Annons

Varför blir bilden för stor vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.W

Medlem
Jag har gjort en bild i Photoshop, sparad i A4. När jag skriver ut den, även där i A4, blir bilden lite för stor. Vad gör jag för fel? I photoshop är den exakt på millimetern så stor som jag vill ha den och den är sparad i samma pappersstorlek som jag skriver ut den i.
 

AFJ

Aktiv medlem
På min Canon-skrivare är det så att om man vill att bilden skall täcka hela A4-papperet från kant-till-kant så måste man välja inställningen "borderless printing". Detta medför dock att bilden förstoras upp några millimeter.

Orsaken är sannolikt att skrivarnas pappersmatning inte är så precis att det går att få utskriften exakt på tiondelsmillimetern när. Därför krävs lite marginal.

Det här är normalt sett inget problem eftersom det som befinner sig så nära kanten sällan är av intresse. Däremot kan det bli knas om man har gjort en egen ram i bildbehandlingsprogrammet, då kan det se lite märkligt ut om en del av denna försvinner.

Alla Canon-skrivare jag har haft har fungerat på detta vis, antar att det samma kan gälla andra märken.

En lösning är ju att inte skriva borderless, då blir själva bilden några millimeter mindre och det blir en vit kant runt bilden som man kan skära bort med pappersskärare.
 

T.W

Medlem
Jag har, vad jag vet, inte kryssat i några andra val än dom som är standard. (kanske det som är problemet?)

Bilden täcker inte heller hela arket, den är bara 8 cm bred, gör det någon skillnad?
Att pappersmatningen inte är precis borde inte göra något eftersom jag har rätt bra marginal åt alla håll, men jag vet ju inte hur skrivaren "tänker".
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har, vad jag vet, inte kryssat i några andra val än dom som är standard. (kanske det som är problemet?)

Bilden täcker inte heller hela arket, den är bara 8 cm bred, gör det någon skillnad?
Att pappersmatningen inte är precis borde inte göra något eftersom jag har rätt bra marginal åt alla håll, men jag vet ju inte hur skrivaren "tänker".
8 cm? Jag fattade ditt första inlägg som att bilden var i A4 storlek??
 

T.W

Medlem
Jag har gjort bilden "i" ett A4 för att jag ville ha den i exakta mått. Jag tänkte att om måttet på bilden är i A4 så är det mer troligt att det inte ändras när det skrivs ut i A4, än om jag hade haft bilden "för sig" i stl 8x10 och skrivit ut det på ett A4.

Så bilden är alltså 8x10 cm, på ett A4 med luft runt, men blir 8,några mm X 10, några mm när jag skriver ut den.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du väljer att skriva ut bara bilden, alltså 8x10, brukar det gå att få med skärmarkeringar i utskriften. Alltså streck som visar var bilden ska beskäras.
Blir den för stor om du provar på det viset också?

Petter...
 

JazzBass

Aktiv medlem
Med min Epson fotoprinter, som nu är i elskrothimlen, blev alla utskrifter något för stora. Hittade sedan en inställning i utskriftsinställningarna för förstoring, som var ställd på max som default. Drog ner den till minimum, alltså ingen förstoring alls, så blev de exakt så stora som jag ville.

Orsaken till inställningen var troligtvis att bilderna skulle bli tillräckligt stora för att med säkerhet rymmas i en ram med passepartout, men för mig som var/är väldigt petig med många saker störde det enormt.

Kanske du har en likadan inställning i dina printerinställningar?
 

T.W

Medlem
Tack för svaren! Jag ska testa att skriva ut den i originalstorlek när jag kommer hem, men jag ska även försöka kolla igenom alla inställningar. Det är en Epson jag har så det är ju inte omöjligt att det är samma på min..jag kollade dock igenom inställningarna lite snabbt nu och hittade inget, men det är ju en djungel av alternativ så jag har antagligen missat det någonstans.
 

apersson850

Aktiv medlem
Skriv ut bilden som den är, placerad mitt på sidan som kan vara vad den vill. Hur stor blir den då?

Blir den två millimeter för stor när du försöker göra den 80*100 mm så gör en på 78*98 mm och skriv ut den. Den borde ju bli som du vill då. Om du nu inte hittar någon generell inställning i drivrutinen som fixar detta.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har gjort bilden "i" ett A4 för att jag ville ha den i exakta mått. Jag tänkte att om måttet på bilden är i A4 så är det mer troligt att det inte ändras när det skrivs ut i A4, än om jag hade haft bilden "för sig" i stl 8x10 och skrivit ut det på ett A4.

Så bilden är alltså 8x10 cm, på ett A4 med luft runt, men blir 8,några mm X 10, några mm när jag skriver ut den.
Jag jobbar inte med Photoshop så jag förstår faktiskt inte detta. För mig så kan dokumentet inte vara både A4 och 8 x 10 samtidigt.

För egen del så använder jag Lightroom och där redigerar jag bilden som jag vill ha den men bryr mig inte om storlek. När jag är klart så väljer jag att skriva ut och där anger jag hur stor utskriften skall vara.

Men så kanske det inte funkar i PS?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag jobbar inte med Photoshop så jag förstår faktiskt inte detta. För mig så kan dokumentet inte vara både A4 och 8 x 10 samtidigt.
Nej, det var inte det hon skrev heller. Bilden skrivs ut större än tänkt, och jag hade exakt samma problem med min Epson då jag printade från Lr. I utskriftsinställningarna fanns det en flik var man kunde välja hur mycket bilden skulle förstoras vid utskriften. Jag är nästan övertygad om att det är samma inställning som spökar här.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mycket möjligt.

Storleksförvirringen kom sig av att trådskaparen hade gjort en bild, 80*100 mm, som hon lagt in i ett utskriftsformat som en A4. Resten av A4:an, utanför bilden, var alltså vit. Tanken var att detta skulle ge god kontroll på bildens utskriftsstorlek, men det misslyckades med några mm.
 

T.W

Medlem
Mycket möjligt.

Storleksförvirringen kom sig av att trådskaparen hade gjort en bild, 80*100 mm, som hon lagt in i ett utskriftsformat som en A4. Resten av A4:an, utanför bilden, var alltså vit. Tanken var att detta skulle ge god kontroll på bildens utskriftsstorlek, men det misslyckades med några mm.
När jag redigerade bilden, som är 80x100 så gjorde jag canvasen till A4.
Jag har nämligen haft problem innan när jag skrivit ut bilden "som den är" att den antingen anpassats till A4, blivit lika stor som halva A4 eller något annat "random", istället för att skrivas ut i den verkliga storleken, på ett A4. Därför tänkte jag att om bilden "är" A4 och skrivs ut i A4 så borde alla proportioner behållas, men så verkade ju fallet inte riktigt vara. Men jag ska testa att ändra inställningarna och se om det blir någon skillnad.
 

alfin

Aktiv medlem
När jag redigerade bilden, som är 80x100 så gjorde jag canvasen till A4.
Jag har nämligen haft problem innan när jag skrivit ut bilden "som den är" att den antingen anpassats till A4, blivit lika stor som halva A4 eller något annat "random", istället för att skrivas ut i den verkliga storleken, på ett A4. Därför tänkte jag att om bilden "är" A4 och skrivs ut i A4 så borde alla proportioner behållas, men så verkade ju fallet inte riktigt vara. Men jag ska testa att ändra inställningarna och se om det blir någon skillnad.
Beskär bilden till 8 x 10 cm @ 360 ppi, du behöver inte spara den för att skriva ut inifrån Photoshop. Gå till Print och ställ in din skrivare på A4.En A4 är 21 x 29,7 cm. Du ser på förhandsgranskningen hur den utskrivna bilden kommer att se ut.
.
 

Bilagor

T.W

Medlem
Beskär bilden till 8 x 10 cm @ 360 ppi, du behöver inte spara den för att skriva ut inifrån Photoshop. Gå till Print och ställ in din skrivare på A4.En A4 är 21 x 29,7 cm. Du ser på förhandsgranskningen hur den utskrivna bilden kommer att se ut.
.
Det är exakt så där jag har gjort.
 

T.W

Medlem
Jag letade inställningar och krånglade igår, men fick verkligen inte till det - så jag testade att skriva ut från sambons dator, och där fungerade precis som det skulle. Inställningspanelerna ser inte likadana ut, men inställningarna såg ut att vara samma, så jag vet inte alls vad problemet var, men jag fick min utskrift i rätt storlek i alla fall. Tack för att ni försökte hjälpa mig:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Då har du inte gjort bilden till en A4 i så fall. Bara sagt att den ska skrivas ut på en A4.
Men det borde väl vara detta som är rätt?

Det är när man försöker skriva ut en A4 bild på ett A4 papper som det blir problem, då måste bilden förstoras något för att garantera kant-täckning. Så har i alla fall jag uppfattat det hela på mina Canon-skrivare.

Fullt möjligt att det fungerar annorlunda på Epson som skrivits ovan.
 
ANNONS