Annons

Frilans som mäklarfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Tjena! Jobbar just nu som mäklarfotograf via en agent som vi inte nämner vid namn här.

Hur som helst så går jag i tankarna att lämna denne agent och börja frilansa istället, framförallt för att slippa ge bort halva faktureringsbeloppet till agenten (...) som jag ändå inte känner drar i tillräckligt många trådar för att förse mig med jobb. Känner även att jobbet skulle bli mycket roligare om jag kunde fakturera mer och därmed

1. Tjäna bättre
2. Kunna lägga mer tid på bilderna och leverera en högre kvalitet, nu är det McDonald's-tempo på bildproduktionen och det kräver såklart sina kompromisser.

Nu är funderingarna såklart många, och jag söker er som har erfarenhet av detta!

Vad fakturerar ni för att fotografera en lägenhet? Kommer att ducka för mäklarkontoren som säljer mycket villor eftersom jag inte vill hålla på och strula med höghöjdsfoto, så lägenheter är det jag siktar in mig på. Fotograferingstid kommer vara ca 1 timme/objekt.

Som sagt, många funderingar är det så det känns till och med meningslöst att försöka rabbla upp alla här, hoppas mer på en diskussion om någon skulle vara villig att dela med sig av sina erfarenheter.

Hoppas på lite feedback!

MVH
Anton
 

Soffipropp1

Medlem
Hej!

Att gå din egen väg tycker jag är helt rätt, ifall du hittar ett mäklarkontor som är intresserade av ditt upplägg.
Många mäklare känner en viss "trygghet" av de stora husfotoleverantörerna då de ska kunna lösa snabba fotograferingar, sjukdomar m.m. Detta går ju givetvis att argumentera bort ;). Jag har även sett vissa kontor som anställt sin egna fotograf så det kan ju ockspå vara ett alternativ.

Vad gäller pris varierar det mycket mellan husfotoleverantörerna. Men något jag tror de alla har gemensamt är att de erbjuder olika paket. Ex 15 bilder = XXXkr 20bilder=XXkr osv du kan säkert lägga till vad gäller mastfoton också.

Priserna ligger mellan 800-1250kr för en husfotografering för mäklarna generellt idag. Då till de stora husfotoföretagen.

Hoppas detta kan hjälpa dig. :)
 
ANNONS