Annons

Crimsons profil i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej
När jag har redigerat färdigt en raw fil i Camera raw och sedan i ps6 och sedan kollar på bilden med crimsons sooftproof profil blir den ofta lite för varm samt "klipper" i de röda färgerna som blir mörka. Jag skulle tidigt i arbetsflödet vilja komma till rätta med det som senare visar sig vara en alltför varm bild. Det bästa vore om jag kunde använda crimsons profil redan i Camera raw. Jag jobbar med camera raw 8.7.1 och vad jag har förstått så ska man kunna välja crimsonprofilen i rutan colorspace. Tyvärr dyker crimsonprofilen inte upp som ett alternativ i rutan.
Nu undrar jag om det är så att jag skall lägga crimsonprofilen i någon speciell mapp för att den skall dykaupp som alternativ i Camera raw?

Jag vore enormt tacksam om jag fick svar på min fråga

Vänligen / Paulo
 

Paulo

Aktiv medlem
Vill tillägga att när jag får hem bilderna från crimson så stämmer de väl överens med det jag ser på min kalibrerade skärm om jag ser på bilderna i ps med crimsons profil påslagen. . Alltid lite för varma.Jag vill alltså tidigt i arbetsflödet kunna kompensera för detta. Ett alternativ skulle ju vara om man kunde ändra färgtempen i ps när man har crimsons profil påslagen.. Några tips om hur man gör detta, alltså något som motsvarar resultatet man får om man drar i reglaget " temperature i Camera Raw.

Tack på förhand!
Vänligen / Paulo
 

joakim d

Aktiv medlem
Om du lägger filen på det ställe som är standard för skrivarprofiler på ditt OS så ska det dyka upp i alla program. På min Mac ligger profilerna under /Library/ColorSync/Profiles.
 

hansen

Aktiv medlem
Öppna bilden från ACR till PS som ett smart objekt. När du sedan ska softproofa kan du lätt öppna bilden i ACR igen för att justera den där. Övriga justeringar som krävs i PS för att tryckanpassa brukar jag lägga som justeringslager, vilka jag sedan samlar i en lagermapp med pappersprofilens namn.
 
Vill tillägga att när jag får hem bilderna från crimson så stämmer de väl överens med det jag ser på min kalibrerade skärm om jag ser på bilderna i ps med crimsons profil påslagen. . Alltid lite för varma.Jag vill alltså tidigt i arbetsflödet kunna kompensera för detta. Ett alternativ skulle ju vara om man kunde ändra färgtempen i ps när man har crimsons profil påslagen.. Några tips om hur man gör detta, alltså något som motsvarar resultatet man får om man drar i reglaget " temperature i Camera Raw.

Tack på förhand!
Vänligen / Paulo
Vet du vad du har för temperatur på ditt "betraktingsljus" eller rummets ljus?
Oftast är det kalibrering av skärm kontra detta ljus som är problemet när du betraktar dina printar.
Det enklaste sättet att få det att stämma är att göra skärmen varmare (i ditt fall).
 

alfin

Aktiv medlem
Hej
När jag har redigerat färdigt en raw fil i Camera raw och sedan i ps6 och sedan kollar på bilden med crimsons sooftproof profil blir den ofta lite för varm samt "klipper" i de röda färgerna som blir mörka. Jag skulle tidigt i arbetsflödet vilja komma till rätta med det som senare visar sig vara en alltför varm bild. Det bästa vore om jag kunde använda crimsons profil redan i Camera raw. Jag jobbar med camera raw 8.7.1 och vad jag har förstått så ska man kunna välja crimsonprofilen i rutan colorspace. Tyvärr dyker crimsonprofilen inte upp som ett alternativ i rutan.
Nu undrar jag om det är så att jag skall lägga crimsonprofilen i någon speciell mapp för att den skall dykaupp som alternativ i Camera raw?

Jag vore enormt tacksam om jag fick svar på min fråga

Vänligen / Paulo
Det går inte att softproofa i ACR med utskriftsprofiler i din version av PS. Du måste skaffa PS CC. Där kan du välja vilka profiler du vill softproofa med direkt i ACR.

(Sedan finns det en nyare ACR till PS6 än den du använder. Ver 9.1.1 är sista/senaste från i somras innan de slutade uppdatera PS6 helt.)
 

Paulo

Aktiv medlem
Det går inte att softproofa i ACR med utskriftsprofiler i din version av PS. Du måste skaffa PS CC. Där kan du välja vilka profiler du vill softproofa med direkt i ACR.

(Sedan finns det en nyare ACR till PS6 än den du använder. Ver 9.1.1 är sista/senaste från i somras innan de slutade uppdatera PS6 helt.)
Tack för svaret! Det förklarar varför profilen inte dyker upp i ACR. Jag trodde det gick att softproofa redan från version 7.0.

Tack !
Vänligen / Paulo
 

alfin

Aktiv medlem
Har du LR5 eller LR6 så kan du softproofa med Crimsonprofilen i den. Var dock medveten om att om Crimson inte nyligen uppdaterat sin softproofprofil, så är den gammal som gatan. Jag har aldrig fått någon överensstämmelse med deras gamla profil. Det är en rätt meningslös övning.
 

alfin

Aktiv medlem
Vad får dig och tro att den stämmer överens med de profiler som används dagligdags? Vitsen med att softproofa är att veta exakt hur bilden kommer att se ut i print simulerat på skärm. Det är omöjligt med en annan profil. Den kan möjligen användas för att ge ett hum om vilket färgomfång deras printrar hanterar, om det nu är samma nu 2016 som då 2011 när de la upp sin softproofprofil på webben.

Bästa sättet enligt min erfarenhet och efter många försök med Crimson, är att ha ett fullt ut färghanterat system med en bra kalibrerad skärm, skicka bilderna till Crimson i rätt utskriftsstorlek, 300 ppi (vanligen), skärpta för utskrift i sin storlek och med Adobe RGB taggad till bilden. Crimson konverterar den perceptuellt till gällande maskinprofil. Blir det då färgstick är det dem som inte har processkontrollen i ordning och det är bara att be dem göra om bilderna. Då brukar det bli bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad får dig och tro att den stämmer överens med de profiler som används dagligdags? Vitsen med att softproofa är att veta exakt hur bilden kommer att se ut i print simulerat på skärm. Det är omöjligt med en annan profil. Den kan möjligen användas för att ge ett hum om vilket färgomfång deras printrar hanterar, om det nu är samma nu 2016 som då 2011 när de la upp sin softproofprofil på webben.
Hmmm får nog läsa det en gg till när det lugnat ner sig, men tack för svaret.
 
ANNONS