Annons

Vettig skrivare till svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Jag har en billig HP-skrivare (7200) som skriver ut helt ok färgbilder för vardagsbruk. När man skriver ut svartvitt är det nästan hopplöst att få till ett bra resultat, det blir gärna en dragning åt rött fastän jag sagt åt skrivaren att bara använda svarta patronen. Jag har trixat med inställningar till förbannelse utan att få till det. Finns nåt alternativ som är bra utan att ruinera mig?
 

hne

Aktiv medlem
Om du får färgstick när du ber skrivaren bara använda svart bläck behöver du antingen byta papper, bläck, belysning eller börja använda med pappersspecifika profiler.

Svartvitt med bläckstråleskrivare är svårt att få riktigt neutralt.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Det blev lite bättre med gråskala men jag är inte riktigt nöjd än. Det ser faktiskt ut som färgskiftningar i olika partier fast att skrivaren bara ska använda svart. Papperet är det som skrivaren rekommenderar. Jag ska pröva lite till, sen får jag väl leta en skrivare med flera nyanser av grått ;)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en billig HP-skrivare (7200) som skriver ut helt ok färgbilder för vardagsbruk. När man skriver ut svartvitt är det nästan hopplöst att få till ett bra resultat, det blir gärna en dragning åt rött fastän jag sagt åt skrivaren att bara använda svarta patronen. Jag har trixat med inställningar till förbannelse utan att få till det. Finns nåt alternativ som är bra utan att ruinera mig?
Jag har en HP 8600 Officejet. En bra kontorsskrivare men inge vidare fotoskrivare.
Den saknar färgprofiler. Utan pappersprofiler är det nog kört att få fram bra resultat.

Jag har bara själv kört några tester på min och gett upp.
En brist från HP anser jag.
 

hne

Aktiv medlem
Med en spektrometer kan man göra egna profiler, men en sådan kostar ungefär som en hyfsat kompetent fotoskrivare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med en spektrometer kan man göra egna profiler, men en sådan kostar ungefär som en hyfsat kompetent fotoskrivare.
Jag har de grejorna men det räcker inte. Man måste uppgradera licensen på X-rites programvara för att kunna göra pappersprofiler. Vad det kostar vet jag inte. Fast troligen en vacker peng.
Sedan är det inte enkelt att göra pappersprofiler.

Så se istället till att om ni köper en liten skrivare så se till att den har pappersprofiler för fotopapper.

Själva har jag en stor Epson 3880 så jag kan leva med den lilla skrivaren inte kan skriva ut med korrekta färger.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en billig HP-skrivare (7200) som skriver ut helt ok färgbilder för vardagsbruk. När man skriver ut svartvitt är det nästan hopplöst att få till ett bra resultat, det blir gärna en dragning åt rött fastän jag sagt åt skrivaren att bara använda svarta patronen. Jag har trixat med inställningar till förbannelse utan att få till det. Finns nåt alternativ som är bra utan att ruinera mig?
Både Epsons och Canons fotoskrivare har ett speciellt svartvitt läge som ger utmärkta svartvita utskrifter. Vill du ha riktigt bra resultat från dessa skrivare kan jag numera göra speciella svartvita profiler, som framförallt gör att du får en bättre återgivning av skuggvalörerna.

Ett dyrt och krångligt alternativ är att ersätta dina färgpatroner med speciella svartvita patroner. Piezography är den mest välkända av dessa tillverkare. Själv använder jag en RIP till mina Epson-skrivare, ImagePrint, som har speciella svartvita profiler. Med den kan man styra bildtonen i bildens valörskala, så att man kan få fram ett utseende på de svartvita bilderna som efterliknar vad vi fick fram med varm- eller kalltonade papper.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Sedan är det inte enkelt att göra pappersprofiler.
Brukar säga att de första 1000 profilerna jag gjorde inte blev något vidare :) Att göra en bra skrivarprofil är dels något som kräver bra utrustning, men framförallt rätt mycket erfarenhet. Till slut måste man kunna utvärdera den profil som man gjort om den är bra.

Det finns ju några företag i Sverige som gör profiler, bland andra mitt eget. Om du inte ska göra en mängd profiler är det nog enklare att vända sig till någon av oss.

Jag tar till exempel 500 kr för en profil. Du ska göra rätt många profiler innan du kan motivera kostnaden för en bra spektrofotometer och den avancerade programvaran som krävs.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Det verkar vara mycket Epsonskrivare som gäller för bra svartvitautskrifter, bl a Piezography. Jag har haft Epson förut, dock ingen mera seriös modell. Bra utskrifter men inte så länge. Kläggade igen ganska snart och var bara att slänga. Är det stor skillnad på dyrare modeller? HP:n jag har verkar inte bry sig om den får stå overksam ett tag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar vara mycket Epsonskrivare som gäller för bra svartvitautskrifter, bl a Piezography. Jag har haft Epson förut, dock ingen mera seriös modell. Bra utskrifter men inte så länge. Kläggade igen ganska snart och var bara att slänga. Är det stor skillnad på dyrare modeller? HP:n jag har verkar inte bry sig om den får stå overksam ett tag.
Du verkar beskriva en dye-inkjet. En teknik som fanns för 5-10 år sedan. De bläcken var utan pigment. Därför hade de kort livslängd. De torkade också in lättare.

Det ser helt annorlunda ut idag.

Det går att få ett hyfsat resultat också från en billig skrivare. Fast svartvitt är extra svårt.
En pro skrivare från Epson har svart +2 grå patroner för att ge ett bra resultat.

Så vill du just ha bra svartvita utskrifter bör du köpa en fotoskrivare.
Annars blir det lätt färgstick åt något håll.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det verkar vara mycket Epsonskrivare som gäller för bra svartvitautskrifter, bl a Piezography. Jag har haft Epson förut, dock ingen mera seriös modell. Bra utskrifter men inte så länge. Kläggade igen ganska snart och var bara att slänga. Är det stor skillnad på dyrare modeller? HP:n jag har verkar inte bry sig om den får stå overksam ett tag.
Du får bra svartvita utskrifter från både Epsons och Canons pigmentskrivare idag. Och Piezography är ett onödigt tillkrånglat steg. Du ska vara mycket avancerad för att se någon skillnad mellan Piezography och Epsons och Canons avancerade svartvita utskriftsläge.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Du får bra svartvita utskrifter från både Epsons och Canons pigmentskrivare idag. Och Piezography är ett onödigt tillkrånglat steg. Du ska vara mycket avancerad för att se någon skillnad mellan Piezography och Epsons och Canons avancerade svartvita utskriftsläge.
Hej,

Inte har du några konkreta tips på modeller? Jag är också intresserad av en skrivare som är bra på både färg och svartvitt, på blankt eller matt fotopapper. Helst ska det vara pigmentbläck för beständighetens skull. Jag hade en Epson R1900 tidigare som jag sent omsider fick att printa svartvitt utan färgstick, men den gick sönder för snart ett år sedan (en intorkad patron av åtta förstörde skrivarhuvudet...). Den hade inte heller nåt speciellt utskriftsläge för svartvitt som du nämner ovan. Finns det en vettig A4-skrivare som skulle passa mig? A3+ var kul, men med facit i hand är det mestadels mindre utskrifter på max A4 som jag vill kunna göra själv.
 

hne

Aktiv medlem
A3+ är ingen standard men brukar innebära en storlek som är samma som amerikanska Super B: 13" * 19", eller 483 mm * 329 mm.
 

JazzBass

Aktiv medlem
A3+ skrivare kan jag tipsa om och då skulle jag ta en Epson SC-P 600.
Tack för tipset. Den verkar mycket bra men i dyraste laget. Har inte heller riktigt rum längre för en A3+ fotoskrivare. Antar att jag får nöja mig med en billigare och acceptera lite "shortcomings", eller beställa svartvita utskrifter istället för att göra dem själv. Trist dock eftersom det är så kul att printa själv...
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har dryftat det här förr , men i en annan tråd. Jag har en Canon i9100 som legat i malpåse några år. Den presterade 100% då , men nu med nytt OS så blir det pannkaka. Lila stick på sv bilder och färgbilderna ser ut som om man valt vivid...mustigare färger som jag inte alls vill ha.
Det fungerade perfekt i Win XP , men nu har jag Win 7 med rätt drivrutiner. Men som sagt...det blir INTE bra.
 
ANNONS