Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Bra, Sony behöver högvärdig optik. A6300, tror inte det men kanske kommer det en A5300;)

/Stephan
 

Schnalle

Aktiv medlem
Om 24-70 levererar så blir de mitt nästa köp då blir de om prioritering av objektiv, tror 85 är najs men inte värt att dumpa min 85 batis för den :) och 70-200an får väll se villket pris den hamnar på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Märkligt att lansera 70-200 "for wildlife", för elefanter kanske.
Nä kanske inte är väl första tanken men det händer ju saker som gör att man inte kan vara lika kategorisk alla gånger numera. Lite kort är det (jag har ju 70-200mm/4) men på ett hus med väldigt många pixlar så kan man få en bildvinkel efter valfri beskärning som motsvarar ett betydligt längre objektiv och ändå kanske ha drygt 20 eller 16 MP kvar. Jag har kört det på min A7r med 36 MP och nu har ju A7r II 46 (om jag inte minns fel). Jag gör det hela tiden med min 35:a på min A7r, vilket gör att 35:an får fuska som ett 50mm ibland och mer.

På samma sätt kanske man inte behöver springa efter ett 70-200mm/2,8 lika uthålligt med kameror som både har superb inbyggd IBIS och BSI-sensorer som ger kanske ytterligare något snäpp bättre lågljusegenskaper än föregående generationer kamerahus.

Allt annat är ju inte lika utan dessa faktorer har ju jobbat för oss över tid.

Det finns alltid en del som alltid kommer köpa det dyraste och nyaste de kan få händerna på men objektivt så måste man väl ändå säga att det ger en avtagande nytta just därför att teknikfaktorn lyfter prestanda i kamerahusen också. Bildstabilisering flyttar fram gränserna och det gör en förbättrad sensorteknik också. Sedan har ju de lite långsammare objektiven fördelen av att vara mindre och ibland är det viktigare än det mesta för mig i alla fall. Jag känner inte att jag kommer springa på de där objektiven i alla fall. Den där zoomen är ju en riktig klump på A6300-huset. Inget jag skulle vilja gå omkring med runt halsen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl annars ett bra tillskott med dessa objektiv. Men det verkar inte vara någon som gör vågen direkt fast väldigt många pekat på saknaden av just en del av dessa objektiv tidigare. När de nu kommer så saknar man istället objektiv till APS-C av samma sort. Men är det inte så att de som har A7:eek:r även har APS-C-hus och då är det väl enklast att ha objektiv som kan teckna ut båda formaten, annars måste man ju ha dubbla uppsättningar av allt. Det skulle jag nog tycka vara lite stökigt och ineffektivt rent kostnadsmässigt också och sedan tar det en massa plats i onödan och man skulle alltid riskera att ha fel grejor med sig när man sedan står där ute i mossan..
 

henrik85

Aktiv medlem
Undrar vad prislappen blir för dessa?
$2200 för normalzoomen och det fasta 85:mm borde väl (likt andra varor) prissättas x10?

Så $2200 = 22000kr?

Jag har sneglat mot Sony en stund nu, men objektiven är jäkligt dyra. Canon har ju en Canonskatt som vi alla vet, men de har också ett utbud i världsklass.

Fråga: Finns det en motsvarighet till Canons 400mm f/5.6 i Sonys objektivpark?

On topic igen: Varför släppa ett fast 85:mm när de har Batis-linjen?
 

henrik85

Aktiv medlem
Torbjörn: Aha, intressant test med utav Objektivtest.se =)

Lite väl dyrt kan jag tycka då det verkar hamna på 15-18000kr och gammalt.
(Jag vet att vissa objektiv, äldre, är fantastiska men det är svårt att motivera personligen)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ser man på 6300's autofokus så är min Fuji modern som en Leica M2 ;-(. Sony har har nog satt en helt ny nivå för spegellösa i det avseendet - grattis!.

-J!
Hoppas några kan göra bra och rättvis jämförande tester mellan denna nya teknik och de vassaste DSLR-kamerorna.

En sak som synts bara i förbigående är att A6300 nu också får samma möjlighet som tidigare bara funnits i A7r II, Eye-focus även i AF-C (kontinuerlig AF). Med en ännu snabbare och stadigare följande AF kommer den funktionen att bli väldigt intressant för många tror jag. Inte minst för de som försöker fånga irrationella och blixtsnabba småungar på bild. Nu kommer ju betydligt fler ha råd med en teknik som tidigare bara varit tillgänglig för en begränsad grupp användare - de som haft råd att lägga upp mer än tre gånger som mycket pengar som en A6300 kommer kosta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Säkert fina gluggar, men förmodligen tunga och jag gissar att det kommer att kännas ganska obalanserat på ett lätt A6300 hus. De känns mera ämnade för A7 modellerna. Brännviddsomfånget 24-70 känns t.ex. betydligt vettigare på en fullformatare än på APS-C
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Märkligt att lansera 70-200 "for wildlife", för elefanter kanske.
Det är väl därför det kommer två matchande telekonvertrar samtidigt; 1,4x och 2x.
Med 140-400 mm kommer man lite närmare.

Sedan skulle jag tro att det går att digitalzooma i kameran och att sökarbilden då anpassas efter utsnittet. Det går i alla fall i Sonys SLT-modeller.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Undrar hur autofokusen kommer stå sig jämfört med A77 när det gäller snabbhet och möjlighet att sätta fokus i dåliga ljusförhållanden. Det ser ju lockande ut när man tittar på filmen med intervjun med Kenta Honjo som går att hitta på http://www.sonyalpharumors.com/
Jag får förhoppningar om att det här skulle kunna vara nästa Aps-c (för mig), som skulle kunna ersätta både A77 och nex-6.
 
ANNONS