Annons

Vad skulle ni lägga slantarna på (nästa grej/utrustning)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viddebo

Aktiv medlem
Hallåj!
Som vi alla vet är ju foto inte den billigaste hobbyn i stan. Jag har mig en Nikon D750 som jag är väldigt glad i med ett nikon 24-70 objektiv. Och så ett stativ som jag också är nöjd med... Men vad är klokast att köpa här näst?

Dum fråga, jag vet, det beror ju på... om det är björnar jag ska fota är det väl knappast ett macro-objektiv jag ska ha... men usch det är svårt.
Hmm björnar vore ju iofs roligt att fota... en teleglugg kanske!
...men ett macro-objektiv kanske inte vore så dumt ändå.

Och det där 70-200 objektivet suktar ju...

Men ett fast objektiv för landskapsfotografering vore ju så kul att ha! Och ett gråfilter till det. Slår ju vad om att jag ju skulle stortrivas i skog och mark... och då kanske det där hundköpet vore försvarbart, Johanna har ju typ pratat om hund - och en naturfotografs hund måste ju vara världens lyckligaste hund.

Men det är klart, en blixt för porträtt vore ju bra ha - det kanske tom kan leda till något jobb.
Kanske är det ett blixtset jag borde satsta på.

Ja ni hör ju :)
Vad köpte ni som "nästa grej" så här i början och skulle ni gjort annorlunda i efterhand?
 

AFJ

Aktiv medlem
Blixt är den pryl som jag nog har haft mest nytta av i förhållande till spenderad krona.
 

AWid

Aktiv medlem
Antar att du har en skaplig dator, men har du en riktigt bra skärm till den? Och utrustning för kalibrering? Och har du Lightroom (eller annan rawkonverterare)?
 

reboot81

Aktiv medlem
Ett liggunderlag från Biltema. För att fota världen från ett annat perspektiv. Kanske ligga på rygg en sommardag och fånga några moln, eller på mage och jaga daggdroppar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nu har du en fin kamera och ett bra objektiv. Jag skulle gå på en redigeringskurs, och verkligen ta del av hur andra fotografer jobbar, för att se vad du kan få ut av din kamera. Sedan ett bra redigeringsprogram och en vettig skärm :)
 

PMD

Aktiv medlem
Försök hålla pryldjävulen stången ett tag och fotografera mycket med det du har. Då kommer du att upptäcka vilka slags bilder som är bökiga, besvärliga och svåra (eller t.o.m. omöjliga) att ta med den utrustning du har. Då kan du fundera på vilka prylar du saknar.
 

forstheim

Aktiv medlem
Väl spenderade pengar är nog att köpa sig ett par timmar hos psykologen som efter några djupa samtal befriar en från köpdjävulen. Därefter kan man förhoppningsvis glädjas mer åt prylarna man redan har och på riktigt njuta av livet.. ;-)
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hallåj!
Som vi alla vet är ju foto inte den billigaste hobbyn i stan. Jag har mig en Nikon D750 som jag är väldigt glad i med ett nikon 24-70 objektiv. Och så ett stativ som jag också är nöjd med... Men vad är klokast att köpa här näst?

Dum fråga, jag vet, det beror ju på... om det är björnar jag ska fota är det väl knappast ett macro-objektiv jag ska ha... men usch det är svårt.
Hmm björnar vore ju iofs roligt att fota... en teleglugg kanske!
...men ett macro-objektiv kanske inte vore så dumt ändå.

Och det där 70-200 objektivet suktar ju...

Men ett fast objektiv för landskapsfotografering vore ju så kul att ha! Och ett gråfilter till det. Slår ju vad om att jag ju skulle stortrivas i skog och mark... och då kanske det där hundköpet vore försvarbart, Johanna har ju typ pratat om hund - och en naturfotografs hund måste ju vara världens lyckligaste hund.

Men det är klart, en blixt för porträtt vore ju bra ha - det kanske tom kan leda till något jobb.
Kanske är det ett blixtset jag borde satsta på.

Ja ni hör ju :)
Vad köpte ni som "nästa grej" så här i början och skulle ni gjort annorlunda i efterhand?
Hej!
Du har ju en jättebra kamera som klarar mörka förhållanden och har bra seriebildtagning.
Det beror ju på vad du ska fota.
Det objektivet du har är ett mycket användbart objektiv bara det är ljusstarkt! :)

Själv har jag dessa objektiv:
Ett fast 50mm/1.8 som sitter på för det mesta och passar i nästan alla lägen.
Ett fast 35mm/2.0 som jag nu lånar och ska ev köpa loss och den passar när jag behöver mer vidfinkel som att fota maträtter när jag sitter ner, streetbilder på stan, landskap, norrsken och när jag behöver har mycket med i bilden.
Ett macro 1:1, 105mm/2.8 som jag har med när jag går i skogen och fotar blommor men funkar också som ett mindre tele.
Ett 80-200mm/2.8 som jag har när jag fotar hästar, porträtt, månen, går på stan och fotar evenemang och inte vill vara nära dom som jag fotar, vill zooma in detaljer, fåglar, djur.

Jag har upptäckt att just den uppsättningen objektiv är väldigt användbart i de flesta lägen.
Sen ja, jo en fast 400mm skulle ju vara kul eller en 16mm men än så länge saknar jag inte dessa brännvidder.

En blixt har jag inte och prioriterar inte det eftersom jag fotar oftast i miljöer där inte bilxten är lämplig som konserter eller räcker så långt eller stör på annat sätt. Har en D800 och den klarar mörka förhållanden väldigt bra.

Jag skulle om jag var du lära mig kameran i första hand och maxa den i alla lägen.

Sen fota mycket och efter hand fundera över vilket objektiv jag behöver här näst.

Lära dig LR och PS och kunna fixa bilderna i efterhand.

Min åsikt är att spara bilxten till sist! :)
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Lyssna inte på alla omoraliska människor som säger att du ska hålla koll på pengarna, samhället behöver ekonomisk ruljans! Och prylar är kul!

Mitt råd: kort tele med stor bländare. Nikon 85mm 1,8 (eller 1,4 om du har råd), eller kanske den lite udda men väldigt roliga Samyang 135mm 2,0 som jag använder. Fantastiska porträttmöjligheter, speciellt kombinerat med blixt. Med 135mm kan man dessutom ta ganska många bilder på relativt långt håll.

Fast bra fotoväska och ett bra bärsystem är kanske ännu högre prioriterat. Jag kan inte beskriva hur mycket skillnad det är mellan en bra shoulderstrap och den nackrem Nikon skickar med. Eller jo, det kan jag: JÄTTEMYCKET!
 

ja-foto

Aktiv medlem
Ja precis, en sån måste jag ju ha om jag ska fota natur, och någon annan bra glugg... suck :)
Nej du måste inte ha en sån för att fota natur.
Det bästa jag har köpt som har lyft mitt fotande är fritid.
Att kunna stanna ute ett par dagar och studera hur motiven förändras under dygnets gång.
 

Viddebo

Aktiv medlem
Många kloka råd! Tack ska ni ha

Uppgradera bärremen gjorde jag direkt och bra kängor har jag men annars var det fin fina tips.

Blixten kanske får vänta ändå.

Ett ND filter och eller Polarisationsfilter vore kanske en lagom stor investering.
Kanske en reflexskärm...

LR och PS har jag och visst där behövs det övas - men helt tappad där känner jag mig inte.

En begagnad fotoväska, min egen är skräp.

Som sagt, tack igen och kom med fler kloka råd. Jag har redan omprioriterat! :)

Mvh
/bilhandlarnas favorit
 
ANNONS