Annons

Att tjäna pengar på bildbyråer

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag har varit heltidsfotograf i 12 år, och drivit Fotobyrån Apelöga i Malmö i fem år. Mer eller mindre har jag hela tiden sysslat med bildbyråfotograferande, som komplement till uppdragsplåtningar.

I början tjänade jag inga pengar på bildbyråbilder, men med tiden har det tickat in allt större summor. Rätt skön känsla att kunna tjäna pengar när man sover.

Numera tjänar vi ca 80 000 kr i månaden på våra bildbyråbilder. För den som är intresserad har jag har skrivit ett blogginlägg om strategin bakom här: http://www.apeloga.se/tjana-pengar-nar-du-sover/

Låt mig gärna veta vad ni tycker.

Adam Haglund
Apelöga, Malmö
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad för typ av bilder är det man kan tjäna pengar på?
Att bilderna bör vara av tekniskt hög kvalitet är nog självklart, men vilka typer av motiv är det som "säljer"?
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Vad för typ av bilder är det man kan tjäna pengar på?
Att bilderna bör vara av tekniskt hög kvalitet är nog självklart, men vilka typer av motiv är det som "säljer"?
Bra fråga!
Det är inte nödvändigtvis de "bästa" bilderna som säljer bäst. Snygga naturbilder har vi nästan aldrig sålt något av, däremot säljer mängder av bilder från arbetslivet.
Om man jag ska säga ett tema som säljer bäst så är det "business". På andra plats kommer temat "skola".

Vad gäller bildspråk så går trenderna alltmer mot "äkta". Plastiga bildbyråbilder är snart ett minne blott. Bildköparna vill ha bilder som känns "på riktigt".

Konkret betyder det att vi sällan jobbar med blixtar och ljussättning, utan använder naturligt ljus. Och oftast inga proffsmodeller, utan "vanliga människor" istället. Allt för att det ska bli så naturligt som möjligt.

En annan trend, särskilt i Sverige, men också i USA, är att det blir allt viktigare att bilderna är politiskt korrekta. Mångfald i bilderna - blandade kön, åldrar, etnicitet, handikapp, etc - ökar genast bildernas chans att generera inkomster.
 

adamhaglund

Aktiv medlem

dHb

Aktiv medlem
Intressant tråd!

Jag undrar hur det praktiskt går till att tex. sälja bilder från skolmiljö.

Om jag förstått det rätt måste man ha ett underskrivet modellrelease-avtal av alla som finns med i bilden? Gäller det även bilder från tex. en matsal med många elever eller på skolgården etc.?

Måste bli väldigt många avtal att hålla reda på?
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Intressant tråd!

Jag undrar hur det praktiskt går till att tex. sälja bilder från skolmiljö.

Om jag förstått det rätt måste man ha ett underskrivet modellrelease-avtal av alla som finns med i bilden? Gäller det även bilder från tex. en matsal med många elever eller på skolgården etc.?

Måste bli väldigt många avtal att hålla reda på?
Ja, man måste ha modellrelease på alla personer som är igenkänningsbara på bilden. Så i praktiken är det svårt att plåta på en skola, utan att ha stämt av med detta i förväg.

De gånger vi har gjort skol-bildbanksproduktioner så har det gått till så att vi först hittat modeller, ca 4-6 st, och sedan lånat ett klassrum att vara i. Och ibland plåtat ute på skolgården med våra modeller, och då sett till att ingen i bakgrund är igenkänningsbar.

Adam
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Så dubblade vi vår provision

Ett nytt blogginlägg på samma tema är publicerat nu: http://apeloga.se/hur-vi-dubblade-var-provision/

I inlägget berättar jag hur, och varför, vi lämnade vår dåvaranade byrå. Och istället ingick avtal med 64 ny byråer.

Hoppas det är av intresse. Jag kommer att fortsätta att blogga på det här temat ett par veckor till (nya inlägg varje tisdagsmorgon).

Adam
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ett nytt blogginlägg på samma tema är publicerat nu: http://apeloga.se/hur-vi-dubblade-var-provision/

I inlägget berättar jag hur, och varför, vi lämnade vår dåvaranade byrå. Och istället ingick avtal med 64 ny byråer.

Hoppas det är av intresse. Jag kommer att fortsätta att blogga på det här temat ett par veckor till (nya inlägg varje tisdagsmorgon).

Adam
Intressant inlägg som vanligt. Detta är med att vara ansluten till flera bildbyråer är vanligt bland microstock som jag tidigare jobbade mot, blir intressant att se hur ni gick till väga för att komma dit ni nu är.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Intressant inlägg som vanligt. Detta är med att vara ansluten till flera bildbyråer är vanligt bland microstock som jag tidigare jobbade mot, blir intressant att se hur ni gick till väga för att komma dit ni nu är.
Nu har nästa inlägg i serien om bildbyråbranschen publicerats. I detta inlägg berättar jag hur vi gick till väga för att kunna gå med i 64 olika bildbyråer (och därigenom mångdubbla våra inkomster): http://apeloga.se/att-bygga-bildbyranatverk

/Adam
 
ANNONS