Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

25-30 år gammal fryst film

Produkter
(logga in för att koppla)

mustanggt

Aktiv medlem
Hejsan.

Har fått en hel del film och utrustning som är ifrån 60-90 talet. Ej exponerad utan har legat i frysen. Går den att använda. Det är framförallt kodak o fuji film.

Har noll koll men eftersom det finns en mellanformat kamera i samlingen förmodar jag att de "stora" rullarna är till den och de "små" är till 35mm husen.

Det följde med ett antal hus också. 2 st Pentax ME Super, 1 Pentax ME, 1 Mamiya 645 samt en Olympus PEN-EE. Allt funkar. Finns det en marknad för detta eller är det tippen som gäller ?

/R
 
Senast ändrad:

Gry-Net

Medlem
Markad finns men inte så mycket pengar.

Pentax kamrorna, ett par hundralappar. Lika så för Olympusen. Mamiyan kan vara värd någon tusenlapp beroende på modell och skick.

Vad är det för film? Är själv intresserad av detta. Både 120 film (de stora rullarna) och 35 mm (vanlig).
 

mustanggt

Aktiv medlem
Vet inte riktigt

Markad finns men inte så mycket pengar.

Pentax kamrorna, ett par hundralappar. Lika så för Olympusen. Mamiyan kan vara värd någon tusenlapp beroende på modell och skick.

Vad är det för film? Är själv intresserad av detta. Både 120 film (de stora rullarna) och 35 mm (vanlig).

Ja du, det är 6 kassar med olika lådor av film. Vissa boxar är helt vita utan någon text. Ett urval ur en av kassarna hittar du bland mina bilder. Olympusen är den gulligaste kameran jag har sett. Har tagit en massa rullar i veckan och den verkar fungera perfekt. Grejorna är dammiga (har legat i en låda i 10-20 år) men verkar vara helt ok. Ett av pentax husen har en bula och ser sliten ut men annars verkar de vara ok. Husen har 28,40,50 mm objektiv och sedan finns det ett par tokina objektiv som ser helt nya ut. Mamiyan hittade jag på nätet, tydligen deras första kamera av denna typ. Den har ett 80mm objektiv och verkar också funka..Troligtvis är en av blixtarna även till det huset. Det finns några motorer eller liknande (ser ut som batterigrepp) och jag förmodar att de är till Pentax husen.

Om man skall sälja är det tradera & ebay som gäller?
 

Gry-Net

Medlem
eBay är nog bäst om du vill nå en stor publik,

Jag skulle gärna köpa ett par rullar av t.ex Ektachrome.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Vissa av filmerna finns det köpare för, t.ex. Sensia, andra inte.

Om du vill bli av med allihop så är det bästa att lägga ut dem som en samling. Då kommer du att få betalt för de bra filmerna med en eventuell premie för de osäljbara.

Annars kan jag lägga ett bud, om du har fler bilder så man ser vad det gäller.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Vissa av filmerna finns det köpare för, t.ex. Sensia, andra inte.

Om du vill bli av med allihop så är det bästa att lägga ut dem som en samling. Då kommer du att få betalt för de bra filmerna med en eventuell premie för de osäljbara.

Annars kan jag lägga ett bud, om du har fler bilder så man ser vad det gäller.
Tack för all hjälp och information..

Frun ringde precis och hade hittat två Canon A-1 hus och några FD objektiv i ytterligare en låda. Jag väntar och ser vad vi hittar mer..Skulle jag bestämma mig att ta sälja hör jag av mig. Kan inget om analoga filmrullar, hus eller objektiv.

P.S När det gäller filmkameror och den typen av rullar o objektiv var kan man då få information om såna saker. Det finns tydligen en hel del sånt också i gömmorna..
 

Worley

Avslutat medlemskap
Priser kan du få fram genom att titta på genomförda auktioner på eBay. Då ser man vad sakerna verkligen kostar. Pågående auktioner är inget riktmärke eftersom det ligger mycket prylar ute till överpris som inte säljer.

Allmän information och manualer kan du lätt googla fram.

I ett nötskal är problemet att priserna på analoga kameror har sjunkit så mycket att de (vi) få som håller på har råd med toppmodellerna. Därmed finns ingen större efterfrågan på standardmodeller.

Vissa äldre objektiv kan dock vara värda en del om de har speciella optiska egenskaper. Även sådant kan man googla fram.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Priser kan du få fram genom att titta på avslutade auktioner på eBay. Då ser man vad sakerna verkligen kostar. Pågående auktioner är inget riktmärke eftersom det ligger mycket ute till överpris som inte säljer.

Allmän information och manualer kan du lätt googla fram.

I ett nötskal är problemet att priserna på analoga kameror har sjunkit så mycket att de (vi) som håller på har råd med toppmodellerna. Därmed finns ingen större efterfrågan på standardmodeller.

Vissa äldre objektiv kan dock vara värda en del om de har speciella optiska egenskaper. Även sådant kan man googla fram.

Det förstår jag..är inte ute efter att kränga saker. Vill bara veta vad det är för något och om de går att använda. Känns synd att slänga saker som kan användas... Jag har redan testat några av husen och det är riktigt kul. Husen är dessutom vackra i mina ögon. Får se om det blir några bilder av filmen. Det var dock överraskande dyrt att framkalla i butik..
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ett bra ställe att börja på är butkus.org. Där finns mycket info om analog utrustning.

Eftersom det finns personer som fortfarande håller det analoga (äkta) fotograferandet vid liv, kan det vara en fin princip att se till att sakerna kommer till annvändning.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Ett bra ställe att börja på är butkus.org. Där finns mycket info om analog utrustning.

Eftersom det finns personer som fortfarande håller det analoga (äkta) fotograferandet vid liv, kan det vara en fin princip att se till att sakerna kommer till annvändning.
Ännu en idiotisk fråga..om man framkallar själv. Går det att scanna in resultatet sedan dvs direkt ifrån den framkallade rullen?

Om man tar fram filmen ur frysen, då förmodar jag att den bör användas direkt?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det går bra att skanna själv. En hyfsad filmskanner kostar från 3000 och uppåt. Svartvitt är lätt att framkalla hemma men färg och dia är svårt och ohälsosamt.

Du kan förvara filmen i kylen för att bromsa degraderingen, men ja den bör inte ligga någon längre tid för då blir det extrem lomo.
 

mkarla

Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att köpa några rullar svartvit film, typ tri-x, mest för att se hur stor skillnaden blir mot en "fräsch" film :)
 

bokada

Aktiv medlem
Ännu en idiotisk fråga..om man framkallar själv. Går det att scanna in resultatet sedan dvs direkt ifrån den framkallade rullen?

Om man tar fram filmen ur frysen, då förmodar jag att den bör användas direkt?
Hej!

Låt filmen tina ordentligt innan du använder den - helst några dagar inlindad i en liten handduk,
med kartongen oöppnad. Jag har inga som helst problem med rullar från 80-talet och framåt.
Det enda som kan vara lite negativt att vissa filmer "slöjar" lite - men effekterna kan bli väldigt
intressanta.
Se bara till att du inte tinar/fryser/tinar/fryser... osv (Du förstår nog vad jag menar)
Ja - du kan scanna negativen som framkallats.

Lycka till!
 

Worley

Avslutat medlemskap
Fryst äldre film är generellt inget problem, om den har hanterats rätt hela tiden. När man inte vet hur filmen har hanterats under 20-30 år är osäkerhetsmomentet ganska stort. Den kan vara allt från schysst till obrukbar.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Kommer inte till nytta

Har städat klart nu och om någon är intresserad så kommer jag inte att kunna hantera de äldsta filmerna på ett bra sätt. Lägger upp lite bilder på de gamla rullarna, de andra är mest fujifilm och verkar vara relativt nya och de leker jag själv vidare med.

Vad det är för rullar och om de funkar vet jag inte.. har noll koll. De flesta är från troligtvis från sent 80 tal och framåt.

Är det intressant skicka ett mail och ge ett rimligt bud. Lägger upp lite bilder på min sida.
 

Stisse

Aktiv medlem
Jag skulle inte våga chansa,, står exp date 1988 på ena rullen.. Snart 30 år över tiden..
Prova en rulle och lämna in,, vore kul att höra hur de blev
 

PMD

Aktiv medlem
Objektiven till Pentaxkamerorna kan användas på moderna digitala Pentaxar, så det kan finnas intresse för dem om man annonserar rätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett bra ställe att börja på är butkus.org. Där finns mycket info om analog utrustning.
Och skänk gärna en slant till honom för det jättejobb han gör med att hålla alla dessa manualer till gamla kameror tillgängliga.
(Det finns en PayPal-knapp någonstans på sidan).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har använt film som legat nedfryst i över 25 år, och det har inte varit några problem alls. Åldrandet verkar avstanna nästan helt. Men du bör känna till att Kodachromeprocessen inte körs längre, dvs det går inte att färgframkalla Kodachromefilm. Den kan ändå användas - går att framkalla till svartvit diafilm.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Har tagit några rullar

Jag skulle inte våga chansa,, står exp date 1988 på ena rullen.. Snart 30 år över tiden..
Prova en rulle och lämna in,, vore kul att höra hur de blev
Det är påbörjat. Har tagit rullar ifrån 76, 82, 88, 91. Har dock mest tagit fuji rullar, vi får se vad det blir.
 
ANNONS