Annons

Prisvärda budgetutskrifter hos webshop/butik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Hej Fotosidan!

För ungefär ett och ett halvt år sedan var jag ute på en väldigt lång jorden-runt resa och självklart tog jag en massa bilder under resans gång (Nikon D5100 med 18-55 objektiv). Dessa bilder har inte kommit till mycket nytta tyvärr utan ligger mest bara och skräpar på hårddisken. I somras var jag dock och hälsade på en av mina tyska kompisar som jag reste med och hon hade skrivit ut (hos webshop) ett 20-30-tal bilder och satt upp på väggen. Jag fick då idén att jag kanske borde göra samma, eftersom väggarna i mitt studentrum är helt tomma just nu.

Har kikat runt lite och priset verkar ligga på omkring 60-90 öre per bild samt ~39kr frakt. Ser också att det brukar stå något i stil med "Alla bilder kommer att tas upp av våra automatiska redigeringverktyg för att förbättra kontrast, skärpa och exponering." vilket jag helst skulle avstå från då jag tror att jag redigerar mina bilder som jag vill ha dom bäst själv.

Jag undrar också över vilket format man ska ha. Är det 10x13, 10x15 eller 11x15 för bilder som är tagna med en D5100 med standardinställningar?

Vore tacksam för hjälp eftersom jag är väldigt ny på detta. Har ni några rekommendationer på någon speciell affär så skriv gärna. Jag tänkte beställa ca 30-50 bilder.
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Crimson.se är dyrare, men jag tror de har ett alternativ där man kan säga till dem att inte ändra något på bilden... Handlar om ca 1kr per bild, så är fortfarande ett budgetalternativ.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Crimson.se är dyrare, men jag tror de har ett alternativ där man kan säga till dem att inte ändra något på bilden... Handlar om ca 1kr per bild, så är fortfarande ett budgetalternativ.
Jag skulle också rekommendera crimson. Snabba och jättebra kvalité. Dom har ett val som heter "rör inte min bild!" Som kan kryssas i för oss som bildbehandlar själv.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Tack för svaren. Jag hittar inget på Fujis hemsida om att dom redigerar bilderna. Kan man då anta att dom inte gör det?

Var in på deras Facebooksida och såg att dom hade kört 50 gratis kort i februari och i maj, så ser man rent statistiskt sett så borde det dyka upp ett till sådant erbjudande snart.

Eller förresten, hittade detta http://www.fujidirekt.se/hundragratis
Det verkar vara det mest prisvärda, 39kr för upp till 100 bilder. Tror jag kör på det.
 

wilper

Aktiv medlem
Ja, Fuji redigerar om dem per automatik, men det går att slå av det när man gör bildbeställningen.
 

anpahl

Aktiv medlem
Helt klart Crimson! Vad jag förstod så ska du inte ju inte heller framkalla så stort antal bilder så jag skulle hellre satsa på kvalité än så billigt så möjligt. Tycker dock inte att Crimson är dyra alls. de har en inställning som heter "Rör inte min bild" så välj det så behöver du inte oroa dig för förändringar.
 

hne

Aktiv medlem
Ska du sätta upp dem på väggen med något mer avancerat än häftstift/-massa spelar antalet ören du lägger per urskrift mycket mindre roll. Hellre fem fina någorlunda stora bilder i vettiga ramar på väggen och 100 i album/fotobok för 1500kr än 50 frimärksstora i billigaste ramen för 2500.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Det blir tejp som gäller tror jag. Man kommer inte heller att kolla på supernära avstånd då tanken är att dom ska sitta på väggen vid sängen. Behöver inte vara superbra kvalitet.

Men som sagt, jag kör på Fuji. 39kr fför 100 bilder känns oslagbart.
 

Laterna Magica

Ny medlem
Tack för tips om Crimson (även om det inte blev vad trådstartaren valde).

Finns det annan tråd om att använda Crimson? Brukar ni om bild skall ramas trycka den på kartong eller något annat alternativ som finns via deras hemsida?

Jag är ny här och tar tacksamt emot tips på rätt tråd att söka informationen från eller att ställa frågan i.
 
ANNONS