Annons

Garanti tid L objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Hur lång garantitid är det på objektiv?
Enligt EU så är det väl tre år på elektronik vad jag förstått.
Köpte ett 16-35 f2.8 och det var en besvikelse när det gäller skärpan så den har bara legat oanvänd. Dom få gånger jag använt den så slås jag av hur obefintlig skärpan är på vänster sida. Jag skulle naturligtvis kollat upp det noga fortare men det har inte blivit av.
Det var ca 2,5 år sedan jag köpte det på MM
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, enligt svensk konsumentlag har du tre års reklamationsrätt. Det gäller allt, inte bara elektronik.
Reklamationer enligt konsumentköplagen ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dessutom har konsumenten bevisbördan gällande att felet var ursprungligt efter sex månader. Att stoppa in något i garderoben i 2,5 år är därför inte en särskilt bra strategi om man inte hoppas på en goodwillreparation.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Reklamationer enligt konsumentköplagen ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dessutom har konsumenten bevisbördan gällande att felet var ursprungligt efter sex månader. Att stoppa in något i garderoben i 2,5 år är därför inte en särskilt bra strategi om man inte hoppas på en goodwillreparation.
Att jag inte använt den. Det är inte någon strategi så som du tror. Utan det har blivit så att man inte tagit med den ut på jobb när man inte tyckt att den levererat så som jag vill.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hur lång garantitid är det på objektiv?
Enligt EU så är det väl tre år på elektronik vad jag förstått.
Köpte ett 16-35 f2.8 och det var en besvikelse när det gäller skärpan så den har bara legat oanvänd. Dom få gånger jag använt den så slås jag av hur obefintlig skärpan är på vänster sida. Jag skulle naturligtvis kollat upp det noga fortare men det har inte blivit av.
Det var ca 2,5 år sedan jag köpte det på MM
Om ett så superskarpt objektiv är oskarpt så måste det vara något fel på det. Kontakta Canon direkt.

//
 
ANNONS