Annons

Vilka Nikon objektiv tror ni är på g och vilka saknar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Nikon har uppdaterat mycket på objektivssidan de senaste åren särskilt inom FX där det förr inte fanns mkt att välja på. Vilka objektiv tror ni är under utveckling just nu och vad saknar ni?
 

taz_k

Aktiv medlem
Ett uppdaterat 24-70 lär vara på gång. Nikon verkar ha ca 7 år mellan släppen av sina standardobjektiv och det senaste kom för 8 år sedan. Kanske rent av ett nytt 14-24 också, det börjar också bli gammalt.

Nikon lär hoppa på tåget med 50MPx sensorer också och då behöver sannolikt standard-objektiven en uppdatering.
 

taz_k

Aktiv medlem
Kanske ska tillägga att jag tror det faktum att kameramarknaden krymper relativt kraftigt kommer att påverka forskningsbudget och därmed leda till färre lanserade objektiv per år. Speciellt för ett företag som Nikon som har en komplett uppsättning objektiv redan.
 

Dr No

Aktiv medlem
Jag hörde någon Podcast nyligen från denna sida eller liknande där man hävdade att tillverkarna skulle satsa alltmera på objektiv istället för kamerautveckling de närmaste åren. Om det stämmer kan jag inte sia om.

Nikon har uppdaterat en hel del men det finns några fasta objektiv på FX sidan som återstår. Framförallt kortare brännvidder än 20mm och så i spannet 106-299mm spannet där det enbart finns en supertung och dyr 200mmF2 som knappast kan rikta sig till andra än yrkesfotografer.

Som du säger så ryktas det om en ny 24-70mm. Problemet är väl att nyvarande version utan VR och trots sina år är så väldigt väldigt skarp och efterfrågad. Det tom snackades om att det kommer en PF variant, vilket jag inte riktigt tror på då det finns inte så mkt vikt att spara där.

På DX sidan har jag svårt att se några riktiga behov. Där finns det ju jättemånga varianter på normalzoomar för att ge skenet av enorma valmöjligheter för amatörerna.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
spegellös modell påverkar

Tror att Nikon inom 1 år kommer att lansera en spegellös FX eller kanske DX kamera. En sådan lansering följs ganska säkert av en ny objektiv serie som utnyttjar detta / är tunnare.

Beroende på hur bra vi kan återvända /använda befintliga objektiv till en sådan lansering så kommer det nog också att påverka vad det är för objektiv där man kommer med nya modeller.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Nikon har uppdaterat mycket på objektivssidan de senaste åren särskilt inom FX där det förr inte fanns mkt att välja på. Vilka objektiv tror ni är under utveckling just nu och vad saknar ni?
Hej!

I princip har Samsung fått fram "alla" de gluggar som iaf jag saknat hos Nikon, synd bara att Samsungs hus och blixtsystem inte riktigt matchar Nikons men snart så kanske...vill dock helst fota med Nikon men om de aldrig ska ge DX systemet lite mer kärlek så får man väl överväga ett läckage till Samsung helt o hållet. Just nu har jag en hand i båda syltburkarna.....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!

I princip har Samsung fått fram "alla" de gluggar som iaf jag saknat hos Nikon, synd bara att Samsungs hus och blixtsystem inte riktigt matchar Nikons men snart så kanske...vill dock helst fota med Nikon men om de aldrig ska ge DX systemet lite mer kärlek så får man väl överväga ett läckage till Samsung helt o hållet. Just nu har jag en hand i båda syltburkarna.....
Det är inte mycket som pekar på att de kommer satsa på DX objektiv och d u finns ett enormt utbud av tredjepartsobjektiv. Jag har själv Samsung som andrakamera och deras billigare objektiv är faktiskt riktigt bra. Däremot så är andrahandsvärdet på Samsung bedrövligt dåligt så jag skulle ännu inte våga satsa helhjärtat på dyrare objektiv till detta. Detta är en alvarlig brist då AF hastigheten hos NX-1 är beroende av att man använder de dyra ljusstarka zoomarna. Annars hade man kunna satsa på en NX-1 och sparat lite på optiken.

Jag tycker väl att Nikon har ett ganska brett utbud av objektiv redan. Det som skulle kunna efterfrågas är en AF-S 135/2,0, AF-S VR 200/2,8 och en AF-S VR 400/5,6. PF vore inte fel, men dubblerar detta priset är det inte värt det (300/4 PF blev ganska dyr).
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker väl att Nikon har ett ganska brett utbud av objektiv redan. Det som skulle kunna efterfrågas är en AF-S 135/2,0, AF-S VR 200/2,8 och en AF-S VR 400/5,6. PF vore inte fel, men dubblerar detta priset är det inte värt det (300/4 PF blev ganska dyr).
De två första tror jag kommer att bli verklighet (fast 135:an kommer nog att få f/1,8 och inte f/2).
 

jpgrahn

Aktiv medlem
DX-pannkaka på 24 mm f/2,8 saknar jag :)
Jag också, fast på FX.
Hade 2.8/20 AF sedan många år tillbaka. Sålde den och lite annat och köpte den nya 1.8/20 mm.
Den är jättebra. Men också jättestor.
Egentligen är ju behovet av stor bländaröppning mycket mindre nu när kamerorna kan hantera dåligt ljus så mycket bättre än det någonsin gick att göra med film.
Skulle klarat mig bra med en ny AF-S 2.8/20 också.

Har även Nikons nya 1.8/35. Trevlig men också denna är stor. Mycket större än min urgamla 2/35:a från 70-talet.

Så vad jag hoppas på är
24 mm. 2.8/24 FX men det lär väl bli en 1.8/24 där också. Och den blir säkert jättebra.

Nästa klassiska brännvidd som man hoppas på är en modern version av 2.5/105. Mest av nostalgiska skäl, det finns ju en macro 105:a som ska vara bra.
Tyvärr är det väl lite chans, har inte sett några rykten om denna. Bara om en kommande 1,8/24.

Nikon har ju en lång historia av att erbjuda alternativa ljusstyrkor på samma brännvidd. Före autofokusens tid i vart fall.
24 fanns i bländare 2 och 2.8
28 fanns i bländare 2, 2.8 och 3.5
35 fanns i bländare 1.4, 2 och 2.8
För att nämna några
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag också, fast på FX.
Hade 2.8/20 AF sedan många år tillbaka. Sålde den och lite annat och köpte den nya 1.8/20 mm.
Den är jättebra. Men också jättestor.
Egentligen är ju behovet av stor bländaröppning mycket mindre nu när kamerorna kan hantera dåligt ljus så mycket bättre än det någonsin gick att göra med film.
Skulle klarat mig bra med en ny AF-S 2.8/20 också.

Har även Nikons nya 1.8/35. Trevlig men också denna är stor. Mycket större än min urgamla 2/35:a från 70-talet.

Hej!

Ditt resonemang ligger helt i linje med mitt därför har jag skaffat Samsung 16/2,4; 20/2,8; 30/2,0; 45/1,8. Fyra helt fantastiska gluggar som det egentligen skulle stå Nikon skrivet på men så är inte verkligheten vilket är olyckligt. Nikon dribblar bort sig själva anser jag.
 

matti

Aktiv medlem
Jag också, fast på FX.
Hade 2.8/20 AF sedan många år tillbaka. Sålde den och lite annat och köpte den nya 1.8/20 mm.
Den är jättebra. Men också jättestor.
Egentligen är ju behovet av stor bländaröppning mycket mindre nu när kamerorna kan hantera dåligt ljus så mycket bättre än det någonsin gick att göra med film.
Skulle klarat mig bra med en ny AF-S 2.8/20 också.

Har även Nikons nya 1.8/35. Trevlig men också denna är stor. Mycket större än min urgamla 2/35:a från 70-talet.

Så vad jag hoppas på är
24 mm. 2.8/24 FX men det lär väl bli en 1.8/24 där också. Och den blir säkert jättebra....
Håller med...naturligtvis finns inte incitament att göra en pannkaka enbart för DX. Men med modern linsteknologi borde det gå att få till en skapligt kompakt 24/2,8 som tecknar ut FX. Nikon...pliiis!!! :-D
 

esign

Medlem
Nikon har uppdaterat mycket på objektivssidan de senaste åren särskilt inom FX där det förr inte fanns mkt att välja på. Vilka objektiv tror ni är under utveckling just nu och vad saknar ni?
Om det fanns dåligt med FX (många var från filmtiden) så finns det fortfarande väldigt dåligt med DX-objektiv om man vill ha "proffskvalitet". Många DX-gluggar är hyggligt bra optiskt men inte så påkostade mekaniskt, dessutom mest ljussvaga zoomar. För oss som inte vill gå över till FX utan fortsätta med DX så är det nedslående att inte Nikon satsar på oss som anser att DX är bättre för vår typ av fotografering.
När kommer efterföljaren till D300 med en modern sensor? Osv...
 

EJM68

Aktiv medlem
Macrotillbehör är det ganska tunnt med numera. En konkurrent till Canon MP-E65? För de som vill fotografera >1:1 finns nästan bara begagnadmarknaden där nästan alla gamla tillverkare har haft bälgar och tillhörande objektiv.
Det borde vara fullt möjligt att tillverka en bälg för moderna objektiv, dvs utan bländarring. Ett modernt bälgobjektiv utan AF, men elektronisk bländarstyrning.
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer i mycket ovan.


* Fler makroobjektiv (gärna 150-200). Nuvarande 200 är rätt gammalt.
* Pankanksobjektiv (tex 1.8 35).
* Fler telen med elektromekanisk bländare.

(För min personliga del är det enbart FX som gäller ovan önskemål, men gangnar ju även den med DX)
 

roger96

Aktiv medlem
Saknas: DX AF-S 16/2,8 och 24/2
FX AF-S 105/2,5; 180/2,8; 200/4; 400/5,6 och ljussvagare/kompaktare 20, 24, 28, 35mm. Även 24-70/2,8 med VR
 
ANNONS