Annons

Smakråd önskas för utskrift av sentimental bild - Stefan Ohlsson kanske har tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Den här bilden av min storasyster Kitty och terriern Pekka tog min far i början av 60-talet (innan jag var född). Idag finns vare sig far, syster eller jycke kvar och jag vill skriva ut bilden stort och snyggt. Jag fungerar på canvas i 70x70 eller så hos Crimson, men har ni några andra förslag på papper och utskriftstyp (eller leverantör)?

Originalet är tyvärr bara en papperskopia i storleken 9x9cm (tror jag) så det går inte att få någon jätteskärpa i bilden, men det tycker jag heller inte gör så mycket i en så här enkel bild. Den är inskannad i så hög upplösning jag kunde åstadkomma, så filstorleken räcker i alla fall till :)

Och ja - jag vet att horisonten lutar, men så ser bilden ut och den är ju tagen i en båt ...
.
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Den här bilden av min storasyster Kitty och terriern Pekka tog min far i början av 60-talet (innan jag var född). Idag finns vare sig far, syster eller jycke kvar och jag vill skriva ut bilden stort och snyggt. Jag fungerar på canvas i 70x70 eller så hos Crimson, men har ni några andra förslag på papper och utskriftstyp (eller leverantör)?

Originalet är tyvärr bara en papperskopia i storleken 9x9cm (tror jag) så det går inte att få någon jätteskärpa i bilden, men det tycker jag heller inte gör så mycket i en så här enkel bild. Den är inskannad i så hög upplösning jag kunde åstadkomma, så filstorleken räcker i alla fall till :)

Och ja - jag vet att horisonten lutar, men så ser bilden ut och den är ju tagen i en båt ...
.
Eftersom du frågar mig så säger jag att jag inte är så förtjust i canvas för denna typ av bilder. Jag skulle försöka bevara mera av originalets känsla genom att skriva ut det på ett barytpapper. Dagens kombination av pigmentskrivare och bra barytpapper ger en kvalitet som till och med gamla mörkrumsrävar blir imponerade av.

Enda orsaken till att skriva ut den på canvas skulle vara om skärpan inte räcker till vid förstoringen. Canvas döljer ju en del av oskärpan jämfört med de slätare pappren.
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte så skarpt i original (det är svårt att få ut så mycket från en papperskopia i 9x9cm). Därav tanken på canvas. Barytpapper - är det samma som Crimson kallar akvarellpapper, eller är jag helt ute och cyklar? (jag ägnar mig sällan åt finutskrifter)

Att jag frågade dig är för att jag vet att du kan helt enkelt :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Det är inte så skarpt i original (det är svårt att få ut så mycket från en papperskopia i 9x9cm). Därav tanken på canvas. Barytpapper - är det samma som Crimson kallar akvarellpapper, eller är jag helt ute och cyklar? (jag ägnar mig sällan åt finutskrifter)

Att jag frågade dig är för att jag vet att du kan helt enkelt :)
Barytpapper är snarare motsatsen till akvarellpapper. Akvarellpapper är ett matt papper med tydlig träng (struktur), helt enkelt ett sådant papper som en akvarellmålare (tänk Lars Lerin) använder. Barytpapper är samma papper som det som vi använde i mörkrummet. Då kallades det för fiberpapper, för att skilja det från plastpapper. Man har alltså bestrukit pappret med bariumsulfat för att få en blankare yta. Det ser helt enkelt ut som ett foto från 60-talet.
 

afe

Aktiv medlem
Då vet jag precis vad det är :) En fikakompis hörde av sig och behövde köra sin Canonskrivare lite (Pro 10) så vi provar först med den.
 
ANNONS