Annons

Canon EOS-1D X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl dags att skapa en tråd om denna för Canon viktiga kamera. Efter att Sony gett dem ordentlig med stryk vad gäller sensorteknik i åtskilliga år.
Vi som kör Canon vet att vi inte lider särskilt mycket. Vi kan fortfarande ta fantastiska bilder oavsett vad många som kör Sony eller NIkon hävdar. Fast vem vill inte ha del av de tekniska framstegen?
Nu säger ett rykte att Canon kommer hävda att 1DX MKII har 15 steg i DR. Faan trot. Det är vad mellanformatssensorn från Sony i nya Phase one klarar.
I så fall har Canon trollat med knäna och gjort något helt nytt.
Kameran släpps något försenad men de mer pålitliga ryktena om kameran börjar nu komma in.1DX MKII och 5D MKIV måste visa att man kan göra sensorer som är minst lika bra som Sonys.
Vi vet att Canon har ett stort handikapp här. De har inte de avancerade och senaste tillverkningslinjerna som Sony har investerat i och som nästan fick företaget att gå bankrutt.
Så har Canon löst detta har de verkligen funnit en workaround. Så låt oss följa det hela från rykten, till lansering och slutligen testresultaten kommer med sitt omdöme.
Är det en ny stjärna som stiger upp på himlen eller något som kommer falla ner som en pannkaka.
Vad tror ni?
Detta är det senaste från Canon rumors.

"EOS-1D X MARK II CLAIMS OF 15 STOPS OF DR [CR3]
BY CANON RUMORS | JANUARY 10, 2016

EOS-1D X Mark II Claims of 15 Stops of DR [CR3]
We’re told that Canon will claim 15+ stops of dynamic range for the new Canon EOS-1D X Mark II. This claim was also made for the Cinema EOS C300 Mark II, which may be true at the hardware level, but in practice it may not actually perform to that specification. Let’s hope it’s actually the case with the new 22mp sensor.

Specifications for this camera have been extremely slow to come in from known sources. There is definitely a much tighter ship being run at Canon, but we do expect more to leak out as we approach an announcement in the next 4-8 weeks."
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag sätter en pilsner på att 1DX mk2 inte kommer att vara någon revolution. Jag tror det kommer vara en fantastiskt bra kamera men sensorprestanda kommer inte ta något stort steg framåt.

Jag har gärna fel....
 

control87th

Aktiv medlem
Kommer det att vara per pixel eller någon form av magic lantern liknande finess där olika pixlar körs med olika ISO.... Ska bli spännande även om jag aldrig kommer köpa en 1DX, tekniken hittar väl ner till 5D... och 6D...
 

Krisiun

Aktiv medlem
En lågoddsare är väl en nuffra eller två upp på alla "nyckeltal". Större omfång, nya minneskort,... Något område där Canon borde kunna knäppa Nikon på näsan är video. Fine, D5 har 4K...men inställningsmöjligheter, bitrate, anslutningsmöjligheter,...finns en hel del kvar att önska. Eller så är en 1D C mk II på ingång och så håller Canon tillbaka på 1D X mk II :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Enligt ryktena ska Canon inte hålla igång modellen 1D C i fortsättningen. Av det kan man ju misstänka att avancerade videofunktioner då antingen kommer att hamna i 1DX II, eller så blir man helt hänvisad till enheter typ C300.
 

StaffanW

Aktiv medlem
För video skulle dom ju toppa Nikon om dom kom med 16:9 i 8k (7680x4320 pixlar), blir en sensor på 7680x5120 i 3:2 formatet (39MP). Kanske ett 1.6 crop läge på 15.4MP med 14b/s.

Tror också på att dom får till AF punkter på en större yta.

Lite bättre iso-egenskaper, men inte lika bra som Nikon.

En hit vore om dom hade ett batterigrepp som känns exakt som idag, men som går att ta av för att få en mindre smidigare kamera.

Den som lever får se..
 

Modestil

Aktiv medlem
Skillnader

Jag är ute och jobbar just nu. Kan någon snabbt skriva en liten jämförelse mellan 1DX och nu MKII?
Är det värt att uppgradera? Själv tror jag inte det. Men hoppas på det bästa!
 

hne

Aktiv medlem
Samma som 1DX fast med +2MPx, +2fps, touchscreen, DPAF, 4K@60, AF till f/8 på alla punkter och inbyggd GPS. Ena CF-platsen bytt till CFast.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Den stora frågan är om sensortekniken är i kapp Nikon / Sony på papperet ser det bra ut!

5Ds video suger rent ut sagt om man jämför mot Sony, frågan är hur denna står sig.

Canons fula brus och dåliga DR, undra om de kommit ikapp?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det tvivlar jag starkt på. Att det skulle vara den stora frågan, alltså, för det stora flertalet. För ett antal diagramläsare, ja, men det är knappast de som tar flest bilder.

Däremot att kameran innehåller ett antal förbättringar av icke revolutionär karaktär tillfredsställer säkert en del användare av dagens 1DX, och även en del som har 1D Mark IV och kanske inte brytt sig om att gå vidare med en 1DX än.
 

snap01

Aktiv medlem
Den stora frågan är om sensortekniken är i kapp Nikon / Sony på papperet ser det bra ut!

5Ds video suger rent ut sagt om man jämför mot Sony, frågan är hur denna står sig.

Canons fula brus och dåliga DR, undra om de kommit ikapp?
nja canon har väl ansetts ha snyggare brus o vara bättre på högre iso än nikon/sony. På basiso har sony sensorerna haft ett övertag på DR som sällan syns.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
har canon själv gått ut med en siffra på DR? dom borde kunna mäta upp det o ange det?
Igen uppgift såvitt jag hört, bara att det ska vara bättra tack vare att a/d-omvandlaren sitter på sensorn (för första gången i en stillbildskamera från Canon). Lösningen är lik Nikon D4/D4s/D5. Någon kolumnvis a/d-omvandling är det troligen inte då det är svårt att få till på snabba kameror. Nikon D4/D4s/D5 har inte heller det.

Med andra ord är Nikon D5 och 1D X Mark II antagligen inte de kameor som kommer att ge högst dynamiskt omgång.
 
ANNONS