Annons

Nytt objektiv för yachter/bilar [Canon 1Ds III]

Produkter
(logga in för att koppla)

Apachi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sedan 1 år tillbaka fotat båtar och en del bilar runt Rivieran. Jag sitter just nu på en Canon 1Ds III med 16-35/2,8 L II, 28-300/3,5-5,6 L IS USM och 300mm/2,8 L IS USM. Känner att jag har en ganska bra grund och ett bra spann men vill ha något nytt. Ska sälja mitt gamla 16-35/2.8 L I och funderar på att köpa något annat men vad? Spontant känns 50/1,2L som ett alternativ. Eller 85/1,2L. Eller 135/2,0L. 50/1,2L skulle nog vara bra för bilfotografi men just det fotar jag inte så mycket. Kanske blir det mer med nytt objektiv?

Vad tycker ni? Jag har försökt gå igenom gamla bilder och se vilka som skulle vara mest intressanta men det har varit så blandat att jag knappt kunnat välja ut. Öppen för alla sorts förslag!

Vänligen,
Michel
 

StaffanW

Aktiv medlem
Varför sälja 16-35:an?
Blir lite begränsande med 28mm som vidaste vinkel.

Vad är det du saknar med ditt 16-35? Eller använder du det aldrig?

Kan vara bra att veta vad du fotograferar för något, mer än båtar?
(bilar verkar det inte bli så mycket med tanke på att du skriver "bra för bilfotografi men just det fotar jag inte så mycket").

Om det bara är båtar du fotograferar, så kan det vara bra att veta om du tex tar bilder på dom:
- Från kajen, när dom ligger i hamn (kanske 28mm-100mm)
- Från annan båt eller från land när dom är ute till havs (typ 200mm-600mm)
- Interiörer i båten eller actionbilder på båten under färd (16-35/2.8)
- På mässor och du inte vill använda blixt (24/1.4, 35/2 IS, 50/1.2)

Ja, skulle helt enkelt underlätta att ge råd om man vet mer.

Dessutom, en ungefärlig budget? Men gissar att den ligger på runt 20.000:- eftersom du nämner 85/1.2 (som för övrigt är ett underbart objektiv).
 

Apachi

Aktiv medlem
Varför sälja 16-35:an?
Blir lite begränsande med 28mm som vidaste vinkel.

Vad är det du saknar med ditt 16-35? Eller använder du det aldrig?

Kan vara bra att veta vad du fotograferar för något, mer än båtar?
(bilar verkar det inte bli så mycket med tanke på att du skriver "bra för bilfotografi men just det fotar jag inte så mycket").

Om det bara är båtar du fotograferar, så kan det vara bra att veta om du tex tar bilder på dom:
- Från kajen, när dom ligger i hamn (kanske 28mm-100mm)
- Från annan båt eller från land när dom är ute till havs (typ 200mm-600mm)
- Interiörer i båten eller actionbilder på båten under färd (16-35/2.8)
- På mässor och du inte vill använda blixt (24/1.4, 35/2 IS, 50/1.2)

Ja, skulle helt enkelt underlätta att ge råd om man vet mer.

Dessutom, en ungefärlig budget? Men gissar att den ligger på runt 20.000:- eftersom du nämner 85/1.2 (som för övrigt är ett underbart objektiv).
Hej,

Tack för ditt svar. Jag tycker verkligen om mitt 16-35 II, som jag precis köpt, därför ska jag sälja mitt gamla 16-35 (första versionen). Det är perfekt i hamnen.

Jag fotar egentligen bara båtar. Inte fåglar eller människor eller något annat än möjligtvis bilar då och då. Jag fotar ifrån alla ställen du nämner, i hamn, från annan båt, från balkong/fastland och utåt så att säga. Invändigt har det blivit en del av men där tycker jag inte att 16-35 är tillräckligt, skulle egentligen behöva något vidare (förslag?). Är aldrig på mässor, inte inomhusmässor iaf. Farsan har ett 600mm L någonstans, det måste jag försöka leta upp, ska tydligen vara ett enormt bra objektiv. Annars har jag funderat på 2,0 extender, som ju även funkar med AF för 1Ds.

Har egentligen ingen budget, men desto billigare desto bättre (kommer troligtvis köpa begagnat). Vill inte missa något "måste-objektiv", mer därför jag frågar runt. Är inte låst till Canon L-serie, även om jag tycker om den, har aldrig haft Sigma eller dylikt dock. Är som sagt öppen för förslag!
 

apersson850

Aktiv medlem
Om vi håller oss kvar i Canons sortiment så blir ännu vidvinkligare än det du har då antingen EF 11-24 mm f/4L USM eller möjligen EF 8-15 mm f/4L fisheye USM. Fisheye är som de är. Man kan ta bilder där det knappt märks att det är fisheye, och man kan ta bilder som ser hemskt märkliga ut.
Båda är användbara/roliga, var och en på sitt sätt. Men 11-24 kan dock inte ens med ganska god vilja kallas för billigt. Begagnade är nog inte vanliga än.

Dessutom finns ju EF 14 mm f/2,8L USM, om vi tittar på fast optik.

När det gäller teleförlängare, exempelvis EF extender 2X III, så är det bara din 300 mm som den passar på. Den kombinationen ger fungerande AF med vilket hus som helst.
 

Apachi

Aktiv medlem
Om vi håller oss kvar i Canons sortiment så blir ännu vidvinkligare än det du har då antingen EF 11-24 mm f/4L USM eller möjligen EF 8-15 mm f/4L fisheye USM. Fisheye är som de är. Man kan ta bilder där det knappt märks att det är fisheye, och man kan ta bilder som ser hemskt märkliga ut.
Båda är användbara/roliga, var och en på sitt sätt. Men 11-24 kan dock inte ens med ganska god vilja kallas för billigt. Begagnade är nog inte vanliga än.

Dessutom finns ju EF 14 mm f/2,8L USM, om vi tittar på fast optik.

När det gäller teleförlängare, exempelvis EF extender 2X III, så är det bara din 300 mm som den passar på. Den kombinationen ger fungerande AF med vilket hus som helst.
Ja, i sådant fall är väl fisheyen det mest aktuella, dels ur ett ekonomiskt perspektiv men också användbarhet. Dessutom är fisheye som sagt ganska kul, även om det kommer användas rätt sällan.

Exakt, extendern skulle i sådant fall endast användas med 300:an, ska tydligen vara en rätt bra kombination. Att släpa runt med 600mm-objektiv på resor är inte så smidigt. Har för mig att AF fungerar för mk II och uppåt med 5D/1Ds, var det jag tänkte på. Skulle jag köpa ett hade det blivit ett III ändå, de kostar ju inte så mycket, speciellt inte prisskillnaden mellan II och III. Tack för ditt svar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det har inte med mark si eller mark så att göra. Det har med den effektiva största möjliga bländaren att göra. När du sätter på en 2X förlängare förlorar du två bländarsteg, så ett f/2,8 blir ett f/5,6. Alla kamerahus kan fokusera med f/5,6.
Problemet uppstår när man sätter på en 2X förlängare på ett f/4-objektiv. Största bländare blir då f/8, och det kan inte de enklare/äldre kamerahusen klara AF med. Det vill till exepelvis en 1Ds Mark III eller 7D Mark II eller nåt sånt för att det ska gå.

Här finns några bilder som är tagna med kombinationen 1DX, EF 300 mm f/2,8L IS II USM och EF Extender 2X III. Om brännvidden anges till 600 mm i fotoinformationen är det den objektivkonstellationen som använts.

Intressant motivval du har. Är det av eget intresse du fotograferar just båtar, eller är det någon som vill ha/köpa sådana bilder?
 

Apachi

Aktiv medlem
Det har inte med mark si eller mark så att göra. Det har med den effektiva största möjliga bländaren att göra. När du sätter på en 2X förlängare förlorar du två bländarsteg, så ett f/2,8 blir ett f/5,6. Alla kamerahus kan fokusera med f/5,6.
Problemet uppstår när man sätter på en 2X förlängare på ett f/4-objektiv. Största bländare blir då f/8, och det kan inte de enklare/äldre kamerahusen klara AF med. Det vill till exepelvis en 1Ds Mark III eller 7D Mark II eller nåt sånt för att det ska gå.

Här finns några bilder som är tagna med kombinationen 1DX, EF 300 mm f/2,8L IS II USM och EF Extender 2X III. Om brännvidden anges till 600 mm i fotoinformationen är det den objektivkonstellationen som använts.

Intressant motivval du har. Är det av eget intresse du fotograferar just båtar, eller är det någon som vill ha/köpa sådana bilder?
Att man tappade 2 bländarsteg visste jag om, däremot inte det andra i ditt inlägg, tack för nyttig information.

Sanningen är att min far köpte både huset och vissa av objektiven för ca 8 år sedan när 1Ds III var helt ny, använde kanske 1000 exponeringar och sen lät den samla damm. Har sedan 2,5 år tillbaka åkt mycket till Rivieran och har på så sätt fått upp ett intresse för båtar (vilket jag förvisso alltid haft), vilket ledde till att jag skapade ett Instagram-konto som nu har fått över 10,000 följare.

För ett 1 år sedan började jag själv fotografera båtarna (innan dess hade jag inte ens hållit i en DSLR) som jag nu publicerar. Det dumma är att jag bara använder kameran när jag är där, annars ligger den hemma, så jag känner inte riktigt att jag har en spikrak kurva uppåt vad gäller kunskap. Har precis börjat i LR/PS (mest LR) också, så bilderna blir ju klart snyggare för varje gång.

Någon bild har jag inte sålt och det är egentligen inte målet heller, men har ett par bilder som båtmäklare/chartermäklare använder i Cannes, vilket jag inte tagit betalt för då jag känner dem. När jag känner att jag kan göra riktiga photoshoots och leverera vill jag eventuellt ta betalt men tror inte att jag kommer kunna komma upp i den nivån, om jag inte flyttar ner och får betydligt mer tid för det.

Jag är dock en prylbög så jag tycker att jag samlat på mig ganska nödvändig utrustning.
 

Apachi

Aktiv medlem
Sålde mitt 16-35/2.8L idag och hämtar ett Sigma 50/1.4 ART på måndag. Köper även en 2.0 III Extender snart. Tror jag kommer bli nöjd en stund framöver!
 
ANNONS