Annons

Alternativ till D4

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har förstått att D4 är den optimala kameran för sportfotografering?
Har även sett många journalister som använder den.
Men om jag inte har budget för en D4 vad är näst bäst?
Har en D7000 och upplever den som fullt tillräckligt ända till när jag ska fota sport...
Den orkar inte med hur många bilder som helst i serietagning i RAW format utan lägger av mitt i hoppet eller vad det nu är.
 

frwe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har förstått att D4 är den optimala kameran för sportfotografering?
Har även sett många journalister som använder den.
Men om jag inte har budget för en D4 vad är näst bäst?
Har en D7000 och upplever den som fullt tillräckligt ända till när jag ska fota sport...
Den orkar inte med hur många bilder som helst i serietagning i RAW format utan lägger av mitt i hoppet eller vad det nu är.
D4 har en enorm buffert som inget annat slår. Relativt nya D7200 har en förbättrad buffert men kommer inte ihåg specarna. Ett alternativ är att köra JPG (inte RAW), då räcker bufferten längre.

Ett annat alternativ kan vara begagnad D3s.

/Frode
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
D4 har en enorm buffert som inget annat slår. Relativt nya D7200 har en förbättrad buffert men kommer inte ihåg specarna. Ett alternativ är att köra JPG (inte RAW), då räcker bufferten längre.

Ett annat alternativ kan vara begagnad D3s.

/Frode
Ah får söka efter en begagnad D3s
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Annars har väl D7200 en bättre buffert än föregångarna.

Skall man ha max sportprestanda är annars som sagts D3s i all väsentlighet lika kapabel i stillbildsläge som D4. Vill man inte ha maxprestanda över ffa ISO 6400 kanske även D3 är ett alternativ. Vid rejält höga ISO är väl annars D3s/D4/D4s oslagbara.
 

microo

Aktiv medlem
Annars har väl D7200 en bättre buffert än föregångarna.

Skall man ha max sportprestanda är annars som sagts D3s i all väsentlighet lika kapabel i stillbildsläge som D4. Vill man inte ha maxprestanda över ffa ISO 6400 kanske även D3 är ett alternativ. Vid rejält höga ISO är väl annars D3s/D4/D4s oslagbara.
D3 har inte samma buffert Som Ď3s Finns ett antal uppgraderade D3or men Nikon gör inte den uppgraderingen längre.
 

martinot

Aktiv medlem
D3S som de andra är inne på (här är en för ca 20 kkr): http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=243456

Annars så kör jag personligen med det enkla knepet att använda "Qual"-knappen och ställer om till JPG för snabb seriebildstagning vid sportfoto. Känns inte som jag behöver RAW så ofta vid sport, men visst kan man sakna det några gånger. Sedan ställer jag enkelt tillbaka till RAW+JPG efter när jag skall foto vanlig enkel fotobildstagning igen. Däremot lätt att glömma det ibland... :)

Skulle faktiskt önska att man kunde konfigurera "drive mode" så att tex CH alltid var JPG, och tex S och CL alltid var RAW+JPG.

Men skall du satsa på sportfoto så tycker jag att du skall investera i ett professionellt hus som ett D3S/D4/D4S oavsett.

Själv så håller jag på att försöka lära mig att fota sport, och tycker det är enormt kul. Skall precis kolla igenom massa bilder ifrån damfinalen i Båstad i söndags. Blev en massa foton på Johanna i action och vägen till historisk seger.. :)

Lycka till - och enormt kul att du vill satsa på detta!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!
Jag har förstått att D4 är den optimala kameran för sportfotografering?
Har även sett många journalister som använder den.
Men om jag inte har budget för en D4 vad är näst bäst?
Har en D7000 och upplever den som fullt tillräckligt ända till när jag ska fota sport...
Den orkar inte med hur många bilder som helst i serietagning i RAW format utan lägger av mitt i hoppet eller vad det nu är.
Hej!

Det känns som om du har två huvudspår du kan följa:

1) Skaffa en D7200, dess två största fördelar jämfört med D7000 är en autofokus som hänger med bättre när motiv rör sig fort (i synnerhet i svagt ljus) och, som andra påpekat, en mer än dubbelt så stor buffert (ca 35 råfiler/skur mot 15). Plus att D7200 har en del andra småfördelar som inbyggd wifi m m.

2) Som flera andra påpekat: En begagnad D3s, de är inte så vanliga begagnade, men dyker upp då och då och verkar i dag gå att hitta från 12-13000 för slitna exemplar och uppemot 15-20000 för fina exemplar. Då får du en bildbuffert på lite drygt 40 råfiler/skur och väldigt bra prestanda i svagt ljus. Men det är en ganska rejäl klump till kamera, så behåll i så fall då din D7000 som andrakamera för resor eller när du vill ha en lite tystare kamera (proffshusen väsnas rejält).

Ett billigare proffshusalternativ är föregångaren till D3s: Gamla D3. Den är vanligare begagnad och går att hitta under 10000 kronor. Men den har faktiskt inte heller så jättestor buffert (ca 20 råfiler/skur mot som bäst 15 i en D7000). Om du inte har turen att hitta ett av de ganska få D3-exempplar som uppgraderats till dubbelt så stor buffert. Dessutom är en D3 inte lika bra som D3s i svagt ljus.

En fundering om D7000: Du kör väl med 12-bitars komprimerade råfiler? Jämfört med att köra 14-bitars okomprimerade ökar det bufferten med 2-3 råfiler per skur i alla fall.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Det känns som om du har två huvudspår du kan följa:

1) Skaffa en D7200, dess två största fördelar jämfört med D7000 är en autofokus som hänger med bättre när motiv rör sig fort (i synnerhet i svagt ljus) och, som andra påpekat, en mer än dubbelt så stor buffert (ca 35 råfiler/skur mot 15). Plus att D7200 har en del andra småfördelar som inbyggd wifi m m.

2) Som flera andra påpekat: En begagnad D3s, de är inte så vanliga begagnade, men dyker upp då och då och verkar i dag gå att hitta från 12-13000 för slitna exemplar och uppemot 15-20000 för fina exemplar. Då får du en bildbuffert på lite drygt 40 råfiler/skur och väldigt bra prestanda i svagt ljus. Men det är en ganska rejäl klump till kamera, så behåll i så fall då din D7000 som andrakamera för resor eller när du vill ha en lite tystare kamera (proffshusen väsnas rejält).

Ett billigare proffshusalternativ är föregångaren till D3s: Gamla D3. Den är vanligare begagnad och går att hitta under 10000 kronor. Men den har faktiskt inte heller så jättestor buffert (ca 20 råfiler/skur mot som bäst 15 i en D7000). Om du inte har turen att hitta ett av de ganska få D3-exempplar som uppgraderats till dubbelt så stor buffert. Dessutom är en D3 inte lika bra som D3s i svagt ljus.

En fundering om D7000: Du kör väl med 12-bitars komprimerade råfiler? Jämfört med att köra 14-bitars okomprimerade ökar det bufferten med 2-3 råfiler per skur i alla fall.
Tack för tipsen! Jag kör numer med 12 bitar för att öka på antalet bilder. Som tur är fotar jag inte sport hela tiden men när det sker blir man lite less när kameran lägger av. Kan vara i andra tillfällen också då jag märker att bufferten är för liten..
 
ANNONS