Annons

Rykten om att Samsung skall lämna kamerabranschen

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Enligt den koreanska sidan, NewsTomato, kommer Samsung att lämna kamerabranschen då dom har förlorat pengar på NX serien sedan den introducerades.

All marknadsaktivitet har i princip upphört sedan NX500 lanserades i våras.
 

martinot

Aktiv medlem
Enligt den koreanska sidan, NewsTomato, kommer Samsung att lämna kamerabranschen då dom har förlorat pengar på NX serien sedan den introducerades.

All marknadsaktivitet har i princip upphört sedan NX500 lanserades i våras.
Intressant och synd, men kanske inte så förvånande.

Det är svårt och tufft att starta upp ett helt ekosystem av kamerahus, objektiv, blixtrar, och alla andra tillbehör. Lägg där till att bygga upp en dyr och kostsam serviceorganisation.

Känns dessutom som konkurrensen är tuff på den spegellösa marknaden, med Sony som inmutat första plats (speciellt på FF där de i princip är ensamma), och på APS-C där Samsung var och konkurrerade så har du förutom Sony även Fuji som lyckats kanske lite bättre än sydkoreanerna.

Sedan är ju inte heller M43 med Panasonic och Olympus så långt ifrån APS-C i kvalitet (oftast väldigt svårt att se någon stor skillnad).

Tuff marknad, och har man inte kameror i blodet och den kulturen, så har man nog lätt att dra sig ur då siffrorna går i rött. Har nog inte alls samma långsiktighet som just Sony. Både Sony (i form av ex-Minolta), Fuji och Olympus har ju en helt annan passion och historia kring fotomarknaden.

Samsung kanske tyvärr passerar historien som en relativt kortsiktig dagslända.

Det är ju absolut inte brist på kapital och andra tekniska resurser hos Samsung (ett av världens största koncerner inom produktion), utan just snarare brist på genuin fotopassion i företagskulturen och brist på långsiktigheten som många Japanska företag kanske kan anses vara generellt bättre på.

Hur som helst, synd om uppgifterna stämmer då de verkade ha många prisvärda och relativt intressanta kameramodeller på gång med en hel del innovation och nytänk.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Hoppas inte

Tråkigt

Ett företag som imponerar. Tillverkar ju andra "kameror" som har ett "objektiv" med en diameter som en tändsticka och tar häpnadsväckande bra bilder. Trodde lite på dem
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är det bara ett rykte som i o f s dementeras av Samsung men på ett icke övertygande sätt. Utan ett trovärdigt nekande från Samsung kan det ändå bli en självuppfyllande profesia. Vem vågar satsa större pengar på ett dött system?

Samsung har faktiskt hållit hög klass på kameror och objektiv. Tyvärr är andrahandsvärdet bedrövligt vilket gör det dyrt att satsa på märket. Som ny på marknaden anser jag att man behövt konkurrera med pris och de har de inte gjort. De skulle även satsat på att höja andrahandsvärdet genom förmånliga återköp om man vill uppgradera sig, kanske t o m haft förmånliga inköp av ens andra utrustning vid köp av Samsung. Jag förstår att Nikon gjorde liknande då D3 kom för att locka proffs som kört Canon över till Nikon. I kamerabranschen spelar det kanske inte så stor roll om man är stor på telefoner och TV, är man okänd som kameratillverkare betyder namnet Samsung ingenting och betingar inget prispremium. NX-1 verkar helt fantastisk, men då man läser tester framkommer det att man behöver investera i deras dyraste optik för att fullt ut nyttja AF prestandan. Då behöver man lägga ut mer än 35000:- för kamera, 16-50/2,0-2,8 och 50-140/2,8 och räkna med ett begvärde på bara hälften om man ångrar sig. De hade behövt sälja billigare med dessa primisser enl mig.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja precis.

För egen del TROR jag inte att beslutet om att lämna kamerabranchen är fattat. Men det är ju ingen hemlighet att det länge pågått interna diskussioner om detta. Samsung sa ju för ca 5 år sedan att de skulle vara nr 1 i världen när det gäller TV-apparater, mobiltelefoner och kameror inom 3 år. De båda första målen får man väl säga att de lyckades rätt bra med, men när det gäller kameror gick det inte alls lika bra. I de statistikrapporter jag sett har de legat efter Sony, Olympus, Fujifilm, Panasonic, Nikon 1 och t.o.m. efter Canon EOS M (ifall Samsung har funnits med överhuvudtaget). T.o.m. i sitt eget hemland har de legat på 2.a plats efter Sony (med undantag av någon kortvarig period). I övriga länder syns de knappt (fast just i Sverige har det funnits en hel del entusiaster som ivrigt propagerat för Samsung).

Vad Samsung inte insåg är de kolossala inlåsningseffekter som råder inom systemkameravärlden. Samt den erfarenhet och kompetens i så många olika avseenden som de etablerade kameratillverkarna samlat på sig under åren.

När NX1 kom höjdes den visserligen till skyarna av många testare, eftersom den klarade 15 BPS (ingen annan APS-C eller FF-systemkamera klarar mer än 12 BPS), hade en 28 Mp BSI-sensor och väldigt snabb AF (för icke-snabba objekt i alla fall).

Men sedan kom en baksmälla. Mera krävande användare gillade inte färg och "känsla" från deras sensor, sådant som inte har enbart med teknik att göra, utan val som Canon, Nikon, Sony etc. har behövt åratal för att komma underfund med. Visst, trots att den hade 28 Mp uppvisade den inte mera brus än konkurrenternas 18-24 Mp-sensorer. Tills man gick upp lite i ISO, då blev den snabbt sämre.

15 objektiv skulle väl i och för sig räcka för en hel del, men när det sedan visade sig att det bara var två av dessa (de två dyraste) som gav snabb AF, så blir det ju inte så mycket kvar av NX som system. Med detta och med 13.000 kr enbart för NX1-huset ser väl i stort sett alla andra system på marknaden betydligt mera attraktiva ut.

Speciellt som att en investering för en användare i Samsung NX torde vara det mest osäkra systemet att lägga pengar på av alla marknadens befintliga. För ca 2 år sedan var Samsung mycket nära att lägga ner sin kameraavdelning, som hade gått med förlust hela tiden. Kameraavdelnings-folket lyckades till slut övertala Samsung-ledningen att få fortsätta lite till. En av deras "Group Chairmans" var mycket entusiastisk och övertygad om att man med sin erfarenhet av wireless och med en kamera som NX1 under utveckling skulle kunna erövra hela kameravärlden.

Trots detta tror jag som sagt INTE att Samsung har gett upp kamerasegmentet ännu. Jag tror att de kommer att hänga kvar åtminstone tills vidare, men jag tror också att deras förutsättningar att kunna bli nr 1 inom segmentet är mikroskopiska. Många trodde helt klart att Samsung med NX1 visade att de hade gått om Sony när det gäller sensorteknologi, men t.ex. deras stackningsteknologi är inte alls lika avancerad som Sonys. Vilket väl blev uppenbart för alla när Sony sedan blev redo att "drämma till"...
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag borde förstås ha sagt att jag för egen del inte har granskat några bildfiler från NX1, har bara "klämt" lite på den, och att det alltså handlade om nätuppgifter. Särskilt uppfattningar om färg, tonalitet och "känsla" är ju också högst subjektiva. Tekniskt uppmätt färgnoggrannhet har inte mycket med detta att göra.

Det jag skrev om "baksmälla" har jag läst på några olika håll, och det är väl inte helt omöjligt att jag kanske skulle kunna hitta länkar till någon/några av dessa (fast jag tycker att det är gräsligt svårt att hitta sådant man läst tidigare på nätet, och jag misslyckas ofta).

---
Synd om de skulle försvinna tycker jag.
Du får trösta dig med att jag inte TROR att de kommer att försvinna, åtminstone inte nu. :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag har använt NX1, och tycker det är en trevlig kamera i både handhavande och bildkvalitet, men som sagt lite för dyr om man vill ha de bra objektiven (och dessutom lika stor som en tjockkamera ungefär).

Jag antar att det där med mätvärden från DxO mest är intressant när man kan jämföra med Canons sämre värden? ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, Samsung har gjort trevliga kameror och deras billigare objektiv är synnerligen prisvärda och håller en hög lägstanivå - tydligen 18-200 undantagen. Tyvärr verkar deras 16-50/2-2,8 och 50-150/2,8 inte riktigt matcha konkurrenterna. Detta, i kombination med pris och att de behövs för att nyttja AF i NX1 fullt ut är ett problem.

Det största problemet som jag ser det är det kassa begagnatvärdet. Det hsr gjort en satsning på systemet för den enskilde väldigt dyrt. Samsung skulle behöva åtgärda det med t ex en inbytespolycy och satsa på marknadsandel snarare än vinst då de bryter sig in på en marknad, som jag ser det.

Är det inte sant behöver de dementera snabbt. Det gäller också att de håller det löftet i så fall annars kan det bli svårt att komma in på msrknaden igen på många år.
 

dHb

Aktiv medlem
Synd, nu blir det om något ännu mer prisvärt att köpa beg. eller om det blir utförsäljning av det som finns nytt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nja, inte att de lämnar kameramarknaden ju. Som du skriver betonar de att det endast gäller den tyska marknaden. Men vad som är signifikant är att detta för första gången är ett officiellt uttalande om reduceringar - tidigare har Samsung hela tiden förnekat att de skulle lämna fotomarknaden. Dock har dessa dementier på senare tid inte varit särskilt övertygande skrivna - man har kunnat läsa ut att en reduktion av kamerautbudet kunde väntas.

Samsung har helt klart lagt ner ett väldigt utvecklingsarbete på NX1, och stora satsningar på att ta fram ett system som skulle kunna konkurrera med de etablerade tillverkarna. Men de underskattade av allt att döma mycket kraftigt hur lång vägen till att bli #1 på hela systemkameramarknaden (som var deras uttalade mål för 5 år sedan) faktiskt skulle bli. En gnutta avlägsen realism smög sig väl in för 2 år sedan, när de ändrade målet till att de skulle komma att bli #1 inom den spegellösa marknaden under nuvarande år...

Rent tekniskt är NX1 väldigt bra i en hel del avseenden, men det finns ju vissa klagomål, och systemet är alldeles för litet för entusiaster (med bara två objektiv som kan utnyttja den snabba AF:en).

Nu har jag tidigare skrivit ett antal inlägg om att Samsung är kameravärldens mest osäkra kort att satsa på. Deras NX-system har gått med förlust under samtliga år sedan det kom (för 5 år sedan). Naturligtvis har jag skrivit ifrågasättande inlägg i tråden "Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar...", men bl.a. även ett minst sagt skeptiskt inlägg redan för tre år sedan (intressant att läsa nu...), men som framgår tidigare i denna tråd trodde jag att Samsung skulle hålla ut betydligt längre med tanke på sin stora satsning på NX1.

Det är väl inte helt omöjligt att de kommer att göra så heller, men detta officiella meddelande om att de drar sig ur den tyska marknaden kommer knappast att göra det lättare för Samsung att nå framgång inom fotoområdet. Det kommer högst sannolikt att utgöra dödsstöten för NX-systemet - de enda som kommer att satsa på detta lär vara de som inväntar utsäljningspriser och tycker att det kan vara värt att köra det som finns nu så länge det är användbart.

Antagligen kommer många att tolka detta som en tämligen officiell bekräftelse på att sista spiken i NX-systemets likkista är slagen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Synd, nu blir det om något ännu mer prisvärt att köpa beg. eller om det blir utförsäljning av det som finns nytt.
Möjligtvis. Men problemet är större än bristen på uppgraderingsmöjligheter. Utan Tyskland lär ju Europaförsäljning upphöra (dessutom gäller rykten hela Eurpa och d u Australien). USA är ingen lysande spegellös marknad. Jag utgår ifrån att detta faktiskt är slutet för hela NX systemet. Bortsett från garantier som möjligen gäller så är ju problemet reparation och reservdelar. Produktionscykeln har vsrit kort - hur mycket reservdelar kan finnas? Då ens NX1 går sönder kan man säkert jaga en annan beg NX kamera men oddsen att hitta just en beg NX1 kanske inte blir så stor och denna vill ju givetvis sälja av sina objektiv då också som gör ersättning relativt dyr.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ringde Samsung Norden och fick beskedet av två olika chefer att det inte finns något beslut på att sluta tillverka och sälja kameror. I Norden fortsätter försäljningen och de har budgeterat med intäkter från försäljningen.

Det som kan ha hänt i Tyskland är att den som har agenturen bestämt sig för att sluta med märket och sälja slut på lagret. I Norden har Samsung själva agenturen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ringde Samsung Norden och fick beskedet av två olika chefer att det inte finns något beslut på att sluta tillverka och sälja kameror. I Norden fortsätter försäljningen och de har budgeterat med intäkter från försäljningen.

Det som kan ha hänt i Tyskland är att den som har agenturen bestämt sig för att sluta med märket och sälja slut på lagret. I Norden har Samsung själva agenturen.
Egentligen säger detta inget tyvärr. En separat agentur kan ju säga upp beroende på hur vinden blåser. Samsung själva kan ha fattat beslut redan länge sedan men man har en officiell kommunikationspolicy som man är bunden till.

Det har varit total torka från kameradivisionen sedan juli. Inga lanseringar, inga smyglanseringar, ingen firmware, ingen marknadsföring och inte ens rykten om nya fotoprodukter. Släpper man en kamera som NX1 och man vill få folk att våga investera behövs mycket buller och bång kring systemet. Det självdör och för mig pekar allt antingen på: 1: formellt beslut fattas beroende på försäljning fram till Jul (och ryktena har dödat den marknaden). 2. Formellt beslut är fattat men kan inte delges än
 

iSolen.se

Guest
Egentligen säger detta inget tyvärr. En separat agentur kan ju säga upp beroende på hur vinden blåser. Samsung själva kan ha fattat beslut redan länge sedan men man har en officiell kommunikationspolicy som man är bunden till.

Det har varit total torka från kameradivisionen sedan juli. Inga lanseringar, inga smyglanseringar, ingen firmware, ingen marknadsföring och inte ens rykten om nya fotoprodukter. Släpper man en kamera som NX1 och man vill få folk att våga investera behövs mycket buller och bång kring systemet. Det självdör och för mig pekar allt antingen på: 1: formellt beslut fattas beroende på försäljning fram till Jul (och ryktena har dödat den marknaden). 2. Formellt beslut är fattat men kan inte delges än
Det är förstås ekonomiska skäl till marknadsvis neddragning. Vill sälja slut på lager.
 
ANNONS