Annons

Ändra min bildstil till kort skärpedjup – hjälp med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Har börjat förändra min bildstil och önskar få lite synpunkter. Tänkte först förklarar vad jag är ute efter, min nuvarande utrustning idag och hur jag tänkt gå vidare. Allt från medhåll till mothugg tas emot. Ber om ursäkt på förhand för ett väldigt långt inlägg. Men bör vara bättre att ge hela bilden på förhand, så bör svaren bli bättre. =)

Fotograferar idag i huvudsak uteslutande modellfoto/porträtt. Naturligtvis fotograferar jag annat, men i det stora hela är detta obetydligt. Min nuvarande bildstil har idag ett stort skärpedjup. Jag använder väldigt ofta blixtljus, både i studio och utomhus. Älskar att sätta fokus på modellen genom underexponering och sedan bygga upp med blixtljus för att på så sätt framhäva modellen. Började för ca året sedan att fotografera med kortare skärpedjup och mindre blixtljus (ibland ND-filter för att inte överexponera) och det har gett mig spännande bilder. Objektiven jag har idag har alla lägsta bländare 2.8 och jag får nästan bara ut bra effekt/suddig bakgrund med mitt 70-200 2.8 IS II. Problemet är att jag får använda väldigt långa brännvidder och därigenom får stå ca 10m eller mer från modellen för att sudda ut bakgrunden vid helporträtt. Speciellt om bakgrunden är nära. Det skapar en ganska märklig relation med modellen när man får skrika för att kommunicera och springa när man vill göra någon förändring. Dessutom fungerar det inte alls inomhus, om det inte är väldigt tajta huvudporträtt. Tycker inte heller om bokehn som 70-200an ger när det är skarpa kontraster. Upplever den som cirkelformad och stressande, speciellt i röriga och repeterande bakgrunder som lövverk.

Så av ovan skäl tittar jag på att utöka med ett nytt objektiv. Eftersom jag äger både 24-70 och 70-200, har jag gjort lite avståndstester och fått en känsla för vilket brännvidd jag är ute efter. De objektiv som är aktuella är 50 1.2, 85 1.2 och 135 2.0. 50an har jag valt bort då den brännvidden känns för vid för mig på min 5Dmk2. Så det står mellan 85 och 135, där jag väger mest åt 85an. 135an verkar ge fantastiska bilder och vara väldigt skarp. Men med den brännvidden får jag fortfarande stå en bra bit bort för helporträtt och det känns som den ligger för nära vad jag kan åstadkomma idag med mitt 70-200. Jag är alltså ute efter ett riktigt ”bokeh-monster” som ger speciella bilder.

Tyvärr har jag inte kunnat prova 85an men har flitigt läst på om alla för och nackdelar. Objektivet förefaller vara mycket nischat men jag upplever det som rätt för mig. Det fokuserar långsamt, men ser inget bekymmer med det. Blixtarna tar tid att ladda och modellen behöver posera om mellan bilderna. Att det är otympligt och tung spelar heller ingen roll. Vad det gäller pris så är jag knappast rik, men ser inget hinder att lägga ut 5-6000kr mer för ett 85 istället för 135. Ända som oroar mig är mitt nuvarande kamerahus. Det blev aldrig någon uppgradering till 5Dmk3 eftersom jag inte upplevde några fördelar för mig när den lanserades. Det bättre autofokus-systemet upplevde jag inte som ett behov med min tidigare bildstil. Men med ett så pass kort skärpedjup som 85an ger vid helt öppen bländare vore det trist om utfallet med bilder i fokus blir lidande pga kamerahuset.

Så några frågeställningar

  • Ni som använder, eller har använt 5Dmk2 tillsammans med 85:an. Hur upplever ni utfallet av bilder med rätt fokus? Är jag onödigt fundersam över detta? Handlar det snarare om min teknik än autofokusen i min kamera? Är ingen sk pixel tittare men vill såklart sätta fokus i så många bilder som möjligt. Finns redan gott om andra parametrar som saboterar utfallet vid min typ av fotografi, speciellt när det är utomhus.
  • Hur ser ni på mitt resonemang kring 135an i förhållande till mitt befintliga 70-200?
  • Har du själv erfarenhet av både 85an och 135an? Hur skulle du valt i mitt fall? Utveckla gärna. =)

Tack på förhand!
 

Worley

Avslutat medlemskap
Eftersom du själv har en sån klar ide om hur bilderna ska se ut, kan det nog vara bättre att göra egna bildsökningar på de aktuella hus/objektiven.

Både pixel-peeper och flickr är lätta att söka bilder efter utrustning.

Alla har en åsikt men här är det ju bara din som räknas.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Så lite så. Pixel-Peeper innehåller ett litet urval av bilder från flickr.

Men iom att flickr plockar uppgifterna om hus och objektiv från exif är det väldigt lätt att söka på olika utrustningar där också.

Har sparat mycket pengar genom att lägga ett par timmar på bildsökningar innan jag köper nytt.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
  • Ni som använder, eller har använt 5Dmk2 tillsammans med 85:an. Hur upplever ni utfallet av bilder med rätt fokus? Är jag onödigt fundersam över detta? Handlar det snarare om min teknik än autofokusen i min kamera? Är ingen sk pixel tittare men vill såklart sätta fokus i så många bilder som möjligt. Finns redan gott om andra parametrar som saboterar utfallet vid min typ av fotografi, speciellt när det är utomhus.

    Hej ! Ska svara på dina frågor så som jag ser på det. Har 5d III och är glad över det fina AF systemet med 61 punkter varav 41 korstyp. Bra spridning också. Hade känt mig handikappad med 5d II som har, som du vet, 9 punkter som sitter väldigt tätt centrerat. Kör du stora bländare på 85an så är det inte läge att komponera om. Du blir låst till dina 9 fokuspunkter.
  • Hur ser ni på mitt resonemang kring 135an i förhållande till mitt befintliga 70-200?

    Är precis färdigköpt med min kameraväska som innehåller mycket bra grejer.
    Sigma 24-35 f2 Canon 50 1.4 Canon 85 1.2 II Canon 135 f2 Canon 70-200 f2.8 II. Fick jag bara behålla ett objektiv hade det utan tvekan blivit 135:an ! Visst är 70-200 ett fantastiskt objektiv men har du pengarna så köp ett 135, det är ännu mer fantastiskt. Fantastisk bokeh skärpa färger och kontrast. Bilderna från 135:an ger mig oftare en wow känsla än vad 70-200 gör.
  • Har du själv erfarenhet av både 85an och 135an? Hur skulle du valt i mitt fall? Utveckla gärna.
    Tack på förhand![/QUOTE]

    Som du förstår är 135 min favorit men 85:an kommer på en fin andraplats. Jag kör aldrig studio och blixtar, alltid naturligt ljus. Fotar mestadels ute och älskar utsnittet som 135 ger mig, 85 känns lite för kort för mig många gånger. Inomhus är det 85 som regerar med sin större bländare, brännvidden passar såklart bättre inomhus och den är lättare att handhålla på långsamma slutartider. På mig låter det som om du hade haft mest nytta av 85mm, fast JAG tycker att 135 är strået vassare !

    AF 1. 70-200 2. 135 3. 85
    Bokeh 1. 135 2. 85 3. 70-200
    Skärpa fullt öppet 1. 70-200 2. 135 3. 85
    Färger 1. 135 2. 85 3. 70-200
    Wow känsla 1. 135 2. 85 3. 70-200
 
ANNONS