Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva faktura, hobbyverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Jag skall sälja en bild till en bok. Nu klurar jag på hur man författar en faktura. Jag tänkte hålla mig till ramarna för hobbyverksamhet så det blir några pengar över. Frilans finans känner jag till men där ryker 50% till avgifter av olika slag. Jag har ett utkast som ser ut så här:

-----------------------
Faktura
Datum: 2015-11-xx
Säljare: Förnamn Efternamn, Personnummer
Köpare: Företag AB
Er referens: Förnamn Efternamn
Betalningsvilkor: 30 dagar
Förfallodatum: 2015-12-xx

Specifikation:
Fotografi av XX att användas till bok om XX (helsida, max 5000 exemplar).
Pris 1500:-

Övrigt:
Inkomst kommer deklareras som hobbyverksamhet.
-----------------------

Synpunkter, har jag missat något?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
....
-----------------------
Faktura
Datum: 2015-11-xx
Säljare: Förnamn Efternamn, Personnummer
Köpare: Företag AB
Er referens: Förnamn Efternamn
Betalningsvilkor: 30 dagar
Förfallodatum: 2015-12-xx

Specifikation:
Fotografi av XX att användas till bok om XX (helsida, max 5000 exemplar).
Pris 1500:-

Övrigt:
Inkomst kommer deklareras som hobbyverksamhet.
-----------------------

Synpunkter, har jag missat något?
Har du tagit bilden på uppdrag för företaget?
I så fall får du inte fakturera det som hobbyverksamhet!
Utan du får antingen fakturerar via Frilans finans.
Alternativt låta företaget sköta sociala avgifter och skatter.
I detta fall är skillnaden mellan att låta företaget sköta skatter och avgifter, och att fakturerar via Frilans finans. I praktiken bara 6%.
Om företaget över huvud taget kan tänka sig att göra jobbet åt dig.

I det fall att det är en "arkivbild".
Dvs något du tagit, utan att ha ett specifikt uppdrag från företaget ifråga.
Så är det inte säkert att företaget ifråga betalar fakturan, eftersom du inte är "godkänd för F-skatt".
Detta då de i så fall riskerar att tvingas betala både sociala avgifter och skatt åt dig.

Av dessa skäl har många företag rutiner som kräver att den som skickar en faktura är "godkänd för F-skatt", för att över huvud taget betala en faktura.

Dvs. Är det en "uppdragsbild" så är det inget alternativ att fakturera inom ramen för hobbyverkamhet.
Är det frågan om en "arkivbild", så gör du bäst i att kolla att de godkänner att du fakturerar inom ramen för hobbyverksamhet.
Innan du skickar fakturan.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, jag letade också efter en fakturamall för hobbyverksamhet för några år sen men hittade inget. Jag utgick från en standardmall och gjorde om den från "företagsfaktura" till faktura för hobbyverksamhet (utan moms, notering om hobbyverksamhet enligt SKV 344 etc). Jag har använt den några gånger sedan dess utan problem, men som tidigare påpekats kan det nog vara bra att i förväg informera köparen om att du tänker fakturera på det här sättet. Om du är intresserad kan jag maila över en wordfil på mallen till någon e-postadress.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack alla för era svar :)

Bilden kommer från "arkivet" och nu har jag ställt frågan om det är OK att fakturera med hänvisning till "hobbyverksamhet" till köparen.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag har i detta inlägg sammanställt den information som genom lag, förordningar och sunt förnuft skall vara med på en faktura. Det finns även en fakturamall i Excel att ladda hem. Drygt 12000 nedladdningar hitills.

Fakturamall, faktureringsmall - vad skall en faktura innehålla
Det finns några saker på den sidan som du bör uppdatera.
Detta då delar av informationen inte stämmer längre.

Tänker framför allt på det faktum att du bör skriva "Godkänd för F-skatt" numera.
Samt att det inte är frivilligt.
Saknas den informationen, så är det enligt Skatteverket A-skatt som gäller.

Skatteverket sa:
Är du godkänd för FA-skatt måste du hänvisa till F-skatten skriftligt vid varje tillfälle, annars gäller A-skatt i ditt uppdragsförhållande och då är arbetsgivaren skyldig att göra skatteavdrag och att betala arbetsgivaravgifter.
Källa: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/startaregistrera/ffaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html
 
Jag skall sälja en bild till en bok. Nu klurar jag på hur man författar en faktura. Jag tänkte hålla mig till ramarna för hobbyverksamhet så det blir några pengar över. Frilans finans känner jag till men där ryker 50% till avgifter av olika slag. Jag har ett utkast som ser ut så här:

Synpunkter, har jag missat något?
Det finns bara ett enda svar som är användbart här: Prata med Skatteverket. De berättar precis hur du ska göra för att det ska bli rätt.
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Det finns några saker på den sidan som du bör uppdatera.
Detta då delar av informationen inte stämmer längre.

Tänker framför allt på det faktum att du bör skriva "Godkänd för F-skatt" numera.
Samt att det inte är frivilligt.
Saknas den informationen, så är det enligt Skatteverket A-skatt som gäller.


Källa: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/startaregistrera/ffaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html
Tack. Den informationen fanns faktiskt med, dock formulerad på lite annat sätt företaget "innehar F-skattsedel". Men jag tog den länken och just den frasen och lade till den. Dels under "information om säljaren" och dels finns länken även med bland länkarna i slutet. Tack. Finner du något mera knas eller otydligt får du gärna höra av dig.
 
ANNONS