Annons

Kalibrera (profilera?) laptopskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa ett skärmkalibreringsdon till min laptopskärm men är lite förvirrad angående begreppen och valmöjligheterna.

Jag vet att en laptopskärm inte kan mäta sig med en ”riktig” skärm men det är det jag har just nu, tills jag får råd med och plats för en separat skärm.

Jag fotograferar mest för min egen skull (både analogt och digitalt) och det blir en del skanning. Ibland beställer jag utskrift (printar aldrig bilder själv) och då vill man ju att pappersbilderna ska se ut någorlunda som de ser ut på skärmen.

Jag har kikat lite på olika modeller men är lite osäker på vilka funktioner jag egentligen behöver. Vissa colorimetrar (eller snarare programvaran) verkar bara ha förinställda, fasta värden för vitbalans (6500 Kelvin) och gamma (2.2), är det en stor nackdel? Förlorar jag mycket på att inte kunna mäta omgivningens ljus?

Min budget är begränsad, helst runt tusenlappen, möjligen några hundralappar till om det krävs.

Räcker en Spyder4 Express/Spyder5 Express eller är X-rites Colormunki Display mycket bättre?

Tack på förhand.
Anders
 

alfin

Aktiv medlem
Om du bara ska profilera din laptopskärm är Spyder 5 Express helt OK. Du kan bara använda 6500K och gamma 2,2 vilket motsvarar sRGB. Din laptopskärm kan sannolikt inte visa mer, om ens det. Vill du också kunna profilera bättre skärmar, så klarar Spyder 5 Pro fler färgtemperaturer, men framför allt att köra native, dvs det som skärmen kan prestera, vilket är en fördel. Spyder 5 pro ligger runt 1600 kr. Ska du betala mer än så bör du istället titta på i1 Display Pro från X-Rite hellre än Colormunki för skärmkalibrering. Runt 2500 kr, alltså långt över din budget. Tänk på att dessa manicker inte håller (är tillförlitliga) mer än några år, så handla utifrån den tidshorisonten. Att kunna mäta omgivningsljuset tillför inget mervärde, så det kan du skippa.
 

saint19

Aktiv medlem
Hej Lars och tack för svaret!

Om du bara ska profilera din laptopskärm är Spyder 5 Express helt OK. Du kan bara använda 6500K och gamma 2,2 vilket motsvarar sRGB.
Om jag haft en separat skärm hade det då varit en storfördel att kunna justera färgtemp och gamma?

Vill du också kunna profilera bättre skärmar, så klarar Spyder 5 Pro fler färgtemperaturer, men framför allt att köra native, dvs det som skärmen kan prestera, vilket är en fördel.
Läget ”native” kan mao inte användas på en laptopskärm?

Tänk på att dessa manicker inte håller (är tillförlitliga) mer än några år, så handla utifrån den tidshorisonten. Att kunna mäta omgivningsljuset tillför inget mervärde, så det kan du skippa.
Jag läste någonstans att de nyare Spydermodellerna (version 4 och 5) verkar hålla längre än de gamla men det kanske inte säger så mycket?

Det är inte omöjligt att jag köper en separat skärm inom närmsta året, kanske inte en proffsskärm men i alla fall.
 

alfin

Aktiv medlem
Om jag haft en separat skärm hade det då varit en storfördel att kunna justera färgtemp och gamma?
Om du bildredigerar i ett speciellt ljus eller ett betraktningsljus för utskrifter är det en fördel att kunna matcha skärmens färgtemperatur.

Läget ”native” kan mao inte användas på en laptopskärm?
Det kan användas på alla skärmar. Man brukar köra det på skärmar som inte kan justeras/kalibreras, så slipper man tvinga skärmen till justeringar den kanske inte klarar av. Laptopskärmar exempelvis.

Jag läste någonstans att de nyare Spydermodellerna (version 4 och 5) verkar hålla längre än de gamla men det kanske inte säger så mycket?

Det är inte omöjligt att jag köper en separat skärm inom närmsta året, kanske inte en proffsskärm men i alla fall.
De första Spydermodellerna var inte speciellt bra. 3 och 4 är OK, den senaste har jag aldrig använt.

Med en separat bildskärm skulle jag hellre köpt Spyder Promodellen med lite fler inställningar för runt 1600 kr och om jag hade ännu större budget köpt i1 Display Pro istället för Spyder.
 

saint19

Aktiv medlem
Om du bildredigerar i ett speciellt ljus eller ett betraktningsljus för utskrifter är det en fördel att kunna matcha skärmens färgtemperatur.

Det kan användas på alla skärmar. Man brukar köra det på skärmar som inte kan justeras/kalibreras, så slipper man tvinga skärmen till justeringar den kanske inte klarar av. Laptopskärmar exempelvis.

De första Spydermodellerna var inte speciellt bra. 3 och 4 är OK, den senaste har jag aldrig använt.

Med en separat bildskärm skulle jag hellre köpt Spyder Promodellen med lite fler inställningar för runt 1600 kr och om jag hade ännu större budget köpt i1 Display Pro istället för Spyder.
Ser att priset på Spyder4 Pro ligger i nivå med Spyder 5 Express så det kanske är läge att slå till med tanke på ett eventuell inköp av extern skärm inom typ ett år.
 

alfin

Aktiv medlem
Det blir nog alldeles utmärkt. Profilera din laptop-skärm med native, så blir det säkert bra!
 
ANNONS