Annons

Upphovsrätt vid fotografering av staty?

Produkter
(logga in för att koppla)

guermantes

Ny medlem
Hej!
Om jag fotograferar en staty på Millesgården antar jag att jag har upphovsrätt till min bild (särskilt om jag gör en "konstnärlig" bild och inte tar ett "rakt av" dokumenterande foto)? Men innebär det att jag också har rätt att låta trycka bilden eller använda den på internet och dylikt, eller måste jag inhämta tillstånd från Millesgården?
 

eskil23

Aktiv medlem
Hej!
Om jag fotograferar en staty på Millesgården antar jag att jag har upphovsrätt till min bild (särskilt om jag gör en "konstnärlig" bild och inte tar ett "rakt av" dokumenterande foto)? Men innebär det att jag också har rätt att låta trycka bilden eller använda den på internet och dylikt, eller måste jag inhämta tillstånd från Millesgården?
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, 24 §:
"Konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus."

Ja, du får använda, trycka, sälja eller göra vad du vill med den bilden. För Carl Milles konstverk som inte är "stadigvarande placerade utomhus" får du vänta tio år till. Då har Carl Milles varit död i 70 år och då löper upphovsrätten ut.
 

guermantes

Ny medlem
Millesstatyerna på Hötorget står förvisso på allmän plats, men är utomhus på Millesgården att betrakta som allmän plats? Man måste ju betala inträde får att komma dit?
 

iSolen.se

Guest
Millesstatyerna på Hötorget står förvisso på allmän plats, men är utomhus på Millesgården att betrakta som allmän plats? Man måste ju betala inträde får att komma dit?
Om man betalar inträde så är det inte allmän plats.

OT varning:

Om någon spärrar av Kungsträdgården, som är allmän plats och ställer upp vakter. Är det fortfarande allmän plats? Om de tar betalt, vad gäller då?
 

iSolen.se

Guest
Se där. Jag har aldrig varit där så jag hade ingen aning om att de tog inträde.
Det finns dock gott om andra verk av Milles runt om i stan.
TS skrev så. Då antar jag att det är så. Men som redan påpekats, även utan inträde är det inte allmän plats tex om organisation eller person äger fastigheten.

Wiki skriver bla:

"
gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,

andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
"
 
Senast ändrad:

johnlennonx

Aktiv medlem
Liten fråga bara.

"Konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus"

Innebär detta att en staty inne i en trädgård som jag kan fotografera från gatan är fritt fram att fota och publicera som jag vill?
 

eskil23

Aktiv medlem
Precis. Ändå skrev du att "du får använda, trycka, sälja eller göra vad du vill med den bilden" som var tagen på privat mark, nämligen Millesgården.
Se inlägg #6

Liten fråga bara.

"Konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus"

Innebär detta att en staty inne i en trädgård som jag kan fotografera från gatan är fritt fram att fota och publicera som jag vill?
Som jag har förstått det så är det själva poängen med formuleringen "på eller vid allmän plats utomhus".
 

ErlandH

Aktiv medlem
"Konstverk får avbildas om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus"

Innebär detta att en staty inne i en trädgård som jag kan fotografera från gatan är fritt fram att fota och publicera som jag vill?
Nej, i så fall vore ju hela kriteriet "allmän plats" meningslöst. I första hand syftar nog ordet "vid" på konstverk som till exempel sitter på/i en husfasad vid en allmän plats.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Se inlägg #6



Som jag har förstått det så är det själva poängen med formuleringen "på eller vid allmän plats utomhus".
Nej, i så fall vore ju hela kriteriet "allmän plats" meningslöst. I första hand syftar nog ordet "vid" på konstverk som till exempel sitter på/i en husfasad vid en allmän plats.
Själv lutar jag nog mer åt Johans tolkning men är osäker som sagt.

Min tanke är lite att det mesta som man kan betrakta när man är på allmän plats borde man även få fotografera.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Bygger på diskussionen ytterligare med info från SFF
"6. Får man fotografera hus och byggnader utan tillstånd?

Svar: Att fotografera byggnader, vare sig de är offentliga eller privata, är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats. Fotografierna får sedan användas i trycksaker och andra tvådimensionella former. Det krävs således inte tillstånd från en ägare av en byggnad för att fotografera byggnaden. Tillstånd krävs endast när fotografen kliver in på markägarens mark, dvs. privat mark.

När det gäller interiöra bilder så är det tillåtet att fotografera utan tillstånd i entréer i offentliga byggnader eller trappuppgångar som är tillgängliga för vem som helst. Fotografering av interiör i privata hus kräver dock tillstånd därför att fotografen då befinner sig på privat mark." http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

"är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats"
Här låter det ju som om det som spelar roll är var fotografen befinner sig men samtidigt tar texten bara upp vad som gäller när man fotograferar byggnader och inte statyer eller andra konstverk.


" Däremot får du fotografera av byggnader och använda bilden till vykort som du tjänar pengar på. Samma gäller för konstverk ”… om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus”. Så att fotografera en skulptur i parken och trycka vykort av är helt i sin ordning. 24: e § (lou)." Mikael Pertmann http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
 

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Tillfälligt inhägnat område? Allmän plats?

Vad gör man om en allmän plats tillfälligt hägnas in inför ett evenemang av något slag, där det kommer att krävas inträde. Får man då fotografera statyn innan det tillfälliga stängslet sattes upp, men inte under det pågående evenemanget eftersom den då är placerad innanför stängsel, dit man måste betala för att få gå?
 

PMD

Aktiv medlem
Om statyn är synlig från offentlig plats så finns det ingen lag som hindrar dig från att fotografera den om du befinner dig på offentlig plats.

Innanför stängslet har antagligen evenemangsarrangören kontraheringsrätten (i kraft av att ha hyrt området från kommunen eller något sånt) och kan då ställa villkor på vad och hur man får fotografera när man befinner sig på området.
 

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Det beror ju på vad det är för arrangemang. Jag kan ta ett exempel. Här där jag bor hålls det årligen en stor hundutställning som hålls i Ronneby brunnspark. Här är då ett stort område inhägnat. Det finns en staty i parken men just den delen av parken är inte inhägnad, men den kunde likaväl ha funnits någonstans på det inhägnade området. Det är ju rena slumpen att den hamnat utanför. Vid dessa utställningar tas inträde, men det är fritt fram att fotografera som man vill på området. Jag brukar vara där och fotografera. Detta är bara ett exempel. Jag kan nog komma på fler om jag funderar, men det jag vill få fram är alltså att det långt ifrån alltid innebär inskränkningar när det gäller fotografering som det ju gör vid de flesta konserter.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är förstås upp till arrangören om den vill införa restriktioner för fotografering eller inte.
 
ANNONS