Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder min privata utrustning - avdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag är anställd som fotograf åt ett företag som vid start lovade mig att utrustning fanns tillgängligt för mig. Har tyvärr inte det på papper men de anställda ska inte behöva använda egen utrustning. Det finns en frilansare som ej är anställd på samma vis som har fått använda företagets utrustning. Jag har 3 fasta uppdrag per vecka och har lånat min fars kamera då jag inte vill slita ut på min dyra utrustning till uppdrag som en kamera för en tusen kronor klarar av galant.

Hur gör jag? Får ingen respons på detta. Finns det något typ av avdrag att göra i mitt fall?
Jag får vanlig lön på de uppdrag jag gör..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Grundregeln är att arbetsgivaren ska stå för den utrustning som krävs. Ring ditt fackförbund, de kanske säkert ge råd och kanske även trycka på. Det är inte uteslutet att använda sin egen utrustning, men då ska du avtala det med arbetsgivaren och få ersättning.

Skatteavdrag innebär att arbetsgivaren inte tar sitt ansvar. Har du frågor om skatteavdrag är det bäst att ringa Skatteverkets skatteupplysning. De svarar så gärna på dina frågor.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Grundregeln är att arbetsgivaren ska stå för den utrustning som krävs. Ring ditt fackförbund, de kanske säkert ge råd och kanske även trycka på. Det är inte uteslutet att använda sin egen utrustning, men då ska du avtala det med arbetsgivaren och få ersättning.
Precis. Ska avvakta svar, har skickat en förfrågan till den ansvarige. Avvaktar svar :)
 

hne

Aktiv medlem
Vems utrustning som ska används och vems försäkring som gäller tycker jag du bör kräva att få skriftligt om det är det minsta oklart. Det behöver du för att avgöra vilken utrustning du behöver hålla dig med, vilka försäkringar du behöver teckna samt om du ska göra avdrag i deklarationen.
Prata med ditt fackförbund, det är för sånt här de är till.
 

Photocon

Aktiv medlem
En gång fick jag anställning som pressfotograf/skribent på en dagstidning. Kravet från arbetsgivaren var att jag skulle använda egen utrustning även fast det handlade om en regelrätt tillsvidareanställning.

Jag fick därmed rätt till avdrag för utrustningen, men var då tvungen att bifoga intyg från arbetsgivaren att i anställningsvillkoren stod: Står för egen utrustning.

Man hänvisade till att flera yrkesgrupper såsom vissa byggnadsarbetare/snickare etc kan vara anställda men förväntas stå för de egna verktygen och arbetskläder.

Jag tyckte det här efter en tid kändes lite bakvänt så det hela omförhandlades så att jag skulle stå för "en viss basutrustning". Däremot skulle arbetsgivaren stå för specialobjektiv mm. Efter ett par år återgick jag till att bli egen företagare inom fotografi/journalistik.

Annars finns/fanns en gammal vedertagen regel som främst gällde skrivande lokalredaktörer som förväntades också ta bilder. I de fall de använde egen kamera fick de et lönepåslag per månad under benämningen "kameratillägg". Givetvis stod arbetsgivaren för förbrukningsinventarier/förbrukningsmateriel.

Men under alla år som jag varit anställd som fotograf har 90% av dem inneburit att arbetsgivaren stått för utrustning helt och fullt.

//Lennart
 
ANNONS