Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)

Edwards

Medlem
Fotograferade nyligen ett bröllopspar där det verkar som att ett missförstånd uppstått kring leveransen av bilderna. Eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av tvister av det här slaget tänkte jag höra mig för vad som gäller.

I vår mejlkontakt skrev jag följande:

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?
 
Senast ändrad:

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna.
När jag läser det direkt så skulle jag också kunna tolka det så som ditt brudpar gjort, dvs 5000 kr för 2 timmars fotografering inkl. "normala" bilder utan extra retuschering, samt option på extra retuschering för 500 kr/bild vid behov.

Bara för att vi ska förstå hur du själv tänkte med priset. Säg att ett "normalt" bröllop ger ca 50 - 200 bilder. Även om vi räknar lågt och säger 20 bilder. Då skulle totalsumman bli 15 000 kr, har jag fattat dig rätt?
 

Edwards

Medlem
När jag läser det direkt så skulle jag också kunna tolka det så som ditt brudpar gjort, dvs 5000 kr för 2 timmars fotografering inkl. "normala" bilder utan extra retuschering, samt option på extra retuschering för 500 kr/bild vid behov.

Bara för att vi ska förstå hur du själv tänkte med priset. Säg att ett "normalt" bröllop ger ca 50 - 200 bilder. Även om vi räknar lågt och säger 20 bilder. Då skulle totalsumman bli 15 000 kr, har jag fattat dig rätt?
Det handlar om en porträttsession, inte om ett helt bröllop
 

snap01

Aktiv medlem
Så kunden betalar 5000 kr o får inga bilder för det?
Varje bild kostar 500kr om dom ska ha några? Jag kan förstå att kunden inte är nöjd. För 5000 kr borde det ingå 20-40 bilder som är åtminstone grundredigerade sedan vad du tar för (extra) bilder är upp till dig.

Allt som gäller borde står i ditt avtal/kontrakt med kund vad står det där?
 

Edwards

Medlem
Så kunden betalar 5000 kr o får inga bilder för det?
Varje bild kostar 500kr om dom ska ha några? Jag kan förstå att kunden inte är nöjd. För 5000 kr borde det ingå 20-40 bilder som är åtminstone grundredigerade sedan vad du tar för (extra) bilder är upp till dig.

Allt som gäller borde står i ditt avtal/kontrakt med kund vad står det där?
Det har inte avtalats något annat kring mängden levererade bilder än det jag skrev i det första inlägget.
 

Edwards

Medlem
Klassiska studiobilder alltså men oavsett det borde ingå bilder för priset på 5000kr.
De andra fotografer jag haft turen att jobba med som assistent under min uppväxt har inte arbetat på det sättet.
Bilderna är inte heller tagna i studio utan "on location" där ett par timmar gått åt till att reka potentiella platser som kunden föreslagit.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?
Du har nog inte direkta skyldigheter mot kunden utan det rör sig snarare om hur du vill bemöta kunder. Denna tråd kommer ju troligen att hamna i söklistorna på internet när framtida brudpar gör bakgrundskoll.

Att du varit för otydlig är väl ganska uppenbart då både brudparet och ett par av oss på Fotosidan reagerar.

Jag skulle föreslå att du du fixar till 20-40 bilder, utan att lägga ned extremt långt tid på bilderna. Välj dock bara ut bilder som är riktigt bra. Jag hade undvikit att ge alla bilder på minneskortet.

Sedan kan du förklara att det rör sig om ett missförstånd och att du kommer att ändra avtalstexten inför framtiden, men att du för denna gång, bjuder på dessa bilder. Samtidigt kan du påpeka hur mycket bättre bilderna kan bli med komplett retuschering och försöka sälja in den tjänsten som ett tillägg. Du kanske även kan fixa till en fotobok, utskrifter eller något annat som kan ge mervärde mot en extra kostnad.
 

Edwards

Medlem
Du har nog inte direkta skyldigheter mot kunden utan det rör sig snarare om hur du vill bemöta kunder. Denna tråd kommer ju troligen att hamna i söklistorna på internet när framtida brudpar gör bakgrundskoll.

Att du varit för otydlig är väl ganska uppenbart då både brudparet och ett par av oss på Fotosidan reagerar.

Jag skulle föreslå att du du fixar till 20-40 bilder, utan att lägga ned extremt långt tid på bilderna. Välj dock bara ut bilder som är riktigt bra. Jag hade undvikit att ge alla bilder på minneskortet.

Sedan kan du förklara att det rör sig om ett missförstånd och att du kommer att ändra avtalstexten inför framtiden, men att du för denna gång, bjuder på dessa bilder. Samtidigt kan du påpeka hur mycket bättre bilderna kan bli med komplett retuschering och försöka sälja in den tjänsten som ett tillägg. Du kanske även kan fixa till en fotobok, utskrifter eller något annat som kan ge mervärde mot en extra kostnad.
Jag har redan svarat kunden med ett liknande förslag, men är fortfarande intresserad av vad som gäller rent rättsligt. Det är alltid bra att lära sig mer.
 

x-country

Aktiv medlem
Hur kom du fram till 5000 kr för tre timmars arbete? Vad har du för kalkyl som gör att tre timmar utan att leverera något kostar 5000 kr?

En grävmaskinist transporterar sin grävare till min tomt för att göra ett arbete. Han tar 2000 kr för leverans/retur och 3000 kr för 3 timmars arbete.

En elektriker åker till min stuga och installerar ett eluttag och en strålkastare på mitt garage. Har tar 600 kr för resan, 2400 kr för materialet och 2000 kr för arbetet.

Du kostar 5000 kr för tre timmars närvaro men du levererar inget???

Om jag inte missförstått dig så tar jag kundens parti.
 

afe

Aktiv medlem
I det här fallet skulle jag ställa mig på kundens sida, då texten du skickat till kunden är lite väl luddig. Det känns som att den är skriven för att vara säker på att kunden måste betala även om de inte vill ha en enda av bilderna som togs, och det är lite märkligt tycker jag.
 

Edwards

Medlem
Hur kom du fram till 5000 kr för tre timmars arbete? Vad har du för kalkyl som gör att tre timmar utan att leverera något kostar 5000 kr?

En grävmaskinist transporterar sin grävare till min tomt för att göra ett arbete. Han tar 2000 kr för leverans/retur och 3000 kr för 3 timmars arbete.

En elektriker åker till min stuga och installerar ett eluttag och en strålkastare på mitt garage. Har tar 600 kr för resan, 2400 kr för materialet och 2000 kr för arbetet.

Du kostar 5000 kr för tre timmars närvaro men du levererar inget???

Om jag inte missförstått dig så tar jag kundens parti.
Jag har läst flera inlägg av personer (främst av beställare) som resonerar på ett liknande sätt som du gör i detta fall och kan förstå att folk är vana vid en liknande prissättningsmodell från andra branscher.

Såhär skriver SFF:
Olika fotografer tar olika arvoden för sitt arbete. Ett unikt bildspråk, spetskompetens
eller särskild utrustning kan göra att vissa fotografer är särskilt efterfrågade och därmed
påverka priset.

Tycker själv att det är upp till var och en att sätta sina egna priser. Sedan får kunden själv avgöra om de tycker att bilderna är värda sitt pris. Om de tror att de kan få liknande bilder för ett bättre pris har jag inget emot att de letar vidare. Är absolut inte ute efter att föra någon bakom ljuset.
 

x-country

Aktiv medlem
Jag har läst flera inlägg av personer (främst av beställare) som resonerar på ett liknande sätt som du gör i detta fall och kan förstå att folk är vana vid en liknande prissättningsmodell från andra branscher.

Såhär skriver SFF:
Olika fotografer tar olika arvoden för sitt arbete. Ett unikt bildspråk, spetskompetens
eller särskild utrustning kan göra att vissa fotografer är särskilt efterfrågade och därmed
påverka priset.

Tycker själv att det är upp till var och en att sätta sina egna priser. Sedan får kunden själv avgöra om de tycker att bilderna är värda sitt pris. Om de tror att de kan få liknande bilder för ett bättre pris har jag inget emot att de letar vidare.
Där håller jag med dig. Men det jag vill säga är att oavsett om du är fotograf, elektriker eller taxichaufför så förväntar man sig en leverans av något när man betalar om det inte är uttryckt tydligt att det endast handlar om en tjänst/rådgivning, t ex en sotare som besiktar eldstaden eller en elektriker som besiktar statusen på elen. Om jag betalade dig 5000 kr för att du skulle undervisa mig i porträttfotografering så är det en annan sak. Jag får en kurs men inga bilder.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det framgår tydligt att det är 500 kronor per digitalt levererad bild. Utöver kostnad för sessionen.
I sessionspriset ingår ingen leverans.

Så visst kan du låta bli att leverera om de inte vill betala.
Men du kan ju också leverera alla bilder i låg upplösning som någon sorts kompromiss.
Vill de sedan göra efterbeställning så kan du ta 500 per bild.

Petter...
 

afe

Aktiv medlem
Det jag tror kunden (och en del här) reagerar på är att texten kan tolkas som att de endast behöver betala för de bilder de vill ha retuscherade och digitalt levererade - det står inget om huruvida de får resten av bilderna, och det kan missförstås som att de har rätt att få alla dessa.
 

mac60

Aktiv medlem
Fotograferade nyligen ett bröllopspar där det verkar som att ett missförstånd uppstått kring leveransen av bilderna. Eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av tvister av det här slaget tänkte jag höra mig för vad som gäller.

I vår mejlkontakt skrev jag följande:

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?

Som många sagt så tycker man att ett visst antal bilder skulle ingå i priset.
Men du kanske skulle ta med i avtalet eller skicka med ett papper där lagtext står samt kanske lite förtydligande om vad som gäller med bilder.
Att du har rättigheterna och vad dom får göra med bilderna typ att dom inte får redigera dom, sälja dom, ha dom i annonser och dylikt.
Många tror ju att dom äger och kan göra vad dom vill
Jag hade nog sagt till kunden att välja ut ca 10 till 20 bilder som ingår i priset.
Vill dom ha fler eller oredigerade så blir det en prisfråga ( och sätt ett lågt pris på dom oredigerade ) men berätta tydligt vad som gäller med oredigerade bilder att dom inte får göra något med dom
Dom har säkert någon bekant som skulle redigera dom, berätta att det inte är tillåtet

Men det som jag tror är det viktigaste är ju att dom skall bli nöjda utan att du förlorar på det
Och titta över ditt kontrakt innehåll :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det jag tror kunden (och en del här) reagerar på är att texten kan tolkas som att de endast behöver betala för de bilder de vill ha retuscherade och digitalt levererade - det står inget om huruvida de får resten av bilderna, och det kan missförstås som att de har rätt att få alla dessa.
Man kan göra tankeexperimentet att det i klartext stått att det inte ingår en endast bild för 5000 kr. Hade kunden givit en accept på ett sådant avtal?
 

afe

Aktiv medlem
Man kan göra tankeexperimentet att det i klartext stått att det inte ingår en endast bild för 5000 kr. Hade kunden givit en accept på ett sådant avtal?
Det är lite så jag tänker också. Nu framgår det ju inte om kunden har beställt några redigerade bilder, och dessutom vill ha resten av bilderna också. Jag tycker det är viktigt att i avtalet påpeka tydligt att kunden inte får tillgång till alla oredigerade bilder (eller de som fotografen väljer att rata).

Möjligen kan man leverera alla bilder i lågupplöst jpg så kunden har något att titta på, men jag tror det ställer till mer skada än nytta ...
 

Edwards

Medlem
Man kan göra tankeexperimentet att det i klartext stått att det inte ingår en endast bild för 5000 kr. Hade kunden givit en accept på ett sådant avtal?
Enkelt uttryckt, ja. Det har aldrig varit något problem med mina tidigare kunder. Så "tankeexperimentet" är redan utfört som ett riktigt experiment.
 

iSolen.se

Guest
Fotograferade nyligen ett bröllopspar där det verkar som att ett missförstånd uppstått kring leveransen av bilderna. Eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av tvister av det här slaget tänkte jag höra mig för vad som gäller.

I vår mejlkontakt skrev jag följande:

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?
Du ska förstås inte leverera alla bilderna, det är inte brukligt av flera skäl, det uppenbara är att de kanske redigerar bilderna på ett dåligt sätt och det blir då "ditt" fel när någon kunnig klagar på bandning, beskärning eller vad det nu kan vara. Har du dessutom fotat RAW så måste alltid någon slags framkallning göras och nog vill man dra i någon kurva här och där och exponeringsmissar fixas osv.

Ring och prata med dem och red ut situationen på ett trevligt sätt istället för att maila. Tycker som flera ovan att tex 15-20 bilder borde ingått i det där priset men avtalet är otydligt och jag förstår din ståndpunkt också. Du skulle möjligen denna gång kunna leverera tumnaglar med alla bilderna men inte så stort att de duger för facebook e dyl.
 
ANNONS