Annons

Sälja Bilder på 500px

Produkter
(logga in för att koppla)

Juantino75

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har blivit kontaktad av 500px om att en köpare vill licensiera en av mina bilder. Är det någon som har sålt sina bilder via 500px och som kan ge tips och fakta om vad jag ska tänka på och om det finns några ”ofördelaktiga klausuler” jag bör tänka på innan jag skriver på? All input är av intresse!
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej!

Jag har blivit kontaktad av 500px om att en köpare vill licensiera en av mina bilder. Är det någon som har sålt sina bilder via 500px och som kan ge tips och fakta om vad jag ska tänka på och om det finns några ”ofördelaktiga klausuler” jag bör tänka på innan jag skriver på? All input är av intresse!
500px är seriösa, sålt några bilder den vägen. Sälj på bara, inte några stora pengar, men lite pengar är också pengar :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att sälja direkt via shutterstock eller istockphoto. Mer pengar och mer volym.
Jag rekommenderar att sälja i direkt kontakt med reklambyrå och/eller kund om möjlighet finns. Du förlorar garanterat på att gå via bildbyråer som säljer stockfoton. (Bilden visserligen såld via EXIF-data på Flickr, men principen är densamma.)
.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jag rekommenderar att sälja i direkt kontakt med reklambyrå och/eller kund om möjlighet finns. Du förlorar garanterat på att gå via bildbyråer som säljer stockfoton.
"Garanterat", det var starkt. Du sågar alltså en hel bransch :)

Kan vara lite jobbigt att ringa runt till massa reklambyråer och andra köpare man inte ens vet existerar, men visst, lycka till.

Edit: Du lade till en bild och ändrade texten. Jag vet att du sålt den åtminstone en gång och fått bra betalt. Hur tänkte du sälja resten av din portfölj?
 

afe

Aktiv medlem
"Garanterat", det var starkt. Du sågar alltså en hel bransch :)

Kan vara lite jobbigt att ringa runt till massa reklambyråer och andra köpare man inte ens vet existerar, men visst, lycka till.
I det här fallet var det köparen som kontaktade fotografen (vilket faktiskt händer). När det inte händer kan man förstås ägna sig åt stockfoto och sälja på volym.
 

afe

Aktiv medlem
"Garanterat", det var starkt. Du sågar alltså en hel bransch :)

Kan vara lite jobbigt att ringa runt till massa reklambyråer och andra köpare man inte ens vet existerar, men visst, lycka till.

Edit: Du lade till en bild och ändrade texten. Jag vet att du sålt den åtminstone en gång och fått bra betalt. Hur tänkte du sälja resten av din portfölj?
Jag säljer inte stockbilder, och liksom du lever jag inte på fotografering. Jag försöker alltså inte sälja några bilder över huvud taget. Jag kan heller inte se att TS har några dylika ambitioner, och då borde det väl vara smart att få så bra betalt som möjligt.
 

iSolen.se

Guest
I det här fallet var det köparen som kontaktade fotografen (vilket faktiskt händer). När det inte händer kan man förstås ägna sig åt stockfoto och sälja på volym.
Jo det har jag också råkat ut för, det händer och är jättekul. Men det är enstaka fall och knappast något man kan räkna med ska hända regelbundet.
 

afe

Aktiv medlem
Nu tänkte ju frågeställaren "ge sig in i det här". Jag tolkar det som att sälja bilder mer seriöst.
Frågan gäller EN bild, men visst - förklara gärna hur bra det är med stockfoto. Du lär ju ändå inte ge dig ...

(Till TS kan jag nämna att det går att få femsiffriga belopp för bilder som licensieras rätt, om du bara är ute efter att sälja enstaka bilder.) Vill du sälja många bilder till många får du förmodligen minst en femma styck, så det kan ju också vara bra.
 

iSolen.se

Guest
Frågan gäller EN bild, men visst - förklara gärna hur bra det är med stockfoto. Du lär ju ändå inte ge dig ...

(Till TS kan jag nämna att det går att få femsiffriga belopp för bilder som licensieras rätt, om du bara är ute efter att sälja enstaka bilder.)
Näe, stockfoto suger. Hårt arbete, många timmar, dåligt betalt och man får aldrig se bilderna. Låt bli.

Eftersom det tydligen gäller bara EN bild så finns det ingen anledning att ge sig in i den branschen, bara ansökningskraven kräver 10 bilder och man vet aldrig om det kommer någon köpare.
 

afe

Aktiv medlem
Du kan förstås tycka synd om dig själv, men frågan gäller faktiskt inte stockfoto utan en enstaka bildförsäljning..
 

iSolen.se

Guest
Du kan förstås tycka synd om dig själv, men frågan gäller faktiskt inte stockfoto utan en enstaka bildförsäljning..
Du behöver inte raljera över ironin, så tokigt var det inte.

Om det är enstaka bildförsäljning så rekommenderar jag inte stock som jag skrev men om TS vill prova på att sälja bilder på bredare front rekommenderas shutterstock som är lite lättare och roligare att komma igång med eller istock som ger mer över tiden. Flickr / 500px etc ger väldigt dålig utdelning jämfört med andra säljvägar.
 

afe

Aktiv medlem
Hur många bilder måste man sälja för att tjäna ihop säg, 100 USD, och ungefär hur lång tid tar det? Borde TS låta bli att sälja sin bild via 500px, och i stället sälja via stockfoto?
 
ANNONS