Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Har tittat på denna kombo hos CF:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000svart1670

alternativ till mycket högre kostnad:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A63001670

Har de samma optik? Det verkar att den i A6000 kombo är betydligt billigare om man jämför styck pris kamera + lens mot denne i A6300?

Är det värt att vänta/ betala på A6300 för 2x kostanden?

Finns det någon test man kan göra på linsen hemma att se om man fått dålig ex? Det verkar finnas exemplar av denna lins som skiljer sig i prestenad från dålig till mycket bra?
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är samma objektiv. Hos Cyberphoto har du returrätt om du inte skulle vara nöjd med objektivet. Men eftersom kamera och och objektiv säljs i combo lär du i så fall få returnera båda och få pengar tillbaks alternativt byta mot annat.

Detta objektiv har i grunden en bra mittskärpa och dito midrange. Kantskärpan är inte så vass, men det är sällan objektiv med detta zoomomfång har. Enbart gluggen kostar bortåt 9.000:-.

A6000 vs A6300: Valet beror på vad du har tänkt dig att fotografera. Den senare är helt ny på marknaden och har ett utgångspris som är högt. Beror bl a på bättre AF (och en del andra saker). Det finns många som är nöjda med A6000 men för de som som vill fotografera mer action och rörliga motiv överhuvudtaget är A6300 ett bättre val. Likaså för filmning (4k) och därtill en lite modernare sensor

Personligen tycker jag priset för D6300 är lite väl högt. Men ända sedan NEX-7 som kom för ett antal år sedan har toppmodellen i serien kostat lika mycket.

//Lennart
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nysläppta kameror har en tendens att falla i pris och hos spegellösa ganska rejält sannolikt p g a lägre produktionskostnad än DSLR. Så fort utvecklingskostnaden är intjänad kan man därför sänka priset. Priset för A6000 var väl ungefär som A6300 idag men A6000 kan idag köpas med 16-50 för 6000:-. Köper du det nyare får mqn hoppas att man behöver dess prestanda och använder den såpass mycket att man inte blir besviken då man kan sälja kamerahuset beg för 3000:- om två år.
 

afe

Aktiv medlem
Nysläppta kameror har en tendens att falla i pris och hos spegellösa ganska rejält sannolikt p g a lägre produktionskostnad än DSLR. Så fort utvecklingskostnaden är intjänad kan man därför sänka priset. Priset för A6000 var väl ungefär som A6300 idag men A6000 kan idag köpas med 16-50 för 6000:-. Köper du det nyare får mqn hoppas att man behöver dess prestanda och använder den såpass mycket att man inte blir besviken då man kan sälja kamerahuset beg för 3000:- om två år.
Nej, nu är du helt ute och cyklar. A6000 kostade aldrig mer än drygt 6 000:- för huset ens när den var ny (jag köpte min då).
 

Photocon

Aktiv medlem
Nej, nu är du helt ute och cyklar. A6000 kostade aldrig mer än drygt 6 000:- för huset ens när den var ny (jag köpte min då).
Stämmer rätt bra (utan objektiv). MEN testade inte du 16-80 zoomen lite mer ingående när den kom? Vill minnas det.
Om du i så fall har bilderna kvar (eller trådhänvisning) så kan du väl hjälpa TS på traven med ursprungliga frågeställningen.

Själv har jag ju inte använt A6000 p g a att jag hade NEX-7, men du har ju använt den ganska länge.

//Lennart
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kitet med kameran och objektivet kostar 1000 kr mer än om man köper kamerahus och objektiv var för sig hos samma affär, så det är bra att kolla.

Jag rekommenderar att du köper A6300 och sedan kanske objektivet Sony PZ 18-105/4 istället, eller några billiga fasta objektiv så länge om det blir för mycket pengar på en gång, t.ex. Sigma 30/2,8 och Sony 50/1,8 osv.

Jag har A6000 och det är en riktigt bra kamera, men jag har stora förhoppningar på att 6300 blir ett rejält kliv uppåt (så därför har jag beställt en från just Cyberphoto). I valet mellan dessa två kameror skulle jag utan tvekan välja den nyare A6300, väl värd skillnaden i pris anser jag. Sen kommer den säkert sjunka några tusen i pris om ett par månader, vilket de flesta nya kameror gör...

/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag köpte utan objektiv, och A6300 kostar nästan 12000:-. Jag vet också vad jag betalade för min A6000, så du kan inte få rätt..
Stämmer!
A6000 har stått sig extremt väl i pris.

Jag köpte min också precis i början, fast ett ex som "varit uppackat" från Cyberphoto för 5000 kr.
Det är samma pris som de kostar nya nu ett par år senare. Rätt udda faktiskt.

A6300 kostar vid släppet under 12 000, vilket är lägre än de kostar i andra länder. Min gissning är att de kommer att droppa i pris till 9990 kr före sommaren. Struntsamma i det här fallet, jag är grymt sugen på kameran så jag har beställt en och står först i kön för leverans enligt Cyberfoto! :)


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Kitet med kameran och objektivet kostar 1000 kr mer än om man köper kamerahus och objektiv var för sig hos samma affär, så det är bra att kolla.
Det är absolut värt att kolla. Det kitobjektiv Sony har till A6000 (16-50) är det sämsta jag testat i modern tid och inte värt en extra kostnad på ens 500 spänn tycker jag.
 

afe

Aktiv medlem
Stämmer!
A6000 har stått sig extremt väl i pris.

Jag köpte min också precis i början, fast ett ex som "varit uppackat" från Cyberphoto för 5000 kr.
Det är samma pris som de kostar nya nu ett par år senare. Rätt udda faktiskt.

A6300 kostar vid släppet under 12 000, vilket är lägre än de kostar i andra länder. Min gissning är att de kommer att droppa i pris till 9990 kr före sommaren. Struntsamma i det här fallet, jag är grymt sugen på kameran så jag har beställt en och står först i kön för leverans enligt Cyberfoto! :)


/Mats
Lycka till! Jag är skeptisk, men den kanske är fantastisk. Jag är helt ointresserad av att filma, och då känns det inte riktigt värt det.
 

smislo

Aktiv medlem
Tack alla så långt.

Egentligen har köpt A6000 med kit objektivet (blocket) men säljaren har inte hört av sig, kanske blir inget? Tanken med detta köpet var att utforska kameran innan jag bestämmer mig för A6300 samtidigt sjunker priset lite på A6300 också...

Jag gör klivet från NIKON (DSLR) pga storlek/ vikt till kompakt DSLR. Efter jag testat olika kameror (Scandinavianphoto i Malmö) från PANASONIC, OLYMPUS, FUJI, SONY... SONY (A6000) kändes best och jag kommer att köra på det...

18-105/4 skulle uppfyla alla mina behöv om den är OK och kostar ändå lite mindre än 16-70/4, å andra sidan är 16-70/4 lite mindre och lite bättre (rätt ex.)... tyvärr saknar SONY en bra zoom motsvarande 70-200/4 (35mm) i APS-C format till E-fattning...
 

sanders

Avslutat medlemskap
Tack alla så långt.

Egentligen har köpt A6000 med kit objektivet (blocket) men säljaren har inte hört av sig, kanske blir inget? Tanken med detta köpet var att utforska kameran innan jag bestämmer mig för A6300 samtidigt sjunker priset lite på A6300 också...

Jag gör klivet från NIKON (DSLR) pga storlek/ vikt till kompakt DSLR. Efter jag testat olika kameror (Scandinavianphoto i Malmö) från PANASONIC, OLYMPUS, FUJI, SONY... SONY (A6000) kändes best och jag kommer att köra på det...

18-105/4 skulle uppfyla alla mina behöv om den är OK och kostar ändå lite mindre än 16-70/4, å andra sidan är 16-70/4 lite mindre och lite bättre (rätt ex.)... tyvärr saknar SONY en bra zoom motsvarande 70-200/4 (35mm) i APS-C format till E-fattning...
Jag har en A6000 med kit objektivet. Objektivet anser jag vara skräp.. Men är ett bra pannkaks objektiv som man kan ta med på semestern och inte riskera andra linser.
Annars är jag halv-nöjd med min A6000. Batteri tiden är inte mycket att ha, layouten på baksidan är rörig och gör att man gör ganska mycket misstag. Speciellt det där rull-hjulet som är känsligt för tryck. Andrahandsmarknaden för objektiv är ganska skral. Man kan köpa Metabones adaptern, men den kostar nästan lika mycket som kameran. Jag valde en Fotga adapter, men får då hålla mig till manuell fokus och bländare. En nackdel då är att man också inte får fokus förstoringen som på "native" objektiv (vilket är grymt coolt ).
Sökaren är inte så bra enl. mig, och jag tycker det är jobbig att den är på vänster sida då jag använder vänster öga för att kolla i sökaren. Live view skärmen är "ok".
Storleken på kameran är också ett problem för mig, jag har ganska stora händer :)

Men, det är ingen dålig kamera. Jag är så pass nöjd att jag kommer att behålla den och inte sälja vidare. Men jag kommer att skaffa en större DSLR som passa mig bättre.

mvh
stefan
 
ANNONS