Annons

Storleksjustering av många bilder, enkelt

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Om man har ett flertal bilder för t ex en hemsida som man vill ska ha samma storlek eller samma långsidelängd. Finns det någon enkel variant i Windows eller dess program för att fixa detta i en batch?

Staffan
 

bildsten

Aktiv medlem
Om man har ett flertal bilder för t ex en hemsida som man vill ska ha samma storlek eller samma långsidelängd. Finns det någon enkel variant i Windows eller dess program för att fixa detta i en batch?

Staffan
www.faststone.org
Där finns två gratisprogram som kan fixa det du önskar. Använd site 2 vid nedladdning så slipper du hamna på C-nets röriga hemsida.
Själv använder jag Faststone image viewer sedan över 10 år till det mesta som inte fordrar photoshop. Just konverteringar till olika storlekar ligger under verktyg och fordrar en del funderande innan det flyter på och blir som man vill men det går att göra en mängd saker samtidigt, bla skärpning efter storleksförändring, ändra namn, tillföra tex numrering. Det går att styra storleksförändringen till viss höjd eller viss bredd.
Framför allt är Image viewer en utmärkt bildvisare som visar bilder i helskärm utan störande skräp runtomkring och dessutom går det att göra en hel del rätt avancerad bildbehandlng. Fordrar dock lite tillvänjning och att man ställer in programmet så att det ser ut och fungerar som man vill, och det finns väldigt mycket att ställa in.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Exportera ut bilderna i rätt format ifrån LR.
Jag har inte använt publiseringsmodulen men den borde fixa liknande automagiskt.
 

Staffan

Aktiv medlem
Tack för tipsen !

Det blev IrfanView som verkar behändigt för den som ska använda det och inte sitter i Adobeträsket som en annan. Ser ut som att även jag skulle kunna ha nytta av det framöver.
 
ANNONS