via tjänsten så inget jag behöver lägga på extra.
Självklart är det olika vad man anser är "privat bruk", men jag tänker generellt. Man kan aldrig begränsa någons användande av bilderna helt, det är jag fullt medveten om. Men när jag säger privat bruk menar jag bara för privat personer, inte för företag eller ridklubbar. Vill dom ha en bild får dom kontakta mig så dom får köpa en bild för kommersiellt bruk. Inte heller i marknadsförings syfte för något.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag tror inte att du fullt förstod vad jag skrev. Villkoren du vill sätta kan du ju till exempel presentera här, i stället för att jag ska behöva gissa mig till vad du skulle kunna tycka är viktigt.

Det andra tipset som jag gav är ingenting som du överlåter åt ett företag som du använder för att sälja dina bilder, utan någonting du måste göra själv, och som de inte får ändra på. Hur pixieset för övrigt gör är jag inte ens intresserad av. Villkoren är de villkor du vill ha, och de bör ligga inom vad man kan begära inom lagliga ramar. Du bör läsa på Upphovsrättslagen och försöka förstå alla implikationer av den, där det jag nämner om EXIF metadata är av betydelse. Ska du leverera dina bilder digitalt, ska de helst innehålla metadata som du skriver in, vilka anger licensvillkor för bilden du säljer.

Och som sagt. Det är inte jag som ska hitta på dina licensvillkor, utan det är du som ska bestämma vilka villkor du vill ha, och kolla att de inte strider mot vad som lämpligen kan begäras. Du bör då vara medveten om att det går att teckna avtal som sträcker sig längre än lagkrav.
 

olssonida

Medlem
Nej, jag trodde jag förstod vad du menade men nu har jag ingen aning.

Det är klart det inte är du som ska hitta på något som jag ska ha, jag har inte bett dig om att gissa om något. Jag bad bara om lite generell hjälp.
Sjävklart ska jag läsa på innan!
Jag funderar bara på hur tex andra har gjort i den här situationen eller vart jag kan hitta bra information om det. Det jag vill ha hjälp med är texten som ska stå när dom köper bilderna och hur den ska formuleras så att det blir rätt.
 
ANNONS