Annons

Trasigt Sigma 28mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dirfors

Medlem
Hej!

Jag var ute på resa för några veckor sedan och, klantig som jag är, tappade mitt objektiv ned i golvet. Det är ett Sigma 28mm EX DG Aspherical Macro.
Objektivet glappar lite vid bländarringen och jag märker att det kan hoppa ur fokus om man stöter till det lite lätt. Min fråga är om detta går att ordna själv, med lite försiktiga fingrar och kanske superlim, eller om det bara är att skicka in på lagning? Isåfall tar jag gärna mot tips på firmor i Göteborgsområdet som kan lösa det för en billig peng (åtminstone billigare än Sigma själva).

På bilden kan ni se "läppen" som har släppt. Det är en smal kant precis ovanför bländarringen, innan stycket med Sigmas logotyp på, som är lös.


Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Johan
 

Bilagor

VisualD

Aktiv medlem
Risken är stor att någon låsning släppt och pajat i och med det du skriver om fokus. Tror inte att någon annan än Tura har reservdelar.
 

Dirfors

Medlem
Tusen tack för tipsen.

Det låter dock som att två alternativ kvarstår; köpa ett nytt objektiv eller lämna in detta på lagning. Det går att hitta likadana 28mm för omkring 2000:-, från både Sigma och Nikon (även 24mm). Är det någon som har en känsla för vad det hade kostat att lämna in ett objektiv på lagning (om vi räknar med värsta fall, dvs. kalibrering, reparation och eventuella reservdelar)?
 
ANNONS