Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur paketera en tavla som ska skickas med posten

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
först vet jag inte om detta är rätt forum,. admin får flytta om det är fel.

Skickade en tavla till en person i förra veckan. jag virade in tavlan med skumplast. Därefter vanlig plast, flera varv. Sen la jag en pappskiva lika stor som tavlan på framsidan och baksidan. Därefter ytterligare en pappskiva på varsin sida, fast denna gången större så den hamnade en bit utanför tavlan. Därefter tejpade jag alla gavlar. Paketet kändes riktigt stabilt och när jag tryckte hårt på paketet så kände jag inte tavlan.

På paketet skrev jag AKTAS med stora bokstäver.

Det tråkiga är att glaset ändå var krossat när personen hämtade ut det.

Hur packar ni tavlor? tydligen räckte inte detta.

Antar att man måste räkna med att posten är otroligt vårdslösa med paketen.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle inte ge mig på att skicka glasade tavlor med någon leverantör - bättre i så fall att kunden får låta glasa den själv.
 

lenelg

Aktiv medlem
Problemet är nog att alla material du använde är mjuka, och inte hindrar ett vasst hörn från att trycka mot glaset. Om jag måste skicka en tavla med glas skulle jag använda en stabil plywoodlåda, och sen rejält med packning inuti den.. Men jag skulle inte skicka någon dyrgrip på det sättet heller..
 

andreassofus

Aktiv medlem
fast det låter som att packmaterialet kostar mer än tavlan då :)

visst vore det smidigast att bara sälja själva bilden, och skicka den i samma rör som jag får den i från labbet. Men känns det inte som att folk vill ha en färdig tavla istället för att köpa ram och rama in den själv?
 

afe

Aktiv medlem
Om emballaget blir dyrare än en förpackning som håller säljer du dina färdiga tavlor för billigt ;)

Intramade bilder fungerar att sälja på gallerier och dylikt, där kunden hämta den själv och ta ansvar för transporten. Tyvärr är det svårt att skicka sådant med transportföretag på ett säkert sätt (utan att packa i en rejäl låda). Canvasbilder monterade på träram utan glas går att skicka med kartong och bubbelplast, men det är ändå risk att antingen ramen knäcks eller att någonting går genom själva duken.
 

andreassofus

Aktiv medlem
mjo jag säljer för billigt. Kör en drive nu också där jag säljer för halva priset. Dock får jag sålt mycket mer nu . Även om man inte ska sälja sig för billigt så är folk mer villiga att köpa när det är rea :)

hur som helst. Kanske ska ändra och bara sälja själva bilden. Frågan är hur mycket man ska reducera priset då.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Vart beställer du dina utskrifter och ramar ifrån?





först vet jag inte om detta är rätt forum,. admin får flytta om det är fel.

Skickade en tavla till en person i förra veckan. jag virade in tavlan med skumplast. Därefter vanlig plast, flera varv. Sen la jag en pappskiva lika stor som tavlan på framsidan och baksidan. Därefter ytterligare en pappskiva på varsin sida, fast denna gången större så den hamnade en bit utanför tavlan. Därefter tejpade jag alla gavlar. Paketet kändes riktigt stabilt och när jag tryckte hårt på paketet så kände jag inte tavlan.

På paketet skrev jag AKTAS med stora bokstäver.

Det tråkiga är att glaset ändå var krossat när personen hämtade ut det.

Hur packar ni tavlor? tydligen räckte inte detta.

Antar att man måste räkna med att posten är otroligt vårdslösa med paketen.
 

afe

Aktiv medlem
Du får börja med konstant utförsäljning ;) https://www.youtube.com/watch?v=nb_R1VZqLcE

Reducera priset med just det inramningen kostar. Även om du förstås kan lägga på en del för inramningen nu så måste ju du packa om bilderna och frakta dem dyrare, och som du märkt är det ändå inte säkert de tar sig fram hela.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du får börja med konstant utförsäljning ;) https://www.youtube.com/watch?v=nb_R1VZqLcE

Reducera priset med just det inramningen kostar. Även om du förstås kan lägga på en del för inramningen nu så måste ju du packa om bilderna och frakta dem dyrare, och som du märkt är det ändå inte säkert de tar sig fram hela.

ska kolla videon.

har kollat runt lite vad andra tar för utskrifter och det varierar väldigt mycket , allt från några hundralappar till många tusen kr.

men typ 30x40cm 800kr
40x50cm 1200kr
50x70cm 1800kr

kan man ta det utan att skämmas?
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag tar 1800 för mina aluminium utskrifter (90x60) men dom kostar ju mer än dubbla priset att skriva ut. Allt beror på hur välkänd du är :) Mamma köpte en 90x60 aluminium tavla från en annan fotograf för 6000, så det skiljer mycket... du skriver ut på poster va?



QUOTE=andreassofus;2093195]ska kolla videon.

har kollat runt lite vad andra tar för utskrifter och det varierar väldigt mycket , allt från några hundralappar till många tusen kr.

men typ 30x40cm 800kr
40x50cm 1200kr
50x70cm 1800kr

kan man ta det utan att skämmas?[/QUOTE]
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tar 1800 för mina aluminium utskrifter (90x60) men dom kostar ju mer än dubbla priset att skriva ut. Allt beror på hur välkänd du är :) Mamma köpte en 90x60 aluminium tavla från en annan fotograf för 6000, så det skiljer mycket... du skriver ut på poster va?



QUOTE=andreassofus;2093195]ska kolla videon.

har kollat runt lite vad andra tar för utskrifter och det varierar väldigt mycket , allt från några hundralappar till många tusen kr.

men typ 30x40cm 800kr
40x50cm 1200kr
50x70cm 1800kr

kan man ta det utan att skämmas?
[/QUOTE]



1800kr för en aluprint 60x90cm
Det lät sjukt billigt. Hur är det möjligt?
En aluprint på Crimson kostar ju 899kr +moms för 50x70cm

Du måste ju typ gå plus minus noll på det.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Köper via bestcanvas för 610 kronor(rabatt) och säljer dom för 1800, det är ju nästan tredubbla priset :D Men somsagt, jag har bara fotat i 11 månader, och om omsättningen ökar så kommer jag höja priset.







1800kr för en aluprint 60x90cm
Det lät sjukt billigt. Hur är det möjligt?
En aluprint på Crimson kostar ju 899kr +moms för 50x70cm

Du måste ju typ gå plus minus noll på det.[/QUOTE]
 

andreassofus

Aktiv medlem
Köper via bestcanvas för 610 kronor(rabatt) och säljer dom för 1800, det är ju nästan tredubbla priset :D Men somsagt, jag har bara fotat i 11 månader, och om omsättningen ökar så kommer jag höja priset.









1800kr för en aluprint 60x90cm
Det lät sjukt billigt. Hur är det möjligt?
En aluprint på Crimson kostar ju 899kr +moms för 50x70cm

Du måste ju typ gå plus minus noll på det.
[/QUOTE]



hur är kvaliteten? hur är färgerna jämfört med datorn?

Vad tar du för en vanlig utskrift då?
 

ctlindsten

Aktiv medlem


hur är kvaliteten? hur är färgerna jämfört med datorn?

Vad tar du för en vanlig utskrift då?[/QUOTE]




Jag säljer nästan enbart aluminium, det är natt och dag kvalitetsmässigt jämfört med posters. Aluminium får färgerna att "poppa" och skärpan blir betydligt bättre. Det enda minuset med aluminium är att det speglar sig lite i dom. Jag erbjuder utskriften med en ram, eller utan ram och hänga med krokar direkt på väggen, för aluminiumplattorna är tjocka och ser bra ut direkt på väggen utan ram också, stilrent. Vill man ta det ett steg längre så kan man beställa i aluminium och akryl, men det kostar skitmycket, och jag vill inte ta den risken än :) Jag vet inte hur mycket du säljer eller hur många som känner till dig, så jag kan tyvärr inte rekommendera ett pris för dina posters :(
 

afe

Aktiv medlem
Hmm... jag måste nog testa det där med utskrift på aluminium. När jag läste om det tyckte jag det lät lite "tacky" (om ni förstår vad jag menar), men blir det alltså som en pappersutskrift fast inte på papper (och mer reflekterande)?
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Vill också tillägga att jag aldrig har beställt posters från crimson, dom kanske levererar i hög kvalité. Jag har provat andra sidor och då är skillnaden stor mellan aluminium och posters.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Anders jag tycker resultatet blir bättre än på papper, och det är ju därför det är en sån stor prisskillnad, något som aluminium erbjuder också är att det inte bleks lika lätt av ljus som papper är känt för att göra.


Andreas, jag läste kommentarerna där inne, jag har beställt därifrån i flera månader, och om en tavla har blivit skadad av ups eller defekt så skickar dom en ny direkt kostnadsfritt, inga problem.
 
ANNONS