Annons

Sälja kameran till din nystartade enskilda firma!

Produkter
(logga in för att koppla)

Letheus

Medlem
Hej!

Jag har äntligen fått tummen ur och ansökt om FA-skatt och momreg för att starta enskild firma. Har tidigare kört genom Bolagskraft.
Allt frid och fröjd där, inga frågetecken.

Men! Jag har precis beställt en 5Ds för Rajalas kanonpris 29k som betalades privat, kan jag sälja den till min firma? Och hur funkar det rent praktiskt? Skatter? Kan jag göra avdrag för momsen på den sen?

Vore grymt tacksam för svar! =)

Cheers!
 

Vassius

Aktiv medlem
Din enskilda firma är ingen egen juridisk person, så den kan inte "köpa" något av dig.

Det du gör är helt enkelt att dra av momsen och kostnaden i din verksamhet. Kolla bara så den hamnar under gränsen för direktavdrag, annars måste du sprida avdraget över flera år. Osäker på exakt var gränsen går, men det är i trakten kring priset på din kamera.
 

apersson850

Aktiv medlem
22000 kronor exklusive moms var det för år 2014 i alla fall.
Om det inte höjts fungerar det inte med direktavskrivning för en kamera som kostade 29000 inklusive moms.
 

Letheus

Medlem
22000 kronor exklusive moms var det för år 2014 i alla fall.
Om det inte höjts fungerar det inte med direktavskrivning för en kamera som kostade 29000 inklusive moms.
Så jag kan alltså inte ta ut pengar ur firman för att få in kameran i firman? Momsavdrag och så skiter jag i för just det här fallet, men vore ju fint om man kunde få in kameran till firman och få ut pengar till mig utan att betala skatt/sociala avgifter osv.
 

Vassius

Aktiv medlem
Så jag kan alltså inte ta ut pengar ur firman för att få in kameran i firman? Momsavdrag och så skiter jag i för just det här fallet, men vore ju fint om man kunde få in kameran till firman och få ut pengar till mig utan att betala skatt/sociala avgifter osv.
Ja, det är ju det som händer när du gör avdrag för inköp. Hade du haft ett aktiebolag hade du kunnat sälja kameran till bolaget, men eftersom din firmas pengar är dina pengar så fungerar det inte så. Du kan inte sälja något till dig själv.

Om kameran hade varit lite billigare (under gränsen för direktavskrivning) så hade du helt enkelt dragit av kostnaden från överskottet i firman, och därmed minskat det beskattningsbara överskottet. Men eftersom den kostar så pass mycket räknas den som inventarie och måste skrivas av gradvis över ett antal år.
 

Letheus

Medlem
Pratade precis med skatteverket, går alldeles utmärkt att bokföra kameran som en kostnad och göra ett eget uttag (i praktiken lön utan att behöva betala skatt, soc avg osv) så fort det finns pengar i firman!

Tack och bock för det!
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Pratade precis med skatteverket, går alldeles utmärkt att bokföra kameran som en kostnad och göra ett eget uttag (i praktiken lön utan att behöva betala skatt, soc avg osv) så fort det finns pengar i firman!

Tack och bock för det!
Blir det verkligen som en lön? Kameran har ju betalats av dig, pengar som du ligger ute med, och när du får tillbaka de av din firma så blir väl det väl ett nollresultat för din egna plånbok?

Eller det blir kanske på sätt och vis ett minus om det inte går att dra av momsen för privata inköp som skrivs över till den enskilda firman?
 

Letheus

Medlem
Blir det verkligen som en lön? Kameran har ju betalats av dig, pengar som du ligger ute med, och när du får tillbaka de av din firma så blir väl det väl ett nollresultat för din egna plånbok?

Eller det blir kanske på sätt och vis ett minus om det inte går att dra av momsen för privata inköp som skrivs över till den enskilda firman?
Jag får ju då ut de 29 jag lagt ut från firman utan att dra nästan 50% i skatter och avgifter så ja =)
 

Letheus

Medlem
Hehe ja, det är klart det är fel att kalla det lön, då det heter eget uttag. Men frågan är ju nu besvarad så det är inget mer med det! =)

Kontentan av det hela är ju ändå att jag kan få ut pengar ur firman utan att behöva skatta eller betala sociala avgifter osv för saker jag köp privat till firman innan den startades. Vilket var det enda jag ville veta, annars skulle jag skicka tillbaka kameran och köpa den helt på företaget när det väl är igång.
 

Letheus

Medlem
Det jag vinner är att jag kunde köpa 5Ds för 29 istället för 37(tillfällig kampanj). Och att jag kan köpa den för firmans pengar i efterhand. Vilket då är 29k på faktura istället för mina privata pengar vilket skulle motsvara närmare 60k på faktura.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Nja, om du fört över 24 000kr till firman och köpt den via firman, nu kostade den drygt 6 000kr mer iom momsen. Såvida inte kampanjen enbart var riktad till privatpersoner.

Frågan är bara en apropå p.g.a. tankesättet blir en förlust i ekonomin för firman.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Tjena Linus!

Köper du något för firmans pengar direkt, typ med ett betalkort kopplat till ditt företagskonto gör du såhär:

Kamera 30.000 totalt, moms 25% ger 24000 till butiken och 6000kr moms

1930(kassa) kredit 30000
2640(ingående moms) debet 6000
5411(förbrukningsinventarier) debet 24000

MEN, om du handlar för dina privata skattade pengar gör du istället:

2017(egen insättning) kredit 30000
2640(ingående moms) debet 6000
5411(förbrukningsinventarier) debet 24000

Det vill säga att när du köper kameran så minskar kassan med 30.000(tog det som exempel istället för dina 29.000). Handlar du med firmakortet är det kassan 1930 som krediteras och när du handlar för privata är det 2017 egen insättning som är ett skuldkonto till ägaren(dig).

Sen när du har tjänat lite pengar i firman så vill du ju plocka ut de 30.000 du betalade för kameran utan att skatta på dem igen, för det har du ju redan gjort när du jobbade ihop pengarna någonstans, då gör du såhär:

du har pengar på firmans kassakonto 1930 eftersom du sålt fototjänster. det kontot minskar i kredit altså tar du kredit 30.000.
sen skriver du debet 30.000 på skuldkontot "egen insättning" 2017.

Sen för du bara över 30.000 från firmans konto till ditt privata, skriver ut sidan i internetbanken som visar överföringen och skriver verifikationsnumret på sidan som du får i bokföringsprogrammet och sätter in i verifikationspärmen.

Tänk på att kontonumrena jag skrivit här bara är det som används i mitt bokföringsprogram så de kommer säkert skilja i ditt.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Har du köpt kameran innan du blev momsregad så är det kört med lyft av den ingående momsen.
Nej gud nej. Hela föregående kalenderår kan du lyfta moms om du sparat kvittot. Dvs om jag registrerar mitt företag idag så är det inga problem att få tillbaka moms på något jag köpte 1 januari 2014
 

Letheus

Medlem
Tjena Linus!

Köper du något för firmans pengar direkt, typ med ett betalkort kopplat till ditt företagskonto gör du såhär:

Kamera 30.000 totalt, moms 25% ger 24000 till butiken och 6000kr moms

1930(kassa) kredit 30000
2640(ingående moms) debet 6000
5411(förbrukningsinventarier) debet 24000

MEN, om du handlar för dina privata skattade pengar gör du istället:

2017(egen insättning) kredit 30000
2640(ingående moms) debet 6000
5411(förbrukningsinventarier) debet 24000

Det vill säga att när du köper kameran så minskar kassan med 30.000(tog det som exempel istället för dina 29.000). Handlar du med firmakortet är det kassan 1930 som krediteras och när du handlar för privata är det 2017 egen insättning som är ett skuldkonto till ägaren(dig).

Sen när du har tjänat lite pengar i firman så vill du ju plocka ut de 30.000 du betalade för kameran utan att skatta på dem igen, för det har du ju redan gjort när du jobbade ihop pengarna någonstans, då gör du såhär:

du har pengar på firmans kassakonto 1930 eftersom du sålt fototjänster. det kontot minskar i kredit altså tar du kredit 30.000.
sen skriver du debet 30.000 på skuldkontot "egen insättning" 2017.

Sen för du bara över 30.000 från firmans konto till ditt privata, skriver ut sidan i internetbanken som visar överföringen och skriver verifikationsnumret på sidan som du får i bokföringsprogrammet och sätter in i verifikationspärmen.

Tänk på att kontonumrena jag skrivit här bara är det som används i mitt bokföringsprogram så de kommer säkert skilja i ditt.
Tack!! Äntligen ett kompetent svar!! =)


Enda anledningen att jag inte köpte för företagets pengar direkt är ju för att företaget inte är igång ännu, men ville inte gå miste om rajalas tillfälliga kampanj på 5Ds för 8 000 kr mindre än ordinarie pris.
 
Tack!! Äntligen ett kompetent svar!! =)


Enda anledningen att jag inte köpte för företagets pengar direkt är ju för att företaget inte är igång ännu, men ville inte gå miste om rajalas tillfälliga kampanj på 5Ds för 8 000 kr mindre än ordinarie pris.
Det är som sagt viktigt att förstå att det inte görs någon juridisk skillnad på dina och företagets pengar när du har enskild firma eftersom det är du som är företaget.
 
ANNONS