Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

enola

Medlem
Hej på er!
Jag har blivit tillfrågad om att fotografera på ett bröllop i vinter. Jag är amatörfotograf och har aldrig gjort något betalt jobb förut. Bruden undrar hur mycket jag tar för det och jag har verkligen ingen aning. Någon här som har erfarenhet av det och hur mycket man "brukar" ta betalt? Jag kommer naturligtvis ta mindre eftersom jag som sagt är amatör, men det vore bra med lite riktlinjer.

Tack på förhand!
 

dajli

Aktiv medlem
Det finns ingen standard. Det beror dels på tiden man lägger ner på att fota, och tiden man lägger ner på efterarbetet. Är man väldigt duktig så är kunden också beredd att betala mer för att resultatet blir väldigt bra. Det finns bröllopsfotografer som tar 5000:- och 50 000:- för samma antal bilder och samma arbetstid.

En bra grund är att man ska ta betalt vad man själv tycker att ens tid och jobb är värt. Gör man sitt första bröllop så kanske det även finns ett värde i att man får bilder för att bygga upp en portfolio för att sedan kunna ta mer betalt när man har bilder att visa upp. Och att första kunderna inte är beredd betala lika mycket när man inte har någon referens att visa upp. Gör man sitt första jobb så kan det vara skönt att kunden inte har för höga förväntningar och att man inte känner att man tar för mycket betalt. Man kanske t.o.m. gör det gratis för att man ser det som en möjlighet att lära sig och få prova utan att känna en press från brudparet? Så gjorde jag. :)
 
ANNONS