Annons

Röd fönsterfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Aktiv medlem
För att inte behöva mecka med masonitskivorna för att täcka för fönsten i det jag har som mörkrum funderar jag på om det inte borde finnas röd film man kan sätta i fönstren ungefär som de matta insynsskydden på ikea. Det borde det väl? Så... finns det sådan röd film att köpa någonstans?
 

henpe

Aktiv medlem
Hej,

"Ruby-Lith" kallas filmen du söker, eller ibland bara för "skärfilm". Denna film är röd och har rätt filteregenskaper. Filmen användes för att skära till masker inom exv. tryckeribranchen. Jag har själv sökt efter en leverantör av sådan film, men jag har inte lyckats hitta någon inköpskälla. Jag gissar att denna typ av film inte används längre?
 

emjo

Aktiv medlem
Vad bra att det finns fortfarande! Tack så mycket.

Vanlig rullgardin funkar inte för mig då det speciellt är ett lutande takfönster som är svårt att få riktigt tätt (masoniten tynger ner sig själv och sluter inte tätt mot fönstrets innerkarm alltid).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fungerar nog dåligt

Jag använde sådan film för att göra en mörkrumslykta. Det fungerade sådär eftersom glödlampan nog var för stark. Kan tänka mig att dagsljus från fönster är starkare än glödlampan. Kanske funkar om man tar tillräckligt många lager. Finns säkert någon gammal mörkrumsräv här som kan ge mer info.
 

millhouse

Aktiv medlem
För att inte behöva mecka med masonitskivorna för att täcka för fönsten i det jag har som mörkrum funderar jag på om det inte borde finnas röd film man kan sätta i fönstren ungefär som de matta insynsskydden på ikea. Det borde det väl? Så... finns det sådan röd film att köpa någonstans?
Hej.
Jag har fönster i mörkrummet och jag har med hjälp av mörkläggningstyg och karborband och fått helt mörkt. Jag har dessutom gjort så att jag kapat till skivor av plyfa (bör säkert gå bra med annat lätt skivmaterial) som står mot fönstrerutan.
Bland annat här kan du köpa detta mörkläggnings tyg.
www.textilhuset.se/tyg/teknisk-textil
Lycka till i mörkrummet.
 
ANNONS