Annons

Byta slitna knappar D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Molleben

Ny medlem
Hej! Har en D700 med få exponeringar i fint skick som jag köpte begagnad. Det enda skönhetsfelet är att knapparna "playback" och "delete" i vänstra övre hörnet bak är slitna så att trycket nästan är borta. Jag har sett att man kan beställa nya knappar på eBay till en billig penning men hur byter man dom? Känns inte självklart att skruva själv. Jag frågade på scandinavian foto och-element sa att endast Nikon gör detta. Har en känsla av att det kostar mer än det smakar.... Någon som vet? Det verkar svårt att ställa frågan till Nikon de vill tydligen att man skickar in kameran till dom och får ettkosynadsförslag. Tacksam för tips, vore skoj att ha den i toppskick, blivande klassiker....
 

Ventures

Aktiv medlem
Du får nog räkna med att göra jobbet själv om du inte hittar någon privatperson som gör det. Annars är det nog bättre att hitta en fräschare "klassiker" att lägga i vitrinskåpet för det är knappast lönt att låta Nikon göra det. Har du tur hittar du instruktioner på nätet hur man gör knappbytet. Jag hittade en kille i Asien som lägger ut filmer på Youtube där han flinkt skruvar isär olika nya kameror som kan ge viss vägledning, men han sätter tyvärr inte ihop dem igen.
 

dHb

Aktiv medlem
Verkar inte allt för komplicerat om man inte har tummen mitt i handen. Dock måste hela höljet av men tror inte man behöver löda lös kablarna till det över höljet för att komma åt att byta knapparna. Som med alla skruva-isär guider gäller väl omvända för att få ihop. Men det är aldrig fel att själv dokumentera med bilder och hålla koll på vilka skruvar som ska sitter var om det är olika längd etc.

https://www.youtube.com/watch?v=2RAedLpMDwg
 

Ventures

Aktiv medlem
Sedan ska man väl helst ha skruvmejsel med jis (japanese industrial standard) när man skruvar i japanska prylar.
De är visst inte riktigt som våra phillips.
 

dHb

Aktiv medlem
Jag tror inte det är superviktigt, PH00 och PH0 borde funka till det mesta och skruvarna till hölje etc. brukar inte sitta så hårt, då är det värre att skruva vissa äldre objektiv! :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har skruvat isär , lagat och satt ihop ett och annat objektiv , men gick bet på det senaste (när jag skulle skruva ihop det) pga att jag lät det gå för lång tid mellan isärtagandet och ihopsättandet.
Det är liksom inte som att byta delar på en järnspis...om man säger.

Skall du ge dig på detta rekommenderar jag dig att fota varje moment så att du har något att gå på när du skall sätta ihop skiten igen.
Jag hade inte en susning om att det fanns så små skruvar innan jag började skruva kamera ;-)
 
ANNONS