Annons

Publicerad bild i reklam utan att ange fotografens namn

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej!

Vid upprepade tillfällen har jag hittat bilder på tidningen allehanda.se som jag fotograferat. Istället för mitt namn står det "pressbild" Jag har inte gett någon tillåtelse för de jag fotograferat att ge bort bilderna utan att nämna mitt namn, eller gett tidningen tillåtelse att publicera dem.

Jag har kontaktat den på tidningen som publicerat bilderna och han har ganska nonchalant svarat att han ska ändra (och gjort det) men han påstår att ingen sagt till han vem som fotograferat. Borde inte han som journalist (veta att fotografen alltid ska anges?) fråga människorna själv vem som fotat bilden?

Nu vill jag inte vara med om detta mera, så jag undrar hur ska jag gå tillväga för att slippa detta problem i fortsättningen. Väldigt tacksam för svar.
 

lumor_

Aktiv medlem
Skicka en faktura nästa gång. Du har väl inget företag så då kan du använda t ex Frilans Finans eller Cool Company för att skicka. De tar en slant av det du fakturerar men det är ju mycket lättare än att starta ett företag bara för enstaka fakturor. Som sagts tidigare, om det är gratis till och med när deras fusk med bilder upptäcks lär de fortsätta.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Behövs inte

Och det går bra att skicka faktura som privat utan företag. Speciellt när det gäller försäljning av bilder som är en vara och inte en tjänst. Du får tom kvitta intäkterna mot inköp av utrustning och andra kostnader som du haft för att kunna ta bilderna. Tänk bara på att du inte ska lägga på moms som privatperson.
 
ANNONS