Annons

Canon 5d mark III - Hur ömtålig?

Produkter
(logga in för att koppla)

filleh

Medlem
Hejsan!
Jag har min Canon 5d mark III som jag är mycket glad över och rädd om.
Men jag ska ut och backpacka i Australien och sydostasien och vet inte riktigt om jag vågar ta med den!
Hur mycket stryk tåler den egentligen? Tåler den att man släpar runt den i handbagaget och kanske får en stöt här eller där?
Samma fråga gäller mitt objektiv, Canon 16-35mm usm II L.
Jag har en ganska tunn Think Tank väska till den för att minimera hur mycket plats den tar.
Vågar man ta med den eller ska den stanna hemma och inhandla billigare kamera?
Stöldrisk är det ju för allt som är värdefullt så bortse stöldrisken!

Tacksam för svar!
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Speciellt ömtålig är den inte, men jag skulle nog köpa mej en "billigare" kamera. En beg 6D skulle kunna vara ett alternativ...men det är bara vad jag tycker😊
 

Sabud

Aktiv medlem
Visst, om du inte vill ha en och annan repa på din fina D5M3 (har en likadan) så är det kanske en ide´ att skaffa en billigare kamera att ta med. Dock, D5M3 är en rent professionell kamera om du ser till hållbarhet-tillförlitlighet så det kanske kvalificerar kameran att få följa med på resan;)

/Stephan
 

filleh

Medlem
Ja, jag vet inte riktigt, känns drygt att köpa en ny kamera med mindre prestanda än den jag har.
Sen tänker jag också att den är ju faktiskt byggd med ordentliga material så den ska ju hålla!
Hur är det för objektivet då? Jag har finfin UV skydd för glaset, och det tåler väl lite stötar tänker jag?
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag reser ofta med kamera och objektiv i handbagage, hittills inga som helst problem. Stöldrisken är definitivt större, som du själv skrev.
 

afe

Aktiv medlem
5D3 håller definitivt för många strapatser. Jag skulle inte tveka att ta med den av det skälet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
5D3 håller definitivt för många strapatser. Jag skulle inte tveka att ta med den av det skälet.
Den som inte vågar får inga bra bilder. Gammalt ordspråk.
Våra kameror är till för att ta bilder med i miljöer som vi själva klarar.
Överlever du så klarar nog kameran det hela. Förutom att hamn under vatten förstås.
Skulle nog vara mest rädd för rån.
Har varit några gånger i Australien. De verkar ha en effektiv polis som burar in skurkarna.
Så inte riktigt som i Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du bär din kamera i en kameraväska med lite vaddering så har du eliminerat de värsta riskerna för mekanisk åverkan. Om du dessutom är lite rädd om utrustningen och inte dänger väskan i väggen hela tiden så har du eliminerat risken lite mer.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tål en hel del!

Landade min 5D mkII i berget (granit) på Vinga häromdagen. Fick en rejäl skråma på toppen men allt fungerar som det skall! Huset är ju rejält och av metall. Objektiv är däremot lite mer känsliga. Ta med kameran. Den gör ingen nytta hemma på hyllan.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Klart att du ska använda din 5D Mark III på resan. Man köper ju en kamera för att använda den.

5D Mark III antagligen världens vanligaste proffskameran. Många yrkesfotografer dänger runt på sådana varje dag. Paul Hansen på DN kör med två som han har haft med i fler krig.

Både kameran och objektivet tål en hel del tuffa smällar (utan väska), men man kan aldrig veta exakt var gränsen går. När kameran är i väskan krävs det nästan att väskan ska bli överkörd för att det ska hända något.

Oroa dig inte.
 

BeriJan

Aktiv medlem
5Dm3 är en av de kameror jag har med mig på olika sportfotojobb och det är inte ovanligt att utrustningen blir ganska omilt behandlad. Man har flera kameror hängandes på sig som slår ihop ibland, remote-kamera bakom fotbollsmål som en boll studsar mot, man lägger ifrån sig grejor lite slarvigt ibland när det är bråttom.

Visst syns det utan på att grejorna används men funktionen är det inget fel på och utrustningen tål oftast mycket mer än vad man tror.
 
ANNONS