Annons

Photoshop CC hittar ej skrivarprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Efter att ha suttit med Adobes support tills klockan 01:30 inatt utan vidare framgång så vaknade jag lagom mosig i ögonen när klockan ringde imorse...

Installerade Photoshop CC i veckan men har problem med att mina skrivarprofiler kommer inte upp i print dialogen, jag har även min gamla CS5 installation kvar på datorn och där fungerar det fortfarande klanderfritt.

Har provat att lägga icc profilerna på snart alla alternativa ställen känns det som, har ni några idéer om vad som går/gått fel? Skrivarprofilerna som installerades med programvaran för Epson SC-P800 finns dock med i listan...

Tack på förhand.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Finns det ingen här som haft eller har samma problematik som mig har gällande skrivarprofiler?
Adobe själva verkar ej lösa problemet.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Fortsätter monologen... kan det vara så att profilerna ej är kompatibla med "Photoshop CC 2015.1.2"?? Som tidigare nämnts så ser jag profilerna och kan använda dem i PS5.
 

stefohl

Aktiv medlem
Fortsätter monologen... kan det vara så att profilerna ej är kompatibla med "Photoshop CC 2015.1.2"?? Som tidigare nämnts så ser jag profilerna och kan använda dem i PS5.
Profilerna ska vara helt kompatibla mellan olika versioner. Var ligger de nu? Du har de inte liggande i mappar? Du får bara ha profilerna i en mapp inuti din profilmapp.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Hej Stefan,

De ligger under:
Hemmappen
Bibliotek
Preferences
ColorSync

Om jag minns rätt, sitter inte framför den datorn nu. Det mest spektakulära är ju att det fungerar med CS5 men inte med CC. Epsons skrivarprofiler fungerar dock med båda versionerna (dock kan jag inte hitta vart dessa ligger på hårddisken).
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan,

De ligger under:
Hemmappen
Bibliotek
Preferences
ColorSync

Om jag minns rätt, sitter inte framför den datorn nu. Det mest spektakulära är ju att det fungerar med CS5 men inte med CC. Epsons skrivarprofiler fungerar dock med båda versionerna (dock kan jag inte hitta vart dessa ligger på hårddisken).
De ska ligga i hemmappen > Bibliotek > ColorSync > Profiles.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Hej igen,

Skall kolla detta, men är nästan säker på att de ligger där du beskriver det.

Problemet startade i julas, jag köpte skrivaren och körde igång allt med profiler etc. ihop med CS5. Sedan fick jag för mig att köpa en Canon 5Ds, jag insåg snabbt att jag inte kunde läsa de råfilerna med CS5. Då fick jag köpa en ny CC licens, men det programmet hittar som sagt inte profilerna i skrivardialogen.

Går jag däremot in och softproof läget så finner jag profilerna där (vilket gör mig smått galen). Det känns som att det kan vara en bugg i CC printdialog?

Just nu gör jag allt jobb i CC för att sedan gå in och öppna min fil i CS5 för att skriva ut bilden, det funkar men är inte riktigt ett optimalt arbetsflöde ;)

Mvh, Martin
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Anderzon!
Hur går det? Har du hittat någon lösning?
Jag sitter med precis samma problem.
Mvh Krister
Har du Mac kan du starta programmet ColorSync Utility. Där kan man reparera profilerna. Till Windows känner jag inte till något gratisalternativ, men ColorThink finns för både Mac och Windows. Det programmet kan långt mer än bara reparera profiler.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Anderzon!
Hur går det? Har du hittat någon lösning?
Jag sitter med precis samma problem.
Mvh Krister
Om du sitter på Mac kan du också slänga preferensfilerna för ColorSync. Gå till Användare > Bibliotek > Preferences och leta reda på de filer som ColorSync i namnet. Släng dessa.
 

Anderzon

Aktiv medlem
En liten uppdatering i detta ämne.
Jag löste problemet genom att installera om osx och hoppade över PS CS5.
En helt clean installation av allt med profiler etc. Nu funkar allt som det var tänkt. Man kan alltså inte ha både PS CS5 och CC installerat samtidigt, då blir det tokigt.

Tack alla för ni hjälpt till.
Mvh, Martin
 

stefohl

Aktiv medlem
En liten uppdatering i detta ämne.
Jag löste problemet genom att installera om osx och hoppade över PS CS5.
En helt clean installation av allt med profiler etc. Nu funkar allt som det var tänkt. Man kan alltså inte ha både PS CS5 och CC installerat samtidigt, då blir det tokigt.

Tack alla för ni hjälpt till.
Mvh, Martin
Det har jag utan problem.

Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mystiskt, jag har haft samma problem på tre datorer med den setupen.
Hursomhelst så funkar allt nu
Med vänlig hälsning, Martin
Jag fick samma problem med i förra veckan. Då med LR. Alla Epson standardprofiler var borta.
Nu hade jag både installerat en ny Mac beta och samtidigt kom uppgraderingen från Adobe.
Samma sak hände i slutet av sommaren vid en adobe uppgradering.
Mina skall ligga i Colorsync men de fanns inte där. Kunde heller inte hitta dem någon annanstans.
Fast en del andra profiler från tillverkare fanns kvar. Mystiskt.
Så jag var tvungen att hitta drivern för Mac och installera om den. Då fick jag tillbaka samtliga.
Fast det är bara den amerikanska drivern som har profilerna. Den som finns för EU har dem inte.
 
ANNONS