Annons

Printa i samma format som Polaroid 600

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Möller

Aktiv medlem
Tjoho.

Någon som har en snygg lösning på att printa bilder hos bra lab med bilden 1:1 positionerad likt gamla Polaroid 600-filmen. Bilden behöver inte hålla exakt 79x79mm som den alltid gjort.

/ Magnus
 

knobloch

Aktiv medlem
Testade att göra en mall i Lightroom igår och det var mycket enkelt. Tänkte ladda upp en skärmdump men dessvärre strulade internet hemma så det blev inget med det..

I alla fall, lite kort förklarat så gjorde jag följande (Har LR på engelska så jag skriver de engelska namnen på menyer/knappar, hoppas ok):


  1. Gick in under Page setup i Printmodulen (knappen längst ner till vänster i den modulen). Där kan man bestämma måtten på pappret som ska skrivas ut (om man klickar på dropdown-menyn där de olika pappersformaten står så tror jag att man klickade på "set default format" eller något liknande).

    Satte i alla fall formatet Bredd= 88mm, Höjd = 107mm (enligt denna sida).


  2. Sedan skrev jag in måtten 79x79mm i Cell space (högerpanelen i Biblioteksmodulen. Då fick jag en fyrkantig bild som var centrerad i både höjd och sidled på papperet.


  3. För att få upp bilden något i höjdled så ökade jag den nedre marginalen (under Margins, också i högerpanelen). Hade inget exakt mått där utan drog bara upp tills det såg bra ut.

Kom på nu att om bilden du har markerat har ett annat format än 1:1 så måste du förmodligen klicka i att bilden ska fylla cellen (högst upp högerpanelen i Biblioteksmodulen) för att du ska få bilden i fyrkantigt format.
 
ANNONS