Annons

Prissättning Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag fotograferar en hel del lokalsport så som fotboll, handboll och innebandy.
Nu har en lokaltidning hört av sig och undrar om dom kan köpa några av mina bilder i framtiden.
Dom undrade isåfall vad jag hade för priser, om jag följde BLF:s prislista.

Jag har försökt att googla Blf:s prislista men vad jag förstår så är den inte gratis.

Vad kan man ta för en sportbild som skall publiceras i tidningen eller på webben ?
Om tidningen köper en sk arkivbild, när blir en bild arkivbild ? vad är det för pris på en arkivbild ?

Har alla bildbyråer samma priser ? eller är det fritt att sätta vilket pris man vill ?

När man tittar i tidningen så ser man nästan bara en aktör som säljer bilder till dom större tidningarna, hur kommer det sig ?
har dom dumpat priserna eller vad beror det på att tidningarna nästan bara köper bilder av dem.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Att titta på SFF:s prislista gjorde mig inte mycket klokare....

Jag har googlat detta ganska mycket och dom flesta hänvisar till BLF:s och SFF:s prislistor.
Men jag hittar ingen som kan säga ett exat vad priset för en Sportbild som publiceras på nätet eller i papperstidningen är.

Om jag har förstått så blir en arkivbild arkivbild efter 24 timmar.
Vad är priset på en arkivbild ?

Erland Huledal -> jag har hör 810:- och det verkar som det är det priset som är marknadspriset just nu. Men hur många följer detta pris ?

Om det bara är en aktör som säljer till dom större tidningarna så måste ju dom på något sätt sticka ut. Med tanke på att det inte verkar gå så bra för tidningar idag, (då dom skär ner på fotografer) så måste ju dom erbjuda ett pris som ligger under BLF och SFF:s prislistor eller ?

Vad jag har förstår så blir man inte omtyckt om man dumpar priset, men det verkar vara helt okej att ge bort en bild i samband med köp. Ex köp en bild för 810:- så får du en på köpet ! Då blir ju priset per bild 405:-

Någon som har några tankar om detta ?
 
ANNONS