Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XQD minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nya Nikon D5 och D500 har plats för en typ av minnesort som heter XQD.
Denna typ av minnesort har jag helt missat.
Är det något helt nytt, finns det att använda redan nu ?
Någon som vet mer om exv prestanda?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
De verkar rätt dyra....

På Nikon D5 kan man ju välja vilken typ av minneskortläsare den skall vara utrustad med, vad tror ni kommer sälja mest?
 

bjorso

Aktiv medlem
De verkar rätt dyra....

På Nikon D5 kan man ju välja vilken typ av minneskortläsare den skall vara utrustad med, vad tror ni kommer sälja mest?
Med tanke på kamerans prislapp är nog kostnaden för XQD-kort inget problem? De som har råd med en D5 har säkert också råd med XQD-kort! Jag har XQD-kort i min D4, de är fantastiskt bra och det är väl ändå dags att börja fasa ut CF som är en gammal standard?

Jag skulle välja XQD utan minsta tvekan!
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag skulle köpt med XQD, klass G är galet snabba med 400 MB/sek

Jag har köpt mina XQD-kort (för Nikon D4S) hos CVP i England ( http://cvp.com/index.php?t=product/sony_xqd-64a) , ja korten är dyra och åtminstone CVPs priser verkar ligga stilla.
Jag betalade dagens pris GBP 220 inkl VAT även i maj 2015 då jag köpte ett Sony 64 GB klass G för första gången.

Kortet kostar 3.295:- inkl moms hos Scandinavian Photo, jag vill minnas att det var större prisskillnad tidigare.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nya Nikon D5 och D500 har plats för en typ av minnesort som heter XQD.
Denna typ av minnesort har jag helt missat.
Är det något helt nytt, finns det att använda redan nu ?
Någon som vet mer om exv prestanda?
Förmodar du har sett att för D500 beöver du inte välja kort innan du har köpt kameran, den har ett XQD- och ett SD-kortfack.

För D5 måste du däremot välja innan köp, eftersom den kommer i två versioner - en med 2 XQD-kortfack och en annan med 2 CF-fack.

XQD är mycket riktigt tämligen ny, standarden presenterades år 2012, och de har funnits en tid på marknaden (används i Nikon D4 och D4s).

När det gäller CF-korten så gäller det motsatta - de är för ganla, och utvecklas inte längre.

Således, vilket redan föreslagits ovan, glöm CF-versionen. Dessa kort är betydligt ömtåligare än XQD-kort. Dessutom är de inte alls lika snabba som XQD-korten. De senare klarar att ge 200 bilders lossless compressed RAW med 12 bild/sek, och tömmer bufferten mycket snabbare än CF-korten (trots att de senare ger mycket färre bilder per burst). Dessutom går det att läsa ut bildfiler från XQD-kort flera gånger snabbare till datorn etc.

Är du intresserad av video så är XQD också rekommendabelt (tror att det är nödvändigt för att kunna filma i 4K).

CF-korten är förvisso billigare, men ifall du längre fram behöver byta från CF- och till XQD-kortfack så lär den vinsten ätas upp direkt.

Till sist, CyberPhoto ger denna rekommendation på sin hemsida:
"För att få full prestanda ur nya D5 krävs XQD-minnesversionen av kameran."
.
 

djungel

Aktiv medlem
D500 kan väl använda såväl SD som XQD i båda facken? XQD kan väl dessutom användas i alla kameror men prestandan begränsas till SD-nivån.
 

bjorso

Aktiv medlem
D500 kan väl använda såväl SD som XQD i båda facken? XQD kan väl dessutom användas i alla kameror men prestandan begränsas till SD-nivån.
Det tror jag inte. XQD- och SD-kort ser helt olika ut fysiskt och passar bara i sina respektive fack. Så vitt jag vet används XQD i D4 och D4s men de båda modellerna har bara ett XQD-fack, det andra är för CF.

Men för den som köper en D500 går det naturligtvis att enbart använda SD-kort om XQD känns för dyrt? Men ska man satsa är det lika bra att göra det fullt ut!

Det vore bra om Nikons satsning på XQD-kort i sina toppmodeller innebär att fler hoppar på nyheten, då kommer priserna på korten att gå ner när marknaden blir större.
 

iSolen.se

Guest
Med tanke på kamerans prislapp är nog kostnaden för XQD-kort inget problem? De som har råd med en D5 har säkert också råd med XQD-kort! Jag har XQD-kort i min D4, de är fantastiskt bra och det är väl ändå dags att börja fasa ut CF som är en gammal standard?

Jag skulle välja XQD utan minsta tvekan!
Jag har kört XQD i tre år, gillar storleken, prestandan är väl i fatt på CF-kort men förut var XQD snabbare både på pappret och i praktiken. Hade aldrig minsta problem. Kontakterna är dessutom väl skyddade i bägge ändar, bättre än CF. SD är för små praktiskt, svårt hitta i fickorna.
 

djungel

Aktiv medlem
Det tror jag inte. XQD- och SD-kort ser helt olika ut fysiskt och passar bara i sina respektive fack. Så vitt jag vet används XQD i D4 och D4s men de båda modellerna har bara ett XQD-fack, det andra är för CF.

Men för den som köper en D500 går det naturligtvis att enbart använda SD-kort om XQD känns för dyrt? Men ska man satsa är det lika bra att göra det fullt ut!

Det vore bra om Nikons satsning på XQD-kort i sina toppmodeller innebär att fler hoppar på nyheten, då kommer priserna på korten att gå ner när marknaden blir större.
OK. Då får man ha ett av varje alltså om man behöver dubbla kort. Det är ju en liten nackdel.
 

bjorso

Aktiv medlem
OK. Då får man ha ett av varje alltså om man behöver dubbla kort. Det är ju en liten nackdel.
Jag ser det inte som ett problem. Det räcker att köpa ett XQD-kort, några SD-kort har de flesta sedan tidigare i sin ägo. Ibland måste man satsa lite för att ligga på topp!
 

iSolen.se

Guest
Det är sant, men det är annorlunda på D500! Att välja något annat än XQD-fack på D5 känns omodernt!
Jo men D5 nämndes först i tråden.

Att skaffa CF är knappast någon katastrof. Jag fotade ofta med två kameror och när minneskortet i D4 tog slut (XQD) kunde jag stoppa i ett CF-kort från den andra kameran eller från fickan, tom lite före kortet tog slut pga två kortplatser.

Det gick förstås inte göra tvärtom eftersom D800 bara tog CF-kort men där satt alltid i ett 128-gigskort som sällan blev fullt.
 

Kiboko

Aktiv medlem
De verkar rätt dyra....

På Nikon D5 kan man ju välja vilken typ av minneskortläsare den skall vara utrustad med, vad tror ni kommer sälja mest?
En intressant fråga. Jag skulle gissa att versionen med XQD säljer mest ... Det är den de marknadsför. Jag tror inte frågan från säljaren (Nikon) ställs: "Vilken vill du ha?"
Det är nog mer så att köparen som vill ha CF som måste säga: "Jag vill ha med CF!"

Jag har en D500 och har hittills (cirka 6 månader, sedan köp) bara skaffat ett XQD kort. Det har räckt bra. Har bara fyllt 64GB en gång hittills och SD-kortet tog över. ... men och andra sidan har jag inte under den tiden varit på någon längre resa. Kameran känns långsammare med bara SD.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har kört XQD i tre år, gillar storleken, prestandan är väl i fatt på CF-kort men förut var XQD snabbare både på pappret och i praktiken.
Eh ... Nej, CF-korten har väldigt definitivt inte kommit ikapp :)

Prestanda hos CF-kort har inte utvecklats på många år nu eftersom man sedan ett bra tag tillbaka uppnått de hastigheter som det kommunikationsprotokollet klarar av (i teorin max 167 Mbit/sek). Det är den begränsningen som den övervägande största orsaken till att man (som Nikon) växlat över mot XQD eller (som Canon ) till CFast-kort som ersättare till CF-kort.
 
Senast ändrad:
ANNONS