Annons

Canon 70D vs 7D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannesE

Medlem
Hej!

Har nyligen köpt ett begagnat canon 400 5.6, och är även ute efter ett nytt kamerahus då mitt 450D inte räcker till. Mina tankar ligger på 70D eller 7D Mark II. Har även känt på de båda husen och tycker att 7D mark II är betydlig skönare att hålla i, men min fråga är om den är värd 6.000 kr mer än 70D? Då tänker jag främst på bildkvalité och brus vid högre isotal. Eller är kamerorna så lika kvalitetsmässigt så det är mer värt att lägga pengarna på objektiv istället?

Kameran kommer användas främst vid fågel fotografering men även macro och landskap, och kanske astrofotografering då jag har blivit lite intresserad att testa detta.

Tacksam för svar och rekommendationer!

Mvh

Johannes
 
Hej!

Har nyligen köpt ett begagnat canon 400 5.6, och är även ute efter ett nytt kamerahus då mitt 450D inte räcker till. Mina tankar ligger på 70D eller 7D Mark II. Har även känt på de båda husen och tycker att 7D mark II är betydlig skönare att hålla i, men min fråga är om den är värd 6.000 kr mer än 70D? Då tänker jag främst på bildkvalité och brus vid högre isotal. Eller är kamerorna så lika kvalitetsmässigt så det är mer värt att lägga pengarna på objektiv istället?

Kameran kommer användas främst vid fågel fotografering men även macro och landskap, och kanske astrofotografering då jag har blivit lite intresserad att testa detta.

Tacksam för svar och rekommendationer!

Mvh

Johannes
Om du ska använda kameran för fågelfotografering är 7D Mark II betydligt bättre eftersom den har ett betydligt bättre fokussystem. Till det tar kameran fler bilder per sekund. Dina möjligheter att få bra fågelbilder ökar betydligt med två egenskaperna.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men har läst och kollat runt lite. Har även en 70D. Detta är mina slutsatser (ej vetenskapliga):
1- Förmodligen har kamerorna exakt samma sensor.
2- 7D ii klarar något bättre ISO p.g.a. bättre bildbehandling i kameran, annan processor.
3- 70D har bra autofokus.
4- 7D ii har den bästa autofokusen av alla APS Canon. Vet inte om prisskillnaden är värt det bättre fokussystemet, det beror på hur snabba dina fåglar är ;) 70D har fungerat bra för mig.
5- Det ryktas att 7D ii förmodligen blir Canons sista semi-pro-kamera med APS. Men det kan man aldrig veta.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag ser Mkii mer som ett probygge och 70D som en entusiastkamera, fast båda är fina kameror. 70D digic5, 7D2 med digic6 och lite mindre brus än 70D. Handhavandet är mycket bättre hos 7D2 som liknar promodellerna. En svaghetsfaktor är objektiven för landskapsfoto om man vill ha zoomar.
 
Senast ändrad:

JohannesE

Medlem
Tack för alla svar! Som Bengt skriver så har jag också hört att en 80D är påväg, men frågan är ju när.. Känns inte allt för aktuellt att invänta den, om den inte kommer ut om 2 veckor dvs. Men låter som att 7D II kanske är vägen att gå trotts allt.. Speciellt för den typen av foto som är högprioriterat för mig, dvs fågelfotografering! Men som Alve skriver så verkar det ju inte vara en så stor skillnad på kamerorna, som är värt det högre priset för 7D II.. Kanske om mina fåglar är supersnabba så ;)

Men bollar mycket med pros och cons på dessa hus, vilket känns som att springa runt i ett hamsterhjul, kommer ingenstans! Men kanske bara så skita i för och nackdelarna och köra på 7D II trots allt, den lär ju ha bättre andrahandsvärde och kanske ett kamerahus man kan växa mer i som fotograf? :)
 

JohannesE

Medlem
Jag ser Mkii mer som ett probygge och 70D som en entusiastkamera, fast båda är fina kameror. 70D digic5, 7D2 med digic6 och lite mindre brus än 70D. Handhavandet är mycket bättre hos 7D2 som liknar promodellerna. En svaghetsfaktor är objektiven för landskapsfoto om man vill ha zoomar.
Vad exakt menar du med "En svaghetsfaktor är objektiven för landskapsfoto om man vill ha zoomar", är 70D bättre vad gäller detta eller? Eller menar du pro-kameror i allmänhet, då denna är den enda med cropsensor?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad exakt menar du med "En svaghetsfaktor är objektiven för landskapsfoto om man vill ha zoomar", är 70D bättre vad gäller detta eller? Eller menar du pro-kameror i allmänhet, då denna är den enda med cropsensor?

Jag letade själv efter en högklassig APS-vidvinkelzoom till Canon, och gick istället över till Canon FF. I efterhand ett helt rätt beslut. Fota sport och fågel är inget problem, men just vidvinkel är inget prio från Canon's sida. 70 mm brännvidd och uppåt ser bra ut, där finns det flera alternativ?
 

plonis

Aktiv medlem
70d vs 7 mark II handlar väl mycket om vilka objektiv du har tänkt att smacka på?

För landskap har man oftast mindre objektiv (kortare brännvidd) och då lär det vara smidigare att bära på 70d men när du fotar fåglar kanske du använder 300 / 4 eller 400/ 5.6 ? Då kanske 70d är lite litet hus mot de större/längre och tyngre objektiven?

Jag skulle nog ta 70d om du tänker ta med kameran på resor också , använda lite mer i vardagen också osv men ta 7d om det är nästan bara för fågelfograferingen,
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Men bollar mycket med pros och cons på dessa hus, vilket känns som att springa runt i ett hamsterhjul
För att göra det lite svårare för dig kan jag nämna att 70D har en, som jag tycker mycket trevlig vridbar skärm med ansiktsigenkänning.
För mig var det inga problem att fota flygande fåglar med gamla 7D och autofokus i 70D anser jag vara klart bättre än gamla 7D.

Om jag var du skulle jag skaffa en billig APS och spara till en framtida FF. Lycka till!
 

Bengf

Aktiv medlem
Man behöver inte låsa sig vid Canons objektiv, kolla Sigmas objektivserie som exempel. Deras 18-35/1,8 DC HSM ART är toppklassat, C:A 7000 kr.



//Bengt.
 

Pocca

Aktiv medlem
Man behöver inte låsa sig vid Canons objektiv, kolla Sigmas objektivserie som exempel. Deras 18-35/1,8 DC HSM ART är toppklassat, C:A 7000 kr.



//Bengt.
Precis! Nu när både Sigma och Tamron kommit med riktigt bra alternativ finns de som mycket konkurrenskraftiga alternativ vid korta brännvudder för Canon. Förhoppningsvis gör det att Canon själva tar sig i kragen på det området. Ska man skippa märket för andra finns det andra orsaker som är mer relevanta i dagsläget.
 

Arioch

Medlem
Själv skulle jag uppgradera min 60D och valde mellan just 7Dmk2 och 70D. Den sistnämnda har en fördel förutom priset och det är i mitt tycke den vridbara touchskärmen. 7D är i övrigt lite till mycket bättre på allt. Även om det är samma sensor och båda hus kan ta samma bilder så erbjuder 7d mycket mer möjligheter att själv styra resultatet. jag valde 7D och är ännunså länge mycket nöjd.

Fantastisk att arbeta med! Lycka till med ditt val!

Jens
 

Hankki

Aktiv medlem
Passa på nu på Fredag ifall någon har verkligt bra priser när det är Black Friday.

Jag valde också mellan 70D och 7D mkII (och 6D) och i slutändan när "Ha" begäret lagt sig så slog jag till på 7D mkII. Har du kameran i 6-7 år så blir inte mellanskillnaden så stor per år. Jag har inte ångrat mig.
Visst kan den vikbara skärmen vara bra ibland men det är inget jag saknar och inte heller touch skärm.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Jag har en 70D och en 5DMKIII. Det jag verkligen gillar på 70D är den utvikbara touchskärmen. Perfekt att kunna fota i alla höjder och vinklar med ett lätt tryck på skärmen som dessutom är (blir)fokuspunkten, ett stort plus för mig!

Foton ut grodperspektiv utan att behöva ligga på marken, foto från höften med perfekt fokuskontroll, fota i luften med sträckta armar och full kontroll på vad kameran riktas mot.

Jag har aldrig använt en 7DMKII så jag har inte koll på hur den fungerar, men vad är det egentligen för inställningsmöjligheter som 70D saknar? Förutom 7Ds mer avancerade autofokus.

/Sven
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt en 7DMKII så jag har inte koll på hur den fungerar, men vad är det egentligen för inställningsmöjligheter som 70D saknar? Förutom 7Ds mer avancerade autofokus.

/Sven
Jag har inte testat 70D men förutom AF så har 7D några extra programmerbara knappar. Filmning upp till 50 fps i FullHD mot 25 för 70D. Sökaren visar 100% och 1x förstorning. Kortplats för både SD och CF samt snabbare överföring till kortet, kan utnyttja CF kort med 160MB/s. AF till bländare 8. För större händer är den ca 10mm bredare och 10mm högre.
Så som svar på din fråga så saknar väl inte 70D några inställningar förutom fps i FullHD filmning om det är intressant.
 

Artis

Aktiv medlem
Man behöver inte låsa sig vid Canons objektiv, kolla Sigmas objektivserie som exempel. Deras 18-35/1,8 DC HSM ART är toppklassat, C:A 7000 kr.



//Bengt.
Objektiven lever längre/har längre bäst före datum än kameror som utvecklas snabbare. Det kan hända att din Canon eos du köper om 4-6 år vägrar samarbeta med den Sigma zoom du köpte idag för halva priset du skulle betala för en Canon glugg.
Ändrar Canon någonting i sina kameror och Sigma uppdaterar inte chippet i gluggen då är det kört. Det råkade jag ut för. Canons gluggar du köper idag eller köpte för 10-12 år sedan funkar alltid.
Så för min del när jag kör Canon då är det Canon och ingen Sigma eller Tamron.
 

PMD

Aktiv medlem
EOS 7D II har bättre autofokus. Kanske den bästa AF:en som finns i en halvformatskamera.
EOS 7D II har dessutom högre bildfrekvens.

EOS 70D har inte direkt sopig AF och bildfrekvens heller, men den ligger efter 7D II.

EOS 70D har fördelar för den som vill videofilma. Den vridbara pekskärmen är mycket trevlig i det sammanhanget.

EOS 70D har dessutom WiFi vilket inte EOS 7D II har. WiFi är för mig mest ett praktiskt sätt att fjärrstyra kameran. Att överföra bilder till en dator via WiFi är inte så praktiskt om det handlar mer än om enstaka bilder.

Själv har jag en EOS 70D. EOS 7D II fanns inte då jag köpte min 70D men jag skulle förmodligen inte ha valt annorlunda om den fanns då. Detta mest pga av den stora prisskillnaden.

Om jag vore fanatisk fågelfotograf så skulle jag genast byta ut min 70D mot en 7D II.
 

PMD

Aktiv medlem
Objektiven lever längre/har längre bäst före datum än kameror som utvecklas snabbare. Det kan hända att din Canon eos du köper om 4-6 år vägrar samarbeta med den Sigma zoom du köpte idag för halva priset du skulle betala för en Canon glugg.
Ändrar Canon någonting i sina kameror och Sigma uppdaterar inte chippet i gluggen då är det kört. Det råkade jag ut för. Canons gluggar du köper idag eller köpte för 10-12 år sedan funkar alltid.
Så för min del när jag kör Canon då är det Canon och ingen Sigma eller Tamron.
En del nyare Sigmaobjektiv kan sättas i en "docka" som sen kan anslutas till en dator så att man kan uppdatera firmware i objektivet. Jag vet inte om det gäller det aktuella Sigmaobjektivet.
 

bjosch

Medlem
Astrofoto

Allt om de här båda kamerorna har nog sagts redan i tidigare inlägg.

MEN

Du skrev att du har tänkt att börja med Astrofoto. När det gäller Astrofoto så är 70d det givna valet tack vare den vridbara skärmen. Du kommer konstant att ha kameran riktad nästan rakt upp och du kommer att behöva ställa focusen manuellt (oändligt stämmer inte som man skulle kunna tro) med hjälp av skärmen förstorad X10.
Jag har astrofotat i fyra år och har både en 60d och en 70d som jag använder till detta.
Ta de 7 000 kr som du tjänar på att köpa en 70D och köp ett motordrivet stativ typ Staradventurer till ditt astrofotande istället. Med hjälp av den kan du få bra bilder med 300 mm teleobjektiv med 2-3 minuters exp tider och betydligt längre exp tider än så med vidvinkelobjektiv.

mvh Björn
 
ANNONS