Annons

Pentax D FA 150-450 fler tester

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Nu är det här!

Och så här blir bilderna :)

Fler och större bilder finns här:
https://flic.kr/s/aHskcqDgMo

Grattis!
Imponerande bilder med tanke på att du använt full öppning. Tex andra bilden är fin med fin bakgrund, men den "tama fågeln" har lite orolig bakgrund, men bakgrunden är ljus och är bara lite oskarp så... Antar att du är mer än nöjd med gluggen. Den är tung, så har du / planerar att ha den eller kameran i klipps i bälte? Jag antar att dom på Pentax har diskuterat om dom skulle stjärnmärka objektivet... Lite synd att dom inte använde optisk SR men tanke på 450mm, det blir ju lugnare bild i sökaren.
Lite sugen blir man.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Grattis!
Imponerande bilder med tanke på att du använt full öppning. Tex andra bilden är fin med fin bakgrund, men den "tama fågeln" har lite orolig bakgrund, men bakgrunden är ljus och är bara lite oskarp så... Antar att du är mer än nöjd med gluggen. Den är tung, så har du / planerar att ha den eller kameran i klipps i bälte? Jag antar att dom på Pentax har diskuterat om dom skulle stjärnmärka objektivet... Lite synd att dom inte använde optisk SR men tanke på 450mm, det blir ju lugnare bild i sökaren.
Lite sugen blir man.
Hej Bo!

Ja, det här objektivet imponerar verkligen! Bild- och byggkvalitet i toppklass. Stativfästet har 2 gängade hål, jag satte Manfrotto-plattan i det innersta, och BlackRapid-fästet i det yttre, det bär jag i. K-3 och batterigrepp gör att allt balanserar bra, och det går att handhålla med bra resultat. Fokusen sitter direkt. Riktigt bra grejer som rekommenderas varmt. Nästa gång ska jag prova med 1,4 konvertern. Eldprovet blir på friidrotts-VM i augusti.
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
Efter en del vånda gick jag och köpte ett exemplar inför en resa till Brasilien då jag velat ha ett bra objektiv för resor istället för att släpa med 500 mm + 300 mm mfl objektiv.

I korthet kan jag säga att jag är oerhört nöjd med vad objektivet levererar. Snabb och säker AF, skarpa bilder i hela zoom-omfånget där särskilt 450 mm-läget imponerar och därtill förtroendegivande konstruktion med väderskydd. Bildkvalitén vid 450 mm upplever jag som jämförbar med Sigma 500 mm utan att ha testat sida vid sida. Jag tycker dessutom att objektivet är kompakt, behändigt och vikten är inget problem. Detta beror förstås på från vilket objektiv man utgår från, har man ett 60-250, 70-300 eller liknande kan upplevelsen vara annorlunda men för min del jämför jag det med Sigma 500. Handhållet fungerar alldeles utmärkt för mig åtminstone även om enbenstativ användes emellanåt. Fokuslimiter har jag saknat på andra objektiv och det är ett stort plus på detta. Har bara provat hur Af preset fungerar men inget som har använts i skarpt läge ännu, en trevlig funktion dock. Jag har dock inte provat med TC monterad ännu.

Om jag ska framföra någon kritik mot objektivet så är det i så fall att jag gärna hade velat ha ett större stativfäste för bättre grepp vid bärande. Självfallet hade intern zoom varit trevligt men då hade objektivet växt markant också.

Dyrt? Ja och nej skulle jag säga, det är subjektivt. Mycket pengar att lägga ut men betydligt mindre än vad ett fast 500 kostar nytt. När man väl kommit över våndan vid betalningstillfället har man ett objektiv som levererar.

Rekommenderas varmt!

Bilder finns i mappen "Pantanal" för intresserade.
 
ANNONS